Kovbojové a vetřelci (Cowboys & Aliens) – Drsňáci Craig a Ford krmí „ítýho“ olovem

CZ Premiéra: 25.08.2011

Mimozemská civilizace zase jednou poctila naší malou planetu svou návštěvou. Jako téměř vždy si za místo přistání zvolila Spojené státy americké a stejně tradičně se tu její zástupci nechovají jako slušní a ohleduplní turisté, ale jako nefalšovaná invazní armáda. Místo stejné, důvod stejný, čas…, méně obvyklý. Namísto začátku jednadvacátého století jde o období Divokého západu, kdy se namísto aut jezdilo na koních a místo složitých soudních tahanic se problémy řešily revolverem.

Spojení westernu a sci-fi už tu sice také bylo, nicméně v záplavě vesmírných lodí, které se prohánějí nad mrakodrapy jde o pověstnou slinu plivnutou do moře. Nemá ovšem cenu zastírat, že spojení laserových pistolí a winchesterovek je samo o sobě námětem silně béčkovým. Jak známo, snažit se na podobně laděných filmech vydělat se nemusí vždy vyplatit. A to ani ve chvíli, kdy máte výborné herecké obsazení a více než velkorysý rozpočet…

Drsný pistolník (Craig) se probouzí uprostřed prérie. Nepamatuje si, jak se tam vlastně ocitl, nezná svoje jméno a na ruce má podivný kovový náramek, který nejde sundat. V dané situaci udělá to nejlepší a zamíří k blízkému městu, kterému železnou rukou vládne bohatý rančer (Ford), jehož slovo je v kraji víc než zákon…. Až sem klasické westernové schéma (tedy kromě toho náramku). Ovšem namísto očekávaného dialogu Smith and Wessonů v pravé poledne se zničehonic objeví mimozemšťané a unesou pár lidí. A tak se náš pistolník musí s rančerem postavit do čela skupiny odvážných a vyrazit na záchrannou misi. Kdoví, třeba přitom i zjistí nějaké detaily o své minulosti.

Westernové prvky, obsažené v prvních dvaceti minutách, tu fungují na výbornou. Craig působí v roli jistě a přesvědčivě, Ford pak pro něj na první pohled představuje více než vyrovnaného soupeře a jeho cynický rančer si zaslouží velkou pochvalu. Zdařilá je i atmosféra, notně podepřená všemi potřebnými proprietami Divokého západu, jako jsou nízko zavěšené kolty či zapadlé městečko ztracené v divočině. Až potud je všechno výborné a kdyby se v podobném duchu pokračovalo dál a mimozemšťany by nahradila třeba tlupa banditů, mohl vzniknout velmi podařený western. Jenže ti emzáci tu zkrátka jsou.

A čím víc se objevují na plátně, tím větší šílenost se z filmu stává. Počáteční atmosféra rychle mizí, děj se stává rychlejším a šílenějším. Dvě věci se snímku v tomto ohledu upřít nedají. Je svižný a zdárně ubíhající, a v některých chvílích mu nechybí správně černý humor, vyjádřený většinou cynickými hláškami obou hlavních aktérů. Současně s tím ale přicházejí problémy, které do té doby vcelku zdařilý film táhnou k zemi.

Jedním z nich je zbytečná změna charakteru postavy ztvárněné Fordem. Bývalý příslušník americké armády je v jeho podání původně tím hodně zlým, který nešetří nic a nikoho, včetně vlastních zaměstnanců. V průběhu děje však ponenáhlu otočí a namísto nemilosrdného vládce oblasti se mění v hodného strýčka, který má rád děti a vůbec se chová způsobem, na který by správný záporný hrdina neměl ani pomyslet. Jeho slibně rozjetá postava je tak nesmyslnou scénáristickou minelou prakticky zabita.

Když už jsem v předchozím odstavci zmínil děti, nemůžu si odpustit další rýpnutí. Ve skupině, jdoucí ve stopách mimozemšťanů, se kromě dvou hlavních hrdinů nachází celá řada dalších postav, mezi nimiž bohužel nechybí neskutečně protivný malý harant, kolem něhož se motá pes. Mám tajné podezření, že do scénáře se omylem dostaly pasáže určené pro jiný film, zřejmě nějakou westernovou variaci na „Lassie se vrací.“ Jinak totiž přítomnost téhle postavy nechápu, vyjma možnosti, že chtěl scenárista diváky naštvat.

Co ale považuji za vůbec nejhorší, je až komicky obrovské množství nejrůznějších klišé. Béčkový film samozřejmě může podobnými věci oplývat, ale měl bych si z nich dělat legraci a ne je programově vršit na diváka způsobem, který zkrátka přestává být komický. Člověk se tedy musí psychicky připravit na tradičné krvelačné mimozemšťany, kteří sice používají vyspělou technologii, ale zároveň jsou pouze tupými vražednými monstry, nebo na starý známý nešvar v podobně přerušení akční sekvence ve chvíli, kdy si hlavní postavy musí předat nějaké důležité sdělení.

Nemůžu říct, že bych se při sledování filmu nudil (a jak už jsem uvedl, westernový začátek je víc než slibný), ale nemůžu se zbavit dojmu, že bych si ho mnohem víc užíval v pohodlí domova, s vychlazeným pivem na dosah ruky. „Kovbojové a vetřelci“ nejsou ztrátou času, ale přemrštěně dotovaným béčkem, které se až příliš drze snaží uchytit tam, kde není jeho místo, a sice v kině. S jeho pořízením na DVD však nejspíš příliš otálet nebudu.

Režie: Jon Favreau
Hraji: Daniel Craig, Olivia Wilde, Harrison Ford, Sam Rockwell, Clancy Brown, Noah Ringer, Paul Dano, Keith Carradine, Walton Goggins, Ana de la Reguera, Abigail Spencer, Adam Beach, Raoul Trujillo, Buck Taylor, David O’Hara
USA, 2011, 118 min