V minulých dílech jste viděli:
Svět se nemění, tváří se stále stejně. Slepý věštec rozřezal několik hrabošů a zeptal se nejmocnějších sil, jak vypadá budoucnost. Zvítězí Průměrnost, zvítězí Oni? Ve svých vizích sledoval, jak Babička poráží Paroháče. Jak Naděje trhá na kusy Hloupost. A tentokrát? Starý bije Mladého a bez milosti jej nutí pokleknout.
A nyní pokračování:
Beznaděj dosahuje vrcholu. “Odborná” porota se tváří stále odborněji, ale nejspíš nepochopila, že základním principem poroty je podávat HODNOCENÍ. A to je problém, protože porota v neměnném složení F.R. Čech, H. Pawlowská a I. Šmoldas toho není schopná. Nejen, že odbornost postrádá, ale ani se o vynášení hodnocení nepokouší. Slova pana Čecha “Mně se líbí všechno!” hovoří za vše.
Tentokrát se rozhodovalo detektivkách.
Mazáci
Milan Šteindler režíruje Miroslava Donutila, Mariána Labudu a Oldřicha Navrátila, kteří na malém městečku vyšetřují úsměvné, malé české zločiny.
Mazáky je možné nenávidět, ale není v podstatě za co. Je to lepší (za to pravděpodobně může dvacetiminutová délka) a logičtější verze seriálu Ach, ty vraždy!, v němž se Jiřina Bohdalová převlékala za šišlajícího bezdomovce. Tentokrát se převléká Labuda za ruského překupníka a je to stejná hrůza.
Kromě toho je to nenáročná podívaná, která míří na přesně vytipovanou cílovou skupinu. Kdo kdy viděl nějakou část pořadu 3 plus 1 s Miroslavem Donutilem, ví, o čem mluvím. Mazáci totiž vypadají, jako jedna z podobných historek. Jsou technicky zvládnutí, herecky jim není možné nic vytknout (kromě přehrávajícího, šišlajícího a veskrze trapného Labudy), ale představují pro ČT jeden velký problém.
Vítězství Mazáků totiž nepřinese ČT změnu. Přinese jí jen další roky toho samého.
40 %
Cirkus Bukowsky
Učitel z Filozofické fakulty Nestor Bukowsky má problém. Jeho zavražděná milenka přitáhla pozornost nejen policie, ale i jeho manželky a vedení školy. Okamžitě se z něj stala persona non grata. Manželka ho vyhodila z bytu, ve škole ho suspendovali a vše, co má, je pár tisícovek v hotovosti a auto.
Ale mohlo by být i hůř. Nestor totiž nedávno zdědil maringotku a podíl v cirkusu. Původně to chtěl hodit za hlavu, ale spát v maringotce je lepší, než být bezdomovec.
Cirkus Bukowsky je překvapivě kvalitní dílo a jediný důvod, proč nad ČT nezlomit hůl. Zvláštní zápletka, která se může pohnout všemi směry je zde kombinovaná s charismatickým hrdinou a skutečně moderní prací se střihem a kamerou.
Schopnosti tvůrců naznačuje i to, že se nerozhodli smrsknout celou epizodu do 20 minut, ale natočili nijak neukončenou 20-minutovou část pilotu. Vybrali dobré herce, neokoukaného hlavního hrdinu a vytvořili zápletku, která může být kladem, nebo záporem seriálu.
Ale na tom zatím nezáleží. Důležité je, že pod hlavičkou ČT skutečně vzniklo něco moderního a nadějného a navíc to nenatočil Jiří Strach. Hodnocení by mohlo být vyšší, brání tomu jen nejasný cíl tvůrců. Čeká nás kriminálka? Bude Bukowsky cestovat s cirkusem a bránit spravedlnost? Stane se z něj český Batman? Každá možnost by mohla vzhledem k pilotu fungovat.
70 %
A kdo tedy vyhrál. Měl Slepý věštec pravdu i tentokrát? Zaúřadovali znovu Oni?
Ne! Slepý věštec by měl posledního použitého hraboše reklamovat. Cirkus Bukowsky zvítězil a postoupil. Teď