Kurýr 3 si sice odbyl premiéru už skoro před měsícem a v kinech už ho téměř nenajdete, ale recenzi vám přinášíme až teď. Omlouváme se a jako pokus o odčinění smrtelného hříchu od nás přijměte tento řádně macatý text.
CZ Premiéra: 19. 2. 2009
Tak, nejlepší kurýr světa se dočkal třetího vystoupení na stříbrném plátně. Pro neznalé rovnou uvádím, že nejde o maníka v teplákové kombinéze s barevným pytlem na zádech, jaké vídáte v pražských ulicích, ale o bývalého vojáka v luxusním, vždy upraveném obleku, který doručí cokoliv na jakékoliv místo. K tomuto účelu využívá své pevné zásady, auto odolávající kulkám a perfektní výcvik v boji muže proti muži.
Nuže, tento náš hrdina se zase jednou dostal do ožehavé situace. Ani se nestačí pořádně rozkoukat a najednou sedí za volantem svého vozu, míří na druhý konec Evropy (ten východní) a na vedlejším sedadle se povaluje ruská dívka se zálibou v drogách a alkoholu. Zní to jako dobrý způsob, jak trávit volný čas? Tak teď k tomu přidejte partu zabijáků, kteří se vás drží na každém kroku a také skutečnost, že vám kolem zápěstí straší slušivý kovový náramek. Jakmile se od auta vzdálíte víc než dvacet metrů, v náramku se aktivuje výbušnina a potom…, sbohem milý kurýre.
Tohle základní schéma samozřejmě zapadá do širších souvislostí, jde o bezpečnost celého světa, některé pasáže příběhu vypadají jako z románu, který Frederick Forsyth napsal pro Jacka Ryana. Takže načerno plující lodě s velice nebezpečným materiálem, nadnárodní organizace vydírající ruské politiky a další libůstky. Vršené na sobě v takovém pořadí, že pravděpodobně vůbec nepochopíte, o čem ten příběh doopravdy je.
Ano, tím rovnou najíždím na věc, která mě při sledování filmu docela štvala. Divně odvyprávěný příběh. Ani ne tak složitý, jako spíš zmateně podaný. Jistě, snímku samozřejmě prospívá, že se kurýra někdo pořád snaží zabít, však má jít o akční záležitost. Jenže když pořádně nevíte, kdo a proč zrovna hodlá hrdinu poslat do igelitového pytle a pro koho že to vlastně pracuje, malinko vás to otráví.
Z posledního odstavce plynule přecházím k popisu stěžejního, tedy akce. Ano, najdete jí tady. To je šok, co? Nechybí pořádná pěstní bitka, za použití součástí hrdinovy garderoby, automobilová honička nebo závěrečné finále ve vlaku, kde kromě úderů pěstí taky konečně dojde na nějakou tu střelbu. Akční scény vypadají dobře, nechybí jim nadsázka a baví více než spolehlivě. Všechno zní zatím dobře, tudíž teď musí následovat nějaká odporovací spojka. A taky že následuje. Akční scény sice vypadají hezky, ale je jich na celý film málo. Pokud se zrovna netúruje motor nebo nemlátí do protivníků, film ztrácí na tempu i dynamice.
Ovšem za největší nedostatek považuji hlavního hrdinu samotného. Skutečnost, že mi není sympatický, si ovšem zavinil sám. Snaha o spojení drsného chlapíka s elegantním a dobře vychovaným hrdinou prostě selhala na celé čáře. Našemu kurýrovi nevěřím ani jednu z těchto poloh. Kdyby si vybral jenom jednu, mohl mě alespoň nějak zaujmout. Takhle má smůlu a ani triky s autem a mlácení lopatou to nezachrání.
Kurýra 3 nepovažuji za tak špatný film, ale svým způsobem mě zklamal. Trailer vypadala docela dobře, sliboval našlapanou akci. Bohužel se stala ta nemilá věc, kdy v traileru vidíte vlastně všechno podstatné a pro film zůstala jenom vata mezi již viděnými záběry. Uvidíme, zda si získá pozornost a peníze diváků a dočkáme se ještě dalšího pokračování.
Suma sumárum: film, vlastně i celá tahle série, sice představuje zajímavý přírůstek k moderním akčním filmům, ale nemůže se rovnat s jeho špičkou, kam patří např. poslední filmy o agentovi 007 nebo perfektní trilogie o jiném agentu, tentokrát bez minulosti. Jako odpočinkovou zábavu to bez problémů akceptuji, ale nijak netoužím se na snímek podívat v nějaké dohledné době znovu. Možná obětuju nějaký ten čas, až nám to za pár let poběží v televizi s pěti až šesti reklamami. Takže rozhodný verdikt zní – těsný nadprůměr, film s dobrou, byť zřídkavou akcí, kterému chybí něco originálního a zajímavého.
55%
Režie: Olivier Megaton
Hrají: Jason Statham, Natalya Rudakova, Robert Knepper, François Berléand, Jeroen Krabbé, Eriq Ebouaney
Francie, 2008, 100 min