Dilema (The Dilemma) – Vince Vaughn v tuctové komedii Rona Howarda (Recenze)

CZ premiéra: 17. 3. 2011

Ron Howard je dobrý režisér. Jeho filmy Těžká váha nebo Čistá duše jsou prostě skvělé, o tom bez debat. Jeho kariéra ale postupem času čím dál tím víc slábne a Ron se vrhá po hlavě do projektů, které nemají světlou budoucnost. Naposledy pobíhal s Tomem Hanksem po pařížských a vatikánských pamětihodnostech a výsledky byly rozporuplné.

Nyní si dává oddych o poločase a od bestsellerů Dana Browna se přesunul k méně náročnému žánru, ke komedii. Že to pro něj nebyla zrovna šťastná volba, je znát hlavně na výběru scénáristy Allana Loeba, který je autorem scénáře k nedávno uvedené komedii Záměna.

Hlavním hrdinou Dilematu je Ronny (Vince Vaughn), jenž se svým parťákem a bývalým spolužákem Nickem (Kevin James) vede malou soukromou firmu vyrábějící motory do aut. Právě před sebou mají obrovskou zakázku od významné firmy, Nick je šťastně ženatý a dokonce i Ronnie plánuje požádat o ruku svou přítelkyni Beth (Jennifer Connelly). Vše jde podle plánu, pak ale Ronnie čirou náhodou potká Nickovu manželku Genevu (Winona Ryder) v láskyplném objetí s neznámým svalnatým floutkem (Channing Tatum). Do té doby ideální svět se mu zhroutí a začne uvažovat o tom, komu nešťastnou novinku říct nejdřív. Nickovi? Beth? Nebo stačí pohrozit Genevě? Pokud ho tedy nezačne vydírat… Následující události se pěkně zamotávají, proto končí popis synopse i výčet herců.

Dilema
má jeden velký problém. Přestože se jedná o oddychovou komedii, není skoro vůbec vtipná. První vyloženě vtipný moment se objeví zhruba po hodině, což rozhodně není správně. V druhé polovině naštěstí Dilema chytí dech a dohání to, co zameškalo, ale stejně to nestačí. Mnoho situací zachraňuje Vince Vaughn svých umem, případně mu ještě pomáhá celkem komický Kevin James. Na druhou stranu Vince občas přehrává. Jennifer Connelly v podstatě nemá moc co hrát a nejlépe proto dopadla Winona Ryder, které skvěle sedla role upjaté mrchy. Výborný je i Channing Tatum a jeho postava potetovaného frajírka, který má svaly větší než mozek, ale pod jehož kůží se skrývá nevinný citlivka. Kromě něj v příběhu chybí výraznější vedlejší postavy a ty co už v něm jsou, se jeví jako zbytečné a přehnané, třeba manažerka automobilky v podání Queen Latifah.

V poslední půlhodině se děj doopravdy rozjede a začnou se objevovat i výraznější zvraty. Vyvrcholením celého filmu je scéna domácí terapie, kdy je Ronnie, který se prakticky zamotal v klubku lží a neupřímnosti, vyslýchán svými přáteli, kteří ho obviňují z domnělé závislosti na hazardu. To je příklad scény, u které se budete za břicho popadat. To samé platí i o Ronnieho proslovu na oslavě výročí Bethiných rodičů a o dalších zhruba dvou scénách. To je ale bohužel všechno, víc film nenabídne.

Jako jednorázové zpestření pro zasmátí v pátek večer je Dilema dostačující, v celkovém kontextu ale zůstává hluboko ve vodách průměru. Pro Rona Howarda jsou neambiciózní a tuctové komedie prostě nepříliš vhodným materiálem.

Hodnocení: 40%

Režie: Ron Howard
Hraji: Jennifer Connelly, Winona Ryder, Vince Vaughn, Kevin James, Channing Tatum, Chelcie Ross, Amy Morton, Talulah Riley, Queen Latifah