Málokterý český film vás nakazí tak mocnou depresí už jen tak nevinnou úvodní scénou, jakou je rozbití výlohy a krádež v ní se nacházejícího zboží. Ten zpomalený záběr a ponurý chór celkem jasně napovídá, v jakém duchu se film ponese. Ostatně, přerod nevinného dítěte v otrlého, zfetovaného prostituta se asi příliš zvesela točit nedá.
Ačkoli patnáctiletý Marek (Miroslav Čáslavka) zase tak nevinné dítě není. Z rodného Přerova utekl před ráznějším otcem, který si dovolil po něm vyžadovat školní docházku a na začátku filmu, tedy na Hlavním nádraží, jej zastihneme v kradené bundě. Během bezcílného potloukání se po Praze narazí na slizkého pasáka Honzu a s vidinou snadného výdělku se celkem rychle dostane do oboru. Poté, co se skamarádí s kolegou prostitutem Davidem, se rozhodne využít své profese ke zbohatnutí a zařazení do lepší společnosti. Kdo ví, proč si myslí, že zrovna jemu se to podaří a neskončí jako ty trosky, co se povalují na „hlaváku“ s kruhy pod očima a rukou plnou vpichů. Každopádně se mýlí.
Co film charakterizuje asi nejvíc, je atmosféra devadesátých let. To prostředí, plné zlatých řetízků, špatného oblékání a ještě horších účesů a vidina snadných peněz je neskutečně působivé a dokonale k němu sedí negativní vykreslení Wiktora Grodeckého. Pochopitelně se nabízí otázka, co může polský režisér vědět o pražském podsvětí (respektive jeho části). Pravdou je, že Grodecki už pár dokumentů o dětské prostituci v Praze natočil, čili jisté povědomí má. I když mi přijde zvláštní, že by se každé restaurační zařízení v Praze hemžilo dětskými prostituty. Ovšem Mandragora na první pohled není dokument, což mu umožnilo jednak volnost ve vyprávění, jednak patřičné vykreslení postav. Volnost vyprávění na se po cestě na úrodnou půdu kamsi ztratila, příběh je jednoduchý, předvídatelný, přímočarý. Přesně podle jednoduché šablony „chlapec uteče do Prahy, dostane se do pofidérní společnosti, krátce se z toho pokouší dostat a nakonec stejně skončí na dně.“ Nic víc od příběhu nečekejte. Co se týče vykreslení postav, to je podobně jednoduché. Kromě otce hlavního hrdiny zde nepotkáte jedinou sympatickou postavu.
Kdokoli, kdo není prostitut (což jsou namyšlení spratci bez smyslu pro morálku) soutěží s ostatními postavami, kdo nakape víc slizu. Grodecki nakonec u dokumentu přeci jen svým způsobem zůstal, protože film obsahuje pouze načerpané zkušenosti. V podstatě jediné, co využívá u hraného filmu, je atmosféra a neustálé ponoření do šera, popřípadě tmy, a vzhled postav. Kritérium výběru herců (většinou naprosto neznámých) byl pravděpodobně nesympatický vzhled. To se docela podepsalo na herecké stránce, protože zvolení herci evidentně nejsou zvyklí odříkávat určité věty. Film splňuje určitý účel – naplnit diváka pocitem maximální beznaděje a pocitem hnusu. Ne homosexuálními erotickými scénami s odpornými lidmi, takové scény jsou zde jen dvě. Ale spíš prostředím a hlavně postavami. Marek a David by se dali chápat jako oběti, ale jejich pád je hlavně v tom, že jim šlapání nevadí. Grodecki vypráví příběh o poklesu morálky, a v podstatě tím poukazuje na vidinu snadných peněz, typickou pro devadesátá léta. A taky na to, jak moc se tahle vidina vyplnila. Hlavní postavy jsou ochotné udělat pro peníze všechno (scéna natáčení porna je nezapomenutelná), protože mají velké plány, ale stejně končí na dně, mezi ostatními feťáky, kteří se rozvalují na Hlavním nádraží. I když se film snaží být maximálně depresivní, přeci jen diváka utěšuje vědomí, že hlavní (celkem nesympatický) hrdina není nevinná oběť, protože má celou dobu na vybranou, čili pro cynického diváka je snímek ideální.
Hodnocení: 60%
Režie: Wiktor Grodecki
Hrají: Miroslav Čáslavka, David Švec, Pavel Skřípal, Kostas Zerdaloglu, Jiří Kodeš, Jitka Smutná, Břetislav Farský, Jiří Kaftan, Karel Polišenský, Pavel Kočí
Česko, 1997, 130 min
Mandragoru jsem videl nekdy v 15ti letech, kdy nam ji pustila spoluzakova matka jako brutalni vychovny nastroj 🙂 Nemel jsem pak nejakou dobu klidne spani, ale dnes se na ni jako Prazak rad s usmevem na tvari podivam.
Zaroven je film dobry jako „prekvapeni“ pro nektere slabsi natury 🙂
Jako výchovný nástroj to muselo být opravdu tvrdý:D Kdybych to viděl jako malý dítě, tak se Praze vyhnu velkym obloukem:D
No ziju tu uz par let a v pohode 🙂 Hlavak ale i tak moc nemusim no :))
Nejlepší film jakej sem kdy viděla !!! ;))♥
Můžu na to koukat každej den, a neomrzí se to.. ;))
A ten David je uplně krásnej 😀 😀 😀 😀
..fakt super film :))
Grodecki je starý polský buzerant co si opakovaně sám přijel do prahy zapíchat s mladými kluky… Nakonec
podělal všechny, kteří do toho vložili peníze, úsilí
a v americe to prodal jako český gay film… Tím udělal
jenom reklamu česku, jako zemi homo prostitutů, takže se
jen vylepšila sexuální klientela starých teploušů…
A kdo píše léta devadesátá, vzpomínka ??? Blbost…
Pinochio a spousta dalších gay podniků je plná náctiletých
šlápot co chtějí rychlé peníze, tahkle věc tady bude pořád
jako prostituce samotná od počátků lidstva…
dobrej a skvelej fylm smutnej co dodat ze je to vsecko pravda a bude
Ahoj, tvoje recenze je trochu mimo. Herci nejsou „neznámí“, ale někteří dokonce hrají sami sebe (tj., skuteční prostituti) – před filmem byly natočeny dva dokumenty, z nichž film později vznikl.
Takže nějaký: kritérium pro výběr herců byl nesympatický vzhled – jsou podle mě subjektivní kecy někoho kdo prostě vůbec NEVÍ.
Cesky film Mandragora jsem videl
nekolikrat moc se mne libil a rad jsem
zavzpominal na devadesata leta Ale co
chci rici ze se mne libil David a dalsi kluci
kdyz jsem je nekolikrat v tomto filmu shledl
uplne jsem to prijemne prozival a bylo mne
strasne moc krasne Davida bych bral v klidu
za sveho kamarada a partaka pri sledovani
tohoto filmu a kdyz jsem videl mnoho hezkych
kluku a Davida mel jsem hodne silny orgasmus
Vilik Hrabyne
Super film, který byl realitou včetně reálných účastníků / herců !!!