Vévodkyně- malý film neznámého režiséra je také oscarový
Dvě oscarové nominace pro Vévodkyni. Už to je dobré skóre. Vévodkyně navíc jednu z nominací proměnila a stala se filmem s nejlepšími kostýmy. A to v ostré konkurenci. Akademie nominovala také vypiplaného Benjamina Buttona, jehož příběh pokrývá jeden lidský život a během toho se móda tolikrát promění. Naděje si dělal i Luhrmannův romantický velkofilm Austrálie, pro který to byla jediná oscarová šance, Nouzový východ s elegantním oblečením let padesátých a Milk, ve kterém se většina komparsistů prohání v hipísáckých oblečcích a tvoří tak kulisu sekáčovi Harveymu Milkovi, panu „Večně-v-obleku“.
Bylo to tedy osmnácté století versus léta padesátá, sedmdesátá, čtyřicátá a půl století dvacátého v Benjaminu Buttonovi. Vévodkyně si svou sošku zaslouží, Keira Knightley se určitě s tolika krásnými šaty po natáčení loučila jen nerada. Její vévodkyně Georgiana se honosila přezdívkou „císařovna módy“, některé modely, které měla Keira v tomhle filmu na sobě, jsou přesnými replikami nejlepších šatů, které kdy byly v tehdejší Anglii ušity. A že se povedly.
Tvůrci Vévodkyně mohou být spokojeni. Dvě nominace, jeden Oscar, to není vůbec zlé. Chudák Benjamin Button. Ten nastoupil s velkou slávou, třinácti nominacemi a nakonec si odnesl jenom tři sošky. Mohl mít čtyři, kdyby tu čtvrtou dnes doma neleštili tvůrci Vévodkyně.
Benjamin Button – loser roku
Podivuhodný případ Benjamina Buttona nominovali na oscara ve třinácti kategoriích. To je samo o sobě velký úspěch, po kterém většinou přichází úspěch ještě větší. V tomhle případě ale třináctka zafungovala jako nešťastné číslo a tvůrci Buttona si odnesli sošky je za výpravu, masky a vizuální efekty. Ani v těchto kategoriích nebyla konkurence malá, Buttonovi dýchal ve všech třech na záda Temný rytíř, sošku za výpravu mu mohly vyfouknout také Nouzový východ, Výměna nebo Vévodkyně, která ho porazila v kostýmech. Ta se odehrává v jednom historickém období, Benjamin Button pokrývá celý život jednoho člověka, možná právě to mu pomohlo v této kategorii vyhrát. Tvůrcům se podařilo velmi elegantně vykreslit každé období 20. století, divák se snadno orientuje v jaké době se příběh zrovna odehrává.
Americká filmová akademie se taky rozhodla ocenit ty, kteří dokázali na plátně ukázat život jednoho člověka bez toho, aby na jeho proměny potřebovali několik herců. Brad Pitt alias Benjamin Button se ve filmu narodí jako vrásčitý stařeček s artritidou, postupně mládne a umře jako miminko. Celý herec se ve filmu objeví až po padesáti dvou minutách, předtím se na plátně prohání jenom jeho obličej digitálně namontovaný na cizí tělo. Malý děda se skroucenýma nohama a obličejem nejvíc sexy muže planety kupodivu nijak rušivě nepůsobí. Trikaři a maskéři na sebe můžou být pyšní.
Pro všechny ostatní, co na Buttonovi pracoval, však letošní oscaři byli určitě zklamáním. Režisér David Fincher se po tomhle útoku na Oscara možná vrátí zpátky ke svým temným filmům a bude to dobře. Kromě práce maskérů a trikařů na Benjaminu Buttonovi nic převratného není.