Samec (Spread) – Recenze

CZ premiéra: 10. 12. 2009

s1U filmu Samec docela záleží na tom, kolik podobných „romantických komedií“ jste už viděli. Pokud už máte tento žánr zažitý a nakoukaný, tento film vám asi nic nového nenabídne a sledovat ho bude pravděpodobně ztráta času. V opačném případě vás ale čeká nenucená pohodová podívaná se zcela nehollywoodským závěrem.

Zápletka je jednoduchá. Nikki je povaleč a flákač, nemá práci ani vlastní bydlení. V Los Angeles přežívá jen díky několika osvědčeným trikům, díky kterým se mu bez problému podaří sbalit nějakou ženu na party, strávit s ní noc a docílit toho, aby ho u sebe nechala bydlet. Fígl je v tom, že si vybírá jen ty ženy, které na první pohled jeví známky života v naprostém luxusu a které jsou pohádkově bohaté. Jen ty mu totiž budou moci dopřát sladký život ve vatě, kupovat mu drahé oblečení, jídlo a dopřávat mu spoustu sexu. Námět je to moc hezký, ale jeho potenciál je bohužel málo využitý.

s2Nikki si užívá se svým novým úlovkem, ženou jménem Samantha, když se náhle zamiluje do krásné, ale jinak naprosto obyčejné (a v porovnání se Samanthou i poměrně chudé) dívky. Od té doby se scénář co nejvíce drží zavedených schémat tak typických pro romantické komedie (on ji chce, ale ona má už někoho jiného, své schůzky s ní se snaží před přítelkyní utajit, ale pak to praskne atd. atd.). Nic moc originálního v tom nehledejte, kam se bude děj postupem času odebírat odhadnete během chvilky a až na úplný závěr by vám to hádání mohlo i vycházet.

Kvalita filmu stojí a padá na výkonu hlavního hrdiny, kterého si zahrál Ashton Kutcher (Mejdan v Las Vegas, Hele, vole, kde mám káru…), kterému pozici líného drzouna a přesto i okouzlujícího sympaťáka snadno uvěříte, i když vlastně jen střídá tři naučené obličeje. Herectví jeho ženských protějšků je o poznání kvalitnější, Anne Heche v roli Samanthy má za sebou už pěknou řádku filmových zkušeností a pro začínající herečku Margaritu Levievu je to sice zatím asi největší role, každopádně za svými kolegy herecky nijak nezaostává. Samec je zatím největším filmem pravděpodobně také pro režiséra Davida Mackenzieho, jehož filmy u nás zná asi jen málokdo.

s3Nikki střídá milenky poměrně často, ve filmu je proto i docela značné množství sexuálních scén (které ale snad nikoho nepohorší, herečky odhalí maximálně prsa). Je až s podivem, co všechno je Samantha schopná Nikkimu trpět a co všechno mu odpustí (od tajné party v jejím domě až po nevěru). Je těžké se s hrdiny ztotožnit, muži budou většinu filmu Nikkimu jeho sexappeal a frajerství spíš závidět a soucítit s ním začnou, až když ho štěstí začne opouštět. Ženám se zas nebude líbit, že něžné pohlaví je zde zobrazeno v pozici využívaných objektů. Ale i když opomenu těchto pár drobných úskalí, Samec stejně není nic víc než další tuctová a veskrze průměrná komedie, ve které je největším zážitkem prvních a posledních deset minut.

Autor: Jan Varga

40%

Režie: David Mackenzie