Soudný den (The Doomsday)

Další ze série smrtících virů tentokrát ohlodává Velkou Británii. Respektive Skotsko, ze kterého se stává ghetto plné mrtvol, nové vlny punku a středověkých ctností a i neřestí.

dd1Že to tu už bylo? Země mrtvých, 28 dní/týdnů poté nebo snad Resident Evil? A co jako, je to přece vděčné téma. Soudný den je v tomto trendu ovšem trochu odlišný, protože virus nedělá z nakažených lidí bezduché zombie, ale prostě a jednoduše jen zabíjí. Více či méně rychle po infikování. A jak se to vlastně všecko stalo?
Kde se vzal tu se vzal jeden ne zrovna milý virus a vyhladil stovky tisíc životů ve Velké Británii. Aby vláda zamezila dalšímu šíření, uzavře místo vniku epidemie – Skotsko – od okolního světa tím, že ho odřízne od zbytku ostrova obří masivní zdí, skrz kterou se nikomu nepodaří dostat ven. Ale ani dovnitř. Země sira Seana Conneryho už není součástí našeho světa. V případě, že by se k ní někdo chtěl třeba jen přiblížit, bude automatickým spouštěcím systémem zbraní rozsekán na guláš. Malé zajíčky nevyjímaje.
V roce 2035, tedy o patnáct let později, kdy se děj odehrává, začne dávno zmizelý virus „Smrtonoš“ opět vystrkovat růžky, a to přímo v centrálním Londýně. Vláda proto posílá za bariéru elitní komando, které má najít práci doktora Kanea (Malcolm McDowell), který byl údajně už jen krůček od vývinu protilátky na onen virus. Za zdí ale jsou živí lidé, jak zjistil vládní satelit.

Hrdinkou filmu je Eden Sinclairová (Rhona Mitra), kterou vidíme v malém prologu jako malou holčičku, které se jako jediné podaří dostat za Zeď, když ji navěky zavírají. V průběhu filmu budete ujištěni, že pokud po vás tato mladá samice hodí očkem, budete zcela jistě bezmocní. Tahle (zřejmě přebarvená) černovláska s nesympatickým sestřihem vlasů vede ono komando do jámy lvové a za celý film se usměje snad jen jednou, a to když se pobaveně ušklíbne na jednoho z vojáků, který silně připomíná polistopadového Daniela Landu. Jinak nás celým filmem provází svým lehce zamračeným výrazem, který nutí až k zamyšlení nad tím, jaké asi tahle slečna měla divoké dětství. Nic proti divokosti, se kterou se potká.
Během hledání profesorova výzkumu narazí na zdivočelé lidi, kteří rázem promění elitní komando v elitního půl tuctu utečenců s holým zadkem. Jak poznáte zdivočelého člověka? Poznávací znamení obvykle bývají dd2náchylnost k latexovému oblečení, experimentální úchylky v oblasti obličeje, sklony k potetování sebe sama a různý jiný bodypainting. Že vám to připomíná punk? Mně taky. Hlavní záporák (Craig Conway) má blonďaté číro, sklony k hysterii a koženou bundu, zatímco jeho sexy (to myslím vážně!) přítelkyně (Nora-Jane Noone) má dikobrazí bodliny ve vlasech, potetovaný obličej a moooc dlouhý jazyk, který mně nijak neovlivnil při celkovém hodnocení tohoto filmu, opravdu. A co víc, všichni tihle zvrácení sympaťáci si oblíbili novou skotskou specialitu – lidské maso.

Když se tak na Soudný den díváte, připadá vám že už jste to někde viděli (Vetřelci, Resident Evil, Já legenda…aj.). Ale jistě, nějaká ta podoba s něčím se vždycky najde. Zajímavostí určitě je, jak se v polovině filmu děj přehoupne do dávných dob středověku. Připadalo mi to i lehce k smíchu, když se na plátně objevili postavy v brnění na koních. Ale v okamžiku, kdy herci oblečení do středověkých hadrů prošli v gotickém hradu vedle zlatem tepaného nápisu „gift shop“, začal jsem tomu zase věřit. Film nepřijde s ničím novým, ale má rozhodně spád, slušné napětí a nenudíte se. Ocenil bych taky dobrou kameru (záběry na krajinu, hry se světlem), střih (nejen automobilové honičky) a hudbu. Abych to shrnul, na to jaký je to film vás místy určitě mile překvapí a možná i donutí se pousmát (nablýskaný Bentley, slečna s brokovnicí ve vaně, nevinný zajíček), ale zůstává průměrnou podívanou na nedělní odpoledne. A ani přítomnost Boba Hoskinse to nenazdvihne. Žádný propadák to určitě není. Sice každou chvíli zahlédnete nějaké klišé, ale snad vám kvůli tomu popcorn v krku nezaskočí. Odmyslete si, kolik filmů s podobnou tématikou už jste viděli a vyjde vám, že tenhle film ještě patří do toho jakž takž ucházejícího, co filmový svět zplodil.

60%