Konečně komentář k Oscarům… (1/2)

And the oscar goes to…

Nejlepší film:
Milionář z chatrče se stal jednoznačným králem večera s osmi zlatými plešouny. Akademie ukázala dost energie, když z nominovaných filmů, mezi kterými byla vážná politická dramata (Frost/Nixon, Milk),vážné historické drama (Předčítač, ze kterého se stává nejlepší film, který nikdo neviděl) a fantaskní, ale smutné drama o smrti (Benjamin Button), vybrala tenhle až pohádkový příběh. Milionář působil mezi ostatními jako pestrobarevné sárí mezi černými koktejlkami. Jiný, zajímavý, nepřehlédnutelný.

Nejlepší režie:
Další triumf indického soutěživce, resp. jeho režiséra Dannyho Boylea. Dvaapadesátiletý Angličan, který si udělal jméno černou komedií o partě skotských feťáků, natočil thriller, horor i sci-fi a objevil pro svět takové poklady jako Ewan McGregor nebo Cillian Murphy je všechno, jen ne předvídatelný. S každým novým projektem pro něj přichází nová tvůrčí výzva a na výsledky jeho práce je poslední dobou radost pohledět. Snad mu ta forma vydrží i nadále.

Nejlepší herec v hlavní roli:
Sean Penn je machr, to je tak nějak obecně známá věc. Jeho výkon v Milkovi byl určitě mimořádný a hodný pozornosti. A jako správný angažovaný občan si nemohl při projevu odpustit trochu té politiky – kritizoval Proposition 8 (viz recenze Milka). A i když není na škodu připomínat si společenské problémy i ve slavnostních chvílích, a i když Sean Penn je vážně moc dobrý, je škoda, že akademici neocenili odvážnější počin. Brad Pitt odešel s prázdnou zřejmě kvůli vydatné digitální pomoci, ale Mickey Rourke, chlap, který se vzchopil, aniž by to od něho kdokoliv čekal, by byl určitě zajímavým laureátem. Představa, že nejprestižnější filmovou cenu by získal člověk, který nejlepší léta své kariéry věnoval erotickým a béčkový filmům, je prostě skvělá.

Nejlepší herečka v hlavní roli:
Šestkrát nominovaná Kate Winslet se konečně dočkala. Byla to celkem logická volba, jelikož Anne Hathaway bude muset v následujících letech teprve obhájit své herectví, Meryl Streep má nominací a cen požehnaně a Angelina Jolie už má zlatého svalovce doma taky. Kromě toho je Kate talentovaná herečka, která si vybírá zajímavé role a nebojí se experimentů, ani nahoty. Bohužel se k nám Předčítač dostane až v dubnu, takže si na posouzení jejích hereckých kvalit budeme muset ještě počkat, ale její postava bývalé nacistické dozorkyně rozhodně zní slibně.

Nejlepší herec ve vedlejší roli:
O této kategorii se v poslední době mluvilo asi nejvíc. Samozřejmě šlo o to, jestli se Heath Ledger dočká ceny za své podání Jokera, které je výjimečné nejen v rámci superhrdinských filmů. Jde o nejlepšího záporáka vůbec (nebo minimálně jednoho z nejlepších). Nakonec Heath cenu dostal a nutno dodat, že naprosto zaslouženě, neboť své kolegy, při vší úctě, převyšoval tak o dvě hlavy – nikdo z nich nehrál tak, že z toho diváci leckdy nemohli usnout.

Nejlepší herečka ve vedlejší roli:

Penelope Cruz všechny omámila svým šarmem a udolala svým temperamentem, což platí jak o divácích, o kriticích tak i akademicích. Její výkon, přesahující žánrové nároky Allenovy smutné komedie, se dá v klidu porovnávat s prací v dramatu. Tento film je mistrně zvládnutý, ale jako celek působí spíš jako letmá vzpomínka na jeden ne uplně podařený výlet. Dojem, který přetrvává a zanechá v divákovi hlubší stopu, je právě Maria Elena v podání Penelope Cruz, která snad už dokázala, že opravdu umí hrát.

Nejlepší původní scénář:
Tady získal Milk svou druhou cenu a i když je Dustin Lance Black sympatický mladík, který si na pódiu taky neodpustil trochu té politiky (ačkoli se držel v převážně osobní rovině), tak upřímně řečeno, právě scénář filmu místy podrážel nohy a ubíral mu na emocionalitě. Spílám Akademii za málo odvahy – vždyť třeba melancholická gangsterka V Bruggách byla mnohem lépe vystavěná než Milk. Bohužel, další žánr který akademici zřejmě považují za ,,podřadný“.

Nejlepší adaptovaný scénář:
Akademie si Milionáře očividně zamilovala, a tak i tuto kategorii vyhrál. Tady se těžko porovnává když člověk neviděl ostatní filmy, ale pravda je, že si Simon Beaufoy se spletitým příběhem poradil na výbornou a dokázal jednotlivé epizody pospojovat do pozoruhodně napínavého celku.

Nejlepší cizojazyčný film:
Nebyli nominováni Karamazovi (ostuda!) a kupodivu nevyhrál izraelský Valčík s Bašírem, ale japonský film Departures o radostech a strastech hrobníka. Vypadá to, že Akademie si přidala další neocenění výjimečného díla do sbírky. Možná byla pouť za ztracenými tíživými vzpomínkami plnými viny a utrpení na některé akademiky moc. Každopádně o trvanlivosti filmu rozhoduje čas. Uvidíme za pár let, kdo bude považovat za kult Bašira a kdo hrobíka.

Nejlepší animovaný film:
Pixar, pojem sám pro sebe. Pokud budou mít v tomto studiu hlavní slovo dosavadní šéfové a otcové zakladatelé, tak to vypadá, že se diváci i Oscaři budou jen hrnout. Pixar bez nadsázky posunul hranice animované tvorby nejen technicky, ale hlavně kvalitativně. Pixar, to je takový malý hollywoodský zázrak.

Nejlepší hudba a píseň:
Svižné indické rytmy by roztančily i člena Americké filmové akademie, a to už je co říct. Nakažlivá živelnost hudebního doprovodu, který je dílem A.R. Rahmana, dostala asi úplně všechny, a suverénně převálcovala konkurenty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *