Bourneův odkaz (The Bourne Legacy) je jen další úvod (recenze)

CZ Premiéra: 9.8.2012

Série o superagentovi Jasonu Bourneovi se vrací… bez Jasona Bournea. Poté, co kreativní rozepře/finanční požadavky/skrvny na Slunci způsobily, že práci na čtvrtém dobrodružství agenta bez minulosti neodvedou Paul Greengrass a Matt Damon, bylo dlouho ticho po pěšině. Naštěstí studio navštívil scénárista a nadějný režisér Tony Gilroy, podepsaný pod skvělým snímkem Michael Clayton, a představil jim svůj plán.

Zabijáci společnosti Treadstone jsou jen jedna z mnoha podobných organizací, jimiž americké tajné služby disponují. A když se Bourne přesunul z Moskvy (konec druhého dílu, Bourneův mýtus) na půdu Spojených států (třetí díl, Bourneovo ultimátum), začalo lidem na zodpovědných místech téct do bot a rozhodli se program geneticky upravených superzabijáků ukončit. To samozřejmě znamená zbavit se nejen všech superzabijáků, ale také lidí, kteří se na jejich vývoji podíleli.

Tony Gilroy tak nenápadně překročil hranici mezi špionážním thrillerem a přesunul se na půdu science fiction, kde jsou viroložky a genetičky krásné jako Rachel Weisz.

Aaron Cross (Jeremy Renner) je jako náhrada za Jasona Bournea víc než adekvátní. I když mi jeho opuchlý obličej, který permanentně vypadá, jako kdyby si dal pár kol v ringu s Rockym, asi nikdy k srdci nepřiroste, nedá se mu toho příliš vyčítat. Je schopný, provádí větší šílenosti než Bourne (asi je lépe geneticky upravený) a i beze zbraně používá nejeden zajímavý trik.

Můžeme nadávat na zbytečné pokračování uzavřené trilogie, na vysávání značky, ale to je zcela zbytečné. Hollywood tak prostě funguje. A proč si stěžovat, pokud výsledek nevypadá vůbec špatně. Tony Gilroy se ani nepokouší, s výjimkou pár záběrů, napodobovat hektický režijní styl Paula Greengrasse. Práci za kamerou má celkem pevně v rukou, i když je na Bourneově odkazu vidět především jeho scénáristická zkušenost. Scénář je vystavěný na pevných základech a přestože popisuje události, které se odehrávají zároveň s jinými filmy, nenarazil jsem ani na jednu zjevnou nesrovnalost.

Režijně Gilroy nemá potíže při vypjatých a emocionálních scénách, jeho provedení akčních scén však trochu pokulhává. Snad se přecijen snažil napodobit Greengrasse, aby uspokojil fanoušky, snad ještě nemá osvojený svůj styl… Ve výsledku na tom nezáleží.

Horší je, že Bourneův odkaz zcela zjevně není samostatný film. Má sice začátek a konec, ale tak nějak nechá diváka viset uprostřed děje. Hlavní padouch v podání Edwarda Nortona zůstává naživu a vykřikuje rozkazy jen přes telefon. Cross se popere s jedním sice, jak je naznačeno, nemilosrdným zabijákem, kterého však zlikviduje takřka mimochodem v honičce.

Je až roztomilé, jak se film pokouší navázat na původní trilogii. Ať už místy roztěkanou kamerou, rolemi pro herce z předchozích filmů, fotografiemi Matta Damona, nebo dokonce i hudbou. James Newton Howard ve správných momentech používá hudební témata z původní trilogie a byť údernosti soundtracků k filmům Bourneův mýtus a Bourneovo ultimátum nikdy nedosáhne, má body za snahu.

Všechno nasvědčuje tomu, že nás čeká minimálně ještě jeden díl. Bez něj totiž Bourneův odkaz nemá smysl, nechává nevyřešených příliš mnoho otázek (vlastně všechny) – vlastně funguje jen jako úvod. A přesně to je, úvod. Nic víc, nic míň. Záleží jen na divácích, jestli jim to stačí, já se na návrat Aarona Crosse těším.

Jde o první film, který je u nás uváděn v 7.1, což pro diváka znamená otravnou reklamu před filmem, která se dvakrát opakuje, a jinak jsem si ničeho nevšiml. Kromě toho, že jsem měl pocit, že zadní reproduktor chvílemi praskal, ale to mohla být technická závada vztahující se pouze na novinářskou projekci.

Hodnoceni: 70%

Režie: Tony Gilroy
Hraji: Jeremy Renner, Edward Norton, Rachel Weisz, Oscar Isaac, Joan Allen, Albert Finney, Stacy Keach, Scott Glenn, Corey Stoll, Michael Papajohn, Dennis Boutsikaris
USA, 2012, 134 min

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *