Osvobození: Směr hlavního úderu (Osvobozdenije: Napravlenije Glavnovo udara) – Třetí díl ubírá na akci – recenze

CSFD IMDb US Recenze

Na konferenci v Teheránu ujistí americký prezident Stalina, že západní spojenci provedou v červenci 1944 invazi do Evropy a otevřou tak druhou frontu. Zápis, obsahující mimo jiné právě tuhle informaci, poté získá německý agent, který ho odešle do Berlína. Hitler však údajům nevěří a považuje je za lest. Rudá armáda zatím pokračuje ve svém tažení na západ. Po prodělaných bojích jsou však její jednotky oslabené a vyčerpané, jarní tání navíc ztěžuje přesuny. Maršál Žukov proto navrhuje postup dočasně zastavit a zkonsolidovat síly. Stalin s tím ale zásadně nesouhlasí a pro letní tažení považuje za prioritu drtivý úder proti nepříteli. Generální štáb zvažuje několik možností, kde ho uskutečnit. Nabízí se Ukrajina s rovnou a přehlednou krajinou, vhodná pro nasazení tankových svazů.

o_shu_2

Jde však o místo natolik očividné a k tomuto účelu vhodné, že zde Němci mají silnou obranu. Útok, označený jako operace Bagration, proto proběhne v běloruských bažinách. Náročný terén sice ztěžuje pohyb a omezuje využití techniky, nepřítel tu však žádnou podobnou akci neočekává a nemá tu ani vybudované souvislé obranné pásmo. Navzdory mnoha obtížím, kdy vojáci budují cesty z klád přímo pod palbou nepřítele, plán vyjde a sovětská vojka úspěšně postupují, obsazují stále další a další území a působí obráncům velké ztráty. Podaří se také znovu dobýt Minsk. Němci ve snaze zlikvidovat průlom posílají na místo své jednotky z jiných úseků. Sice se jim daří Sověty zpomalit, zároveň se ale vystavují dalších útokům na místech, odkud odveleli vlastní síly. Tyto události, spolu s vyloděním v Normandii, dostávají Německo do obtížné situace. Skupina důstojníků se proto rozhodne uskutečnit převrat, zabít Hitlera a uzavřít se Spojenci mír. Hitler však náhodnou unikne smrti při explozi bomby, akce skončí neúspěchem a spiklenci jsou krátce poté popraveni. Rudá armáda zatím dosahuje polských hranic a míří směrem ke svému hlavnímu cíli, Berlínu.

Třetí a nejdelší díl ze série Osvobození nepřináší, jak se ostatně dá očekávat, žádnou výraznou změnu stran provedení. Oproti předchozím dvěma je však o něco rozvleklejší a pomalejší. To se projevuje především v první polovině, které se možná až zbytečně dlouho věnuje scénám z generálního štábu, kde Stalin a jeho důstojníci plánuji rozhodující ofenzivu. Nic se každopádně nezměnilo na velkoleposti a epičnosti scén z bojů. Patrně to je hned u úvodních titulků, vynikajícím skvělým hudebním doprovodem. Sice je pouze o záběry z minulých filmů, což ale ve výsledku nijak nevadí – monumentální jsou i na druhé zhlédnutí. Celkově film nabízí více bojových sekvencí než předešlé, bohužel ale postrádá nějakou hlavní, vrcholnou scénu.

o_shu_3

Ohnivá duha měla svojí bitvu u Prochorovky, Průlom zase přechod Dněpru. Postup pěchoty a tanků v běloruských bažinách tady sice nepůsobí špatným dojmem, nicméně na diváka nemá takový dopad jako obě velké bojové pasáže předešlé. Nepříliš dobře dopadla snaha ukázat také letecké souboje. Střet francouzské letky bojující na straně Sovětů s jejich německými protivníky není techniky úplně zvládnutý, rozdíly mezi modely a skutečnými letadly (německá letadla si tu „zahrály“ naše Zlíny 326) jsou občas až příliš okaté. Navzdory těmto nedostatkům však rozsáhlé nasazení statistů a tanků, spolu s již zmíněným skvělým hudebním doprovodem, stále udržuje snímek v nadprůměrném hodnocení. Víc bojové techniky a vojáků než v Osvobození patrně nikde jinde neuvidíte, a to je třetí díl série proti svým dvěma předchůdcům vlastně „komornější“ záležitostí.

Režie: Jurij Ozerov
Scénář: Jurij Ozerov, Jurij Bondarev, Oskar Kurganov
Kamera: Igor Slabnevič
Hudba: Jurij Levitin
Hraji: Sergej Nikoněnko, Vladimir Samojlov, Jan Englert, Fritz Diez, Larisa Golubkina, Barbara Brylska, Daniel Olbrychski, Vasilij Šukšin, Vladimir Koreněv, Anatolij Kuzněcov, Alexej Smirnov, Franciszek Pieczka, Pyotr Glebov, Anatolij Romašin, Vladimir Zamanskij, Iren Azer, Eduard Izotov, Hardy Krüger, Florin Piersic, Nikolaj Oljalin,
Sovětský svaz / Východní Německo / Polsko / Itálie, 1970, 90 min