Přijde letos Ježíšek? – Tuto nadílku raději nebrat – recenze

V kinech od: 5.12.2013

CSFD IMDb WWW  CZ Recenze

Multikulturní vánoční komedie Přijde letos Ježíšek? režisérky Lenky Kny (Stínu neutečeš) je slepencem několika lidských osudů, které se odehrávají v rozmezí několika prosincových dní. Přes na první pohled zdánlivou nespojitost se nějak v průběhu filmu protnou a ještě divákovi dodají pocit, že v dnešní společnosti existují dobré skutky, kouzlo Vánoc a vánoční zázraky. Respektive režisérka pravděpodobně něco takového chtěla natočit, ale…

jež1

Následuje děj filmu (tak, jak jsem ho pochopil): Josef (Josef Abrhám) kdysi emigroval do Mexika, kde žije už přes třicet let se svou mexickou manželkou Dolores, se kterou má mladou dceru Penélope. Ta je sice vdaná, ale nedaří se jí otěhotnět, protože její manžel je zřejmě neplodný. Tato skutečnost je záměrně utajována před Dolores, která žije v domnění, že neplodnost její dcery plyne z rodinného prokletí vzešlého z toho, že její dědeček ukradl za 2. světové války z pražského kostela Panny Marie Vítězné Pražské Jezulátko. Josef, Dolores i Penélope se tudíž vydávají začátkem adventu do Prahy Jezulátko vrátit. V Praze je Josef konfrontován s kamarádem Rudou (Václav Postránecký) a s dávnou láskou Květou (Libuše Šafránková). Ta má syna Michala (Igor Chmela), který se shodou okolností narodil sedm měsíců po Josefově emigraci… Dále ve filmu figurují Michalova rodina (Danica Jurčová a dvě děti), nějaký vrátný v bance (Marian Roden) a několik dalších vedlejších postav včetně kněze v podání Pavla Kříže, jehož jediná úloha ve filmu spočívá v tom, že krade peníze z kostelní kasičky.

Nejvíce ze všeho mi snímek připomínal dva roky starý film Láska je láska Milana Cieslara, který měl podobnou strukturu, nefungoval podobným způsobem, měl podobně odfláknutý děj a nesympatické postavy, z nichž se někteří ukázali v průběhu filmu jako velcí lháři a hajzlové/svině, a přitom byl také propagován jako úsměvná komedie, která pohladí po duši a zahřeje u srdíčka. Jisté plus spočívá v tom, že oproti Láska je Láska není Přijde letos Ježíšek? homofobní a sžíravý. Ale je to asi jediné plus.

jež2

Příběh je extrémně nelogický a nesmyslný, založený na příliš velkém množství náhod a na vzájemných lžích hlavních hrdinů (mimo jiné Josef lže své ženě o setkáních s Květou za jejími zády, aniž by bylo jasné proč) a navíc je celkově špatně uchopený a mizerně natočený. Realizace připomíná průměrnou televizní produkci a některé řemeslné aspekty filmu jsou na tom ještě hůř – např. když chce režisérka poukázat na zamilovanost dvou mladých lidí, tak natočí, jak se na sebe dívají a scénu zpomalí. Z podobných věcí se mi dělalo trochu šoufl.

Naprostá debilnost děje představuje natolik zásadní problém, že rovnou vynechám hodnocení hereckých výkonů a technických aspektů, protože ty jsou vůči tomu zcela irelevantní. Výjimku tvoří výkon Igora Chmely, který byl ze všech nejsympatičtější a občas dokonce udělal nějaký drobný vtípek (kromě toho žádné další gagy ve filmu nejsou). K hudbě řeknu jedině to, že mi vyjma tradičních českých a španělských koled chvílemi evokovala hlavní motiv z Requiemu za sen. Čili něco, co rozhodně nepůsobí komediálně nebo rozverně a vůbec se to tím pádem nehodí k atmosféře filmu (nebo vlastně hodí?).

