Autor soundtracků k sci-fi Moon či k thrilleru Muž v ohni, ale také dvorní skladatel Darrena Aronofskeho, Clint Mansell, byl angažován i při tvorbě hudby k režisérovu poslednímu kousku s názvem Černá labuť. Jestliže se Aronofskeho psychologické drama dá považovat za mistrovské dílo, dá se totéž říct i o Clintově muzice.
Jeho soundtrack je totiž majestátní, chvílemi mrazivý, chvílemi jako pohlazení. Občas zvolní až moc, ale stejně je radost ho poslouchat. Vsadil na orchestrální klasiku, která výborně koresponduje se skladbami, které jsou přímo inspirací, parafrází, nebo dokonce opisem z originálního Labutího jezera od Petra Iljiče Čajkovského. Hodnotit takový soundtrack je skoro stejné jako hodnotit hudbu k baletu. Do toho bych se ale nerad pouštěl, neboť v této oblasti rozhodně nejsem žádný expert.
Ve většině písní dominuje klavír a housle. Kromě smyčcových zapojil Clint do hry ale i nástroje dechové a výsledek je ohromující. Nadšení budou zejména milovníci klasické hudby. Pro ty ostatní bude možná trochu obtížné zaposlouchat se do melodie. Mnozí budou případně o poslechu váhat, vymlouvat se na předsudky o monotónnosti orchestrálek, ale ve skutečnosti k tomu nebudou mít důvod. Jednak se jedná o soundtrack výborný, navíc je se svou padesátiminutovou stopáží mnohem schůdnější než originální doprovod k Čajkovského baletu, který trvá dvě a půl hodiny. Berte to jako takovou podstatně kratší, nahuštěnou verzi.
Ač mají Clintovy skladby dostatečnou gradaci, chvílemi jejich autor zvolní až příliš a vyznívá do ztracena. Ve filmu si toho divák nevšimne, ale při samostatném poslechu to není zrovna žádoucí. Jinak je to ale jediná výtka.
Hodnocení: 90%
Tracklist:
01) Nina’s Dream
02) Mother Me
03) The New Season
04) A Room Of Her Own
05) A New Swan Queen
06) Lose Yourself
07) Cruel Mistress
08) Power, Seduction, Cries
09) The Double
10) Opposites Attract
11) Night Of Terror
12) Stumbled Beginnings
13) It’s My Time
14) A Swan Is Born
15) Perfection
16) A Swan Song (For Nina)