Po zániku Země (After Earth) – Shyamalanův průměr – Recenze

CZ Premiéra: 13.6.2013

Nejprve trocha uvedení do děje tohoto nového sci-fi režiséra M. Night Shyamalana. Lidstvo si zničilo planetu, takže muselo přesídlit na nějakou jinou. Tam je napadli mimozemšťané a vypustili monstra zvaná Ursa, která se orientují podle feromonů vypouštěných při pocitu strachu. Plukovník Cypher (Will Smith) se proslavil, když dokázal perfektně ovládnout svůj strach, stát se tak pro monstra prakticky neviditelný a zabíjet je jak na běžícím pásu. Nyní se on a jeho náctiletý syn Kitai (Jaden Smith – skutečný syn Willa Smithe) ocitají na vesmírné lodi a přepravují jedno z monster, ale musejí nouzově přistát. Shodou okolností právě na Zemi, kde se za posledních tisíc let ledaco změnilo a zmutovalo.
Následující děj je velmi prostý. Kitai (který je mnohem větší slaboch než jeho otec) musí uběhnout okolo sta kilometrů ke zbytku vraku pro vysílač nouzového signálu a nesmí ho přitom nic zabít, včetně jednoho Ursa, který se v okolí pohybuje. Otec ho mezitím naviguje na dálku, zatímco si sám snaží nožíkem vpravit do zlomené nohy umělou cévu (čímž pádem je odsunut na hodně vedlejší kolej).

AE1

Problém je v tom, že tohle je opravdu kompletní shrnutí děje a nic dalšího se ve filmu neodehraje. Jakmile se Kitai dostane z bodu A do bodu B, tak je konec. Na začátku cesty je mu vehementně vštěpováno do hlavy, že vše na Zemi se vyvinulo tak, aby to zabíjelo lidi, načež je v průběhu filmu ohrožován celkem asi jen čtyřmi různými organismy včetně Ursa a počasím. Příběh je velmi primitivní, líný a neoriginální. Jakýchkoli zvratů se nedočkáte (zato spousty předvídatelných klišé ano), a přestože Jaden Smith nehraje špatně, přeměnu z ubrečeného srábka v odhodlaného a statečného bojovníka mu uvěříte jen těžko. Kdyby si tuhle historku vymyslel Will Smith o patnáct let dříve (námět pochází z jeho hlavy), mohlo se to celé klidně odehrávat s menšími obměnami v současnosti.

Tyto celkem běžné výtky jsou však jedinými výtkami, které mohu mít. Dialogy sice obecně nejsou nic moc a občas zavanou nechtěným humorem, jinak ale film neobsahuje žádné vyloženě wtf scény ve stylu Stalo se, ani nic tak neuvěřitelně debilního jako v Posledním vládci větru. Takže pokud jste se těšili na nejhorší film roku, těšili jste se zbytečně, protože s tímhle průměrným sci-fi Shyamalan sice nikoho neuhrane, ale ostudu si s ním také nevystřihne. Navíc ho nerežíroval sám, některé scény natáčel přímo Will Smith (ale není jasné, které), takže když už vyčítat, tak oběma.

after_earth

Co funguje, je hudba Jamese Newtona Howarda a chvílemi vizuální stránka. Některé digitální triky jsou povedené (technologie, Ursa), jiné jsou naprosto zbytečné (obří orel, kombinéza měnící barvu), ale dívá se na ně hezky. Na rozpočet přes sto milionů dolarů je výsledek ale až překvapivě komorní, přestože jde o trikové sci-fi.

Zkrátka další důkaz toho, že Shyamalan by si rozhodně neměl psát scénáře k vlastním filmům. Nerežíruje špatně (potažmo ani Smith), a když už je rozehraná nějaká scénka, je dostatečně vytěžená. Z tohohle námětu šlo ale vytřískat mnohem víc než draze vypadající, avšak ve skutečnosti příliš prázdné drama o vztahu otce a syna (což je hlavním tématem filmu). Není důvod spokojit se s průměrem, zvlášť když nám letos Hollywood posílá jedno sci-fi za druhým.

Režie: M. Night Shyamalan
Hraji: Will Smith, Jaden Smith, Isabelle Fuhrman, David Denman, Zoë Kravitz, Sophie Okonedo, Lincoln Lewis, Kristofer Hivju, Darrell Foster, Chris Geere
USA, 2013, 104 min