Když už není dění na plátně do nebe volající svou demencí, tak je alespoň silně bizarní a wtf. Namátkou uvedu pár příkladů:

jež3

  • V úvodu filmu je záběr na zasněženou Prahu a do toho hraje Narodil se Kristus Pán. Za stejného hudebního doprovodu následují úvodní titulky. Pak je střih a najednou jsme ve slunném Mexiku.
  • Vrátný Mariana Rodena najde ve výtahu svého pracoviště odložené novorozeně. Se slovy „Do nemocnice tě nedám, tam mi umřela manželka.“ udělá jedinou logickou věc, a sice odnese dítě do kostela, tam ho nenápadně položí doprostřed jesliček a nepozorován odejde.
  • V druhé polovině filmu je velmi křečovitě připravovaná dlouhá scéna, kde se většina postav (Josef, Květa a obě jejich rodiny) sejde na jednom místě. Čekáte, co se stane, a ono se nestane vůbec nic.
  • Postava Danici Jurčové nakupuje s dětmi v supermarketu a omylem se její košík srazí s košíkem nějaké jiné nakupující, která se proti nim hrubě ožene, ať dávají pozor. Pak začne plakat. Absolutně jsem nepochopil, co to mělo znamenat a proč to tam bylo.
  • Dvakrát v průběhu filmu se ony dvě děti s výkřikem „Jde Ježíšek.“ náhodně podívají z okna, přičemž se dvakrát opakuje ten samý trikový záběr, jak se dělají ve sněhu samy od sebe zřetelné stopy. Žádné další nadpřirozeno se ve filmu nevyskytuje, takže předpokládám, že se to těm dětem zdálo, nebo že byly zhulené.
  • V průběhu filmu zřejmě dojde k záměně originálu Jezulátka a jeho kopie. Bohužel jde o záměnu naprosto nepřehlednou a nanejvýš podivnou, takže všechno, co od té doby nějak souviselo s Jezulátkem, jsem taktéž nepochopil (a spolu se mnou i značná část kolegů, kteří vypadali při odchodu ze sálu zmateně a vyděšeně).
  • Nejlepší na konec (následují SPOILERY): Penélope se v Praze náhodně seznámí s všestranným a pohledným mládencem, který má hluboko do kapsy a vezme kdejakou fušku. Přesto si na Penélope udělá čas a ti dva se do sebe zamilují. Ke konci filmu se spolu vyspí a Penélope konečně otěhotní. O den později mu oznámí, že odlétá s rodiči zpátky do Mexika a dá mu peníze na zaplacení dluhů (takže nejen, že ho odpálkuje, ale ještě z něj udělá prostituta). Její manžel na ni přitom nic netuše čeká doma v Mexiku. Takže ona ho podvedla a je těhotná s někým jiným, což je ve filmu prezentováno jako hlavní romantická linie, přičemž divák by měl mít z jejích protagonistů radost, fandit jim a přát jejich lásce (KONEC SPOILERŮ).

jež4

Občas jsem se zasmál tomu, jak je film nepodařený a občas jsem nevěřícně zíral s otevřenou pusou, takže jsem se vlastně ani nestihl nudit. Litoval jsem většinu herců, jak se snaží, ale jak ani přes své nezanedbatelné kvality nemají šanci zlepšit dojem z filmu, za jehož výslednou podobu je přímo zodpovědná výhradně jeho režisérka, která je také jeho producentkou a spoluautorkou scénáře.

Pouze některé velmi izolované momenty mi přišly relativně slušné, ale nikdy jim to nevydrželo déle než pár vteřin a bylo jich sporadicky. Za jedinou opravdu povedenou scénu v celém filmu považuji tu, kdy se někdo přehrabuje ve starých fotkách Josefa a Květy a vytáhne starou fotku ze Svatební cesty do Jiljí.

Hodnoceni: 30%

Režie: Lenka Kny
Scénář: Karolína Dubová, Lenka Kny
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Michal Pavlíček
Hrají: Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Václav Postránecký, Pavel Kříž, Igor Chmela, Dolores Heredia, Aislinn Derbez, Danica Jurčová, Marian Roden, Radúz Mácha, Oldřich Vlach
Česko / Slovensko / Mexiko, 2013, 100 min

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *