Rozkoš v oblacích (Los amantes pasajeros) – Let do teplých krajin – Recenze

23.5.2013

O tomto filmu musíte vědět především dvě věci, a sice že 1) jde o španělskou bláznivou komedii režiséra Pedra Almodóvara podle jeho vlastního scénáře a 2) Pedro Almodóvar je gay, což se na filmu velmi projevuje.

rozkoš1

Většina snímku se odehrává v letadle, kde cestující obsluhuje trojice stewardů. Všichni tři jsou gay, kopilot je experimentující gay a pilot je bisexuál. Asi čtvrtina filmu se točí okolo toho, že dělají různé sexuální narážky, lascivně se po sobě koukají, dělají rozmáchlá gesta a baví se o svých milostných problémech. A nutno přiznat, že jsou u toho nesmírně vtipní (především ti stewardi, piloti jsou velmi okrajové role), což myslím zcela neironicky. Opravdu jsem se královsky bavil, i když jsem hetero. Oni jsou totiž vtipní nejen tím, jak se chovají, pohybují a vyjadřují, ale už svým fyzickým vzhledem a házením pohledů úspěšně nadzvedávají bránice a jakmile se víc jak dva objeví na plátně, je zábava zaručena. Byl jsem neuvěřitelně překvapen, že z pasáže, které jsem se nejvíce obával (muzikálové taneční číslo, které si stewardi připravili pro potěchu cestujících), se nakonec vyklubala nejlepší scéna z celého filmu.

Problém je v tom, že tento film není převážně o nich, ale o cestujících v první třídě, jejichž střípky osudů se Almodóvar pokusil odvyprávět na pozadí toho, že letadlo musí nouzově přistát a krouží ve vzduchu, zatímco hledá vhodné místo (a jiná větší zápletka ve filmu není). Těch cestujících je asi osm a jsou zoufale nevtipní. Občas se mezi nimi objeví někdo s komediálním potenciálem, ale zůstane jen krajně využitý ve prospěch těch méně zajímavých a o poznání nudnějších pasažérů.

rozkoš2

Příklad postavy, která podle mě měla potenciál: mladý muž, cestující se svou novomanželkou z líbánek, který pašuje v řitním otvoru drogy a prášky. Těmi dopuje svou ženu a udržuje ji tak v permanentním spánku. Je totiž náměsíčná a v náměsíčnosti má tendence provádět mu orální sex a souložit s ním, čehož je potřeba využít (co na tom, že před lidmi). Vůbec se v tomhle filmu poměrně často souloží, nahota se ale nekoná.

Příklad postavy, která podle mě není vůbec zajímavá, ale jejímu příběhu je věnováno desetkrát víc času, než postavě výše zmíněné: španělský herec letí do Mexika točit telenovely a snaží se dovolat své ženě. Shodou okolností se do telefonátu připlete jeho bývalá milenka a začnou se řešit vztahy. Děj se dokonce přesune z letadla do nějakého města, kde sledujeme osudy té milenky. Tato pasáž je natočena zcela seriózně a dramaticky, a pokud pomineme prvek náhody, tak i zcela bez humoru, takže se do zbytku filmu vůbec nehodí.

Rozkoš v oblacích je totiž absurdní bláznivina, letní šílenství o párty v letadle s několika bizarními postavičkami, bohužel nedostatečně vtipná a tím pádem málo zábavná. Respektive ti tři stewardi jsou super, všechno ostatní je ale mdlé a nepříliš podařené – vtipy většinou nefungují, dramatické motivy nefungují už vůbec a konec je téměř trapně nepovedený, evidentně na něj nebyly peníze. Jako lehká letní jednohubka na zasmání a odreagování to stačí, v rámci režisérovy filmografie jde ale o nejhorší kousek za posledních deset let (jeho starší filmy jsem neviděl), což vlastně nemusí ještě nutně znamenat katastrofu. Upřímně doufám, že s těmi stewardy vznikne nějaký spin-off.

P.S. Antonio Banderas a Penélope Cruz jsou jen třicet vteřin na začátku a nejsou vtipní.

Hodnocení: 40%

Režie: Pedro Almodóvar
Hraji: Blanca Suárez, Cecilia Roth, Antonio de la Torre, Lola Dueñas, Hugo Silva, José María Yazpik, Raúl Arévalo, Javier Cámara, Miguel Ángel Silvestre, Carmen Machi, Carlos Areces, Guillermo Toledo, Laya Martí, Antonio Banderas, Penélope Cruz, Paz Vega
Španělsko, 2013, 90 min