Mrchožrouti (Les Morfalous) – Belmondovo zlato v Africe – recenze

CSFD IMDb

Jednotka Francouzské cizinecké legie přijíždí v dubnu roku 1943 do tuniského města El Ksour. Jejím cílem je místní banka, respektive zlaté cihly v hodnotě šesti miliard franků v ní uložené. Vojáci mají zlato naložit na nákladní vůz a odvézt do bezpečí. Na místě však čekají Němci, kteří obsadili věž místní staré pevnosti. Zaútočí ze zálohy a v krátké době zlikvidují většinu legionářů. Na živu zůstávají čtyři muži, kteří v jedné z budov narazí na francouzského dělostřelce, jehož baterie se ve městě nacházela a byla zničena. Nejvyšší hodnost na místě má rotmistr Mahuzard, který hodlá úkol dokončit. Naproti tomu seržant Augagneur (Belmondo), navrhuje zlato ukrást a následně si rozdělit mezi sebou. Za pomoci děla z baterie se legionářům podaří zlikvidovat německé síly na věži. Do hry o zlato však zasahují další hráči.

morfalous

Manželka ředitele banky Hélène by ráda získala bohatství pro sebe, k čemuž hodlá využít právě seržanta Augagneura. Na místo přijíždí také velitel německého tanku, jehož Hélène získala ke stejnému účelu. Situace se tak postupně vyhrocuje, dochází ke konfliktu, zda zlato skutečně zachránit nebo naopak ukořistit. Mahuzard, dělostřelec a ředitel banky preferují první možnost a za tímto účelem naloží zlaté cihly do auta. Tankista, seržant a zbývající živí legionáři jim v tom naopak pomocí německého tanku chtějí zabránit. Výsledkem je smrt několika osob, zlato získává Augagneur a jeho německý spojenec. Jediným dalším přeživším je Hélène, kterou oba muži nechávají na místě. Pokračují na jih, kde se chtějí sejít s africkým obchodníkem a vyměnit zlato za peníze. Němec se cestou pokusí seržantovi ujet, nezdaří se mu to a Augagneur se tak stává jediným majitelem. Úspěšně najde obchodníka a domluví s ním sraz ohledně výměny cihel za dolary. K němu má dojít za svítání. Když se seržant ráno probudí, je tank obklopen francouzskými vojáky a Augagneur se stává hrdinou, který s nasazením života dokončil úkol a zachránil zlato před Němci. Hrdinou oproti jeho plánu velmi chudým, jehož jedinou odměnou je zmínka v denním rozkaze před nastoupenou jednotkou.

Francouzský snímek o snaze vydělat v prostředí druhé světové války se místy podobá staršímu filmu Kellyho hrdinové od Briana G. Huttona. V obou případech jde o soukromou akci několika vojáků, identická je důležitá role německého tanku a stejně tak snímky sází na komediální polohu. Mrchožrouti jdou v tomto ohledu ještě dál, především prostřední část, kdy proti sobě všichni intrikují ve snaze prosadit svůj názor, respektive se snaží získat co největší část zlata (pokud možno všechno) pro sebe, je více či méně čistou komedií. O to lépe se v ději vyjímají kontrastní scény, kdy dostávají prostor vzadu.

morfalous_3

Úvodní masakr legionářů a především střet mezi Mahuzardovým a Augagneurovým táborem u nákladního auta dodávají snímku správnou atmosféru. Velmi povedený je také hudební doprovod, nicméně hlavní pozornost se soustředí na Jeana-Paula Belmonda v hlavní roli. Předvádí tradičně výborný výkon a ztvárňuje pro mnohé svou nejoblíbenější postavu. Tedy vtipného a šarmantního rošťáka, který se zdařile ohání pěstí i samopalem, s neskrývanou ironií nahlíží na armádu a v každé situaci ví, co a jak podniknout. I když, ani tohle všechno mu nakonec nestačí, aby svůj plán na zbohatnutí dotáhl do úspěšného konce. Film také obsahuje řadu scén a hlášek, které vydrží dlouho v paměti. Poznámka o tom, že ztráty pod sto procent nikoho nezajímají nebo konstatování, že vzdát se nepříteli je občas dobrý nápad, ale Cizinecká legie to od roku 1863 prostě nedělá, představují některé příklady podobných momentů. Škoda jen, že druhá polovina snímku místy trochu ztrácí na tempu a dynamice a také naprosto nevyužité situace, kdy by do města přijely německé posily, zavolané raněným důstojníkem na věži. Tuto možnost na další akční scénu tvůrci bohužel odmítli. Nicméně i tak se jedné o velmi povedený a zábavný snímek, jehož zhlédnutí se rozhodně vyplatí.

Režie: Henri Verneuil
Scénář: Michel Audiard, Henri Verneuil
Kamera: Edmond Séchan
Hudba: Georges Delerue
Hrají: Jean-Paul Belmondo, Jacques Villeret, Michel Constantin, Michel Creton, Maurice Auzel, Caroline Sihol, Marie Laforêt, Michel Beaune, Matthias Habich, Robert Lombard, François Perrot, Gérard Buhr, Hans Verner
Francie, 1984, 95 min