Muži v černém 3 (Men in Black 3) – Šmejdi z jiného času

CZ Premiéra: 31.5.2012

Vracet se po deseti letech do těch samých vod není v Hollywoodu právě obvyklé, to už spíš čeká za rohem remake. Přesto na návrat MIB čeká a těší se spousta lidí. Je v tom jistá dávka nostalgie, vždyť od prvního dílu uplynulo 15 let a řada ze současných filmových fanoušků na něm téměř poprvé okusila hollywoodské trikové dobrodružství.

Vězení na Měsíci. Přichází do něj nehorázně sexy návštěvnice v latexu (Nicole Scherzinger z Pussycat Dolls – já věděl, že jsem ji odněkud znal!) a pomůže k útěku Borisi Bestii, který je poslední svého druhu ničitelů planet, jakýchsi vesmírných kobylek. Do vězení ho před 40 lety zavřel agent K (Tommy Lee Jones na začátku a konci, uprostřed Josh Brolin). Boris se mu chce pomstít, což K očekává s nabitou zbraní. A pak zmizí. Boris se totiž vrátil v čase, zabil K v době před 40 lety a umožnil tak přežít svému druhu. J (Will Smith) se musí vrátit v čase a zachránit ho.

Předně je třeba říct jednu věc: Muži v černém jsou stejní v tom nejlepším slova smyslu. Přehnaná dojemnost druhého dílu je víceméně zapomenuta, místo toho sledujeme vtipné špičkování mezi K a J a to v obou časových rovinách.

Celý film pak, ostatně jako všechny ze série, stojí na Willu Smithovi a jeho snaze zahrát ukecaného sympaťáka. Ani tentokrát neselhává, do role se vrátil bez větších potíží. Tommy Lee Jones se vrátil také, i když to vypadá, že proti své vůli – ale možná jen přehnal svou image věčně otráveného agenta. Nevrátil se agent Z, šéf, jehož představitel zemřel a film se s ním symbolicky rozloučil.

O humor se starají především setkání s nejroztodivnějšími mimozemšťany, jednoznačně nejlepší je pak scéna s Andy Warholem. Film má velmi slušné triky, jednu větší přestřelku a poměrně epický závěr. Postrádá (oproti prvnímu dílu) naopak „wow“ efekt, který tehdy vyvolávalo jejich proměňující se auto, ale možná jsem prostě zestárl.

Muži v černém nejsou výjimečnou podívanou, o které byste vyprávěli vnoučatům, že jste ji viděli v kině. Kombinují prvky známé z předchozích dílů (slizcí mimozemšťané, mimozemští přistěhovalci, nabručený agent K) s novými (cestování v čase, nenabručená mladší verze agenta K). A funguje to. Jako nenáročná letní zábava ale fungují a bylo příjemné je vidět po letech znovu. Třetí díl se vyrovnal prvnímu, sice ani tak ne v kadenci vtipů jako spíš v dobrodružné a parťácké dějové lince, a dal zapomenout na zklamání v podobě druhého.

Režie: Barry Sonninfeld
Hraji: Will Smith, Tommy Lee Jones, Jemaine Clement, Josh Brolin, Lady Gaga, Emma Thompson, Alice Eve, Kevin Covais, Rip Torn, Nicole Scherzinger, Mike Pyle, Justin Bieber, Tim Burton
USA, 2012, 104 min