Veřejní nepřátelé (Public Enemies) – Recenze

CZ premiéra: 9. 7. 2009

pe2John Dillinger je zloděj, který byl právě propuštěn z vězení. Pomůže k útěku svým kumpánům, kteří ještě sedí, a společně se vrací k tomu, co jim jde nejlépe. K vykrádání bank. Jsou v tom tak dobří, že se během nedlouhé doby stanou veřejnými nepřáteli číslo jedna. Právě vznikající FBI si je je vybere jako svůj první cíl. To ona je označí za veřejné nepřátele čísla jedna a neoficiálně je hledá „mrtvé nebo mrtvé“.

To je kompletní nástřel děje. Veřejní nepřátelé tak zůstávájí dějově prostí, přesně v duchu klasických gangsterských eposů (např. Mafiáni, kde je dějová kostra také nadmíru jednoduchá). Michael Mann si s dějem, respektive především divákem, hraje jinak. V Collateralu se dlouho věnoval budování jedné vedlejší postavy, kterou pak nechal náhle zlikvidovat. Zde dělá podobné věci, žel již ne tak překvapující jako právě v Collateralu.

pe3Ono to naštěstí moc nevadí, hlavní postavy táhnou děj spolehlivě kupředu. Tedy, jedna víc než druhá. John Dillinger v podání Johnyho Deppa stojí sice na druhé straně zákona, je ale vykreslen více než kladně. Je to typický klaďas, který stříli pouze v sebeobraně, je odvážný, zásadový a dámě vždy nabídne kabát. To ho dělá lepším v očích veřejnosti, přesně tak, jak tomu bylo ve skutečnosti, přesto to je už trochu moc přehnané. On je také tím, kdo děj netáhne kupředu (což rozhodně není vina Deppa, který hraje výborně).

To Melvin Purvis v podání Christiana Balea je ukázkový kus policajta, který jde přes mrtvoly. Přesto není vykreslen vysloveně záporně. Jeho postava je tou nejrealističtější z celého filmu. A Bale se jí chopil opět velice dobře. Už měl pár rolí, jež hrál ještě lépe, jednovýrazový herecký projev z Terminátora se ale rozhodně neopakuje. Čím však v hereckém projevu nestačí na Deppa, to dotahují scénáristé.

pe1Spousta známých herců se také objevuje ve vedlejších úlohách (např. Billy Crudup – Watchmen, Channing Tatum – G.I. Joe, David Wenham – Lord of the Rings, či Giovanni Ribisi – Přátelé), až na Ribisiho je velkým problémem kohokoli z nich poznat. To není myšleno jako výtka, Mann naopak vede herce perfektně. Rozhodně se proto nestává, že by divák uprostřed důležité scény začal řešit, odkud že toho herce vlastně zná.

Největší možný problém Veřejných nepřátel se objevil ještě před jejich uvedením do kin. Naprostá většina diváků prvních ukázek si okamžitě začala stěžovat na opětovné užití ruční digitální kamery. Ta prvních pár minut skutečně vadí, není ale vůbec žádný problém si na ní zvyknout. Mann se již trochu uklidnil a záběry nejsou tak rozklepané. Navíc začal používat i klasické filmařské vybavení jako například jeřáb, takže už se nedíváte na drahé domácí video, ale na jinak natočený velkofilm.

pe5Některé scény dokonce vypadají na digitální kameru snad ještě lépe, než kdyby byly točeny na normální materiál. Týká se to především přestřelek, které patří mezi to nejlepší, co bylo tento rok na plátnech k vidění. Akční scéna zhruba z poloviny filmu, kdy dojde k velké přestřelce mezi Dillingerem a Purvisem, je dokonce skoro tak dobrá, jako ta z Heat.

Ne, hlavní problém není v digitální kameře. Je v celkovém pojetí filmu. Kmotr ukázal mafinány takové, jací doopravdy jsou, nebo by alespoň být chtěli. Scorsese toto dotáhl ještě dál, mafie ho fascinuje jako svět nepřeberných možností, ale i jako brutální stroj na zabíjení, pokud se mafii znelíbíte. V jeho filmu Mafiáni se Joe Pesci naštval jen jedenkrát navíc než mohl a hned následovala poprava. Ve Valachiho svědectví hlavního hrdinu jen spatřili s policistou a hned byl odosuzen k smrti.

pe4To hlavní, v čem spočívá kouzlo mafiánskch filmů je to, že vy jako divák víte, kde je hranice toho, co si může mafián dovolit a jak je pro něj jednoduché ji překročit. Platilo to u Zjizvené tváře, Mafiánů a platí to i teď. To bohužel Michael Mann zapomněl a žádná taková hranice tu není. Jeho John Dillinger, který na plátně tráví většinu času, je tak pouze jednorozměrný kladný hrdina.

Veřejní nepřátelé rozhodně nejsou dalším Kmotrem. Spíš jeho jednodušší variací. Mají kvalitní herce, dost krásně natočené akce, ale jen pokus o nějakou hlubší psychologii. Podobně jako nový Terminátor nenudí, jsou kusem kvalitně odvedené práce, ale se staršími klasikami se nemohou rovnat.

85%

Režie: Michael Mann
Hrají: Johnny Depp, Christian Bale, Channing Tatum, Emilie de Ravin, Leelee Sobieski, Billy Crudup, David Wenham, Giovanni Ribisi, Marion Cotillard, Stephen Dorff, Lili Taylor, Shawn Hatosy, John Ortiz
USA, 2009, 140 min

One thought on “Veřejní nepřátelé (Public Enemies) – Recenze

  1. Tak nevím. Herecké výkony jsou rozhodně výborné, hezké akční scény, skvělá kamera, hudba kvalitně natočený film. Nicméně postavy kromě dvou hlavních hrdinů by se daly výstižně charakterizovat jedním slovem a i ty hlavní postavy jsou dost plytké, zápletka je jednoduchá a jasná což u tohoto typu filmu asi nevadí, dialogy jsou o ničem nic se tam neděje, vstah hlavního hrdiny a jeho přítelkyně je asi na úrovni školky. Film absolutně nemá žádnou pointu, a nejvíc z celého filmu mě pobavilo když na konci zmiňují osudy postav které ďej filmu přežili (a nebylo jich moc), jelikož se tvůrcům filmu za celou dobu nepodařilo vytvořit k nim od diváka jakýkoli vstah. Skvěle udělané precizně stvárněné a výborně zahrané NIC. Teď jsem přišel z kina a kdybych dneska ten film neviděl tak se nic nestalo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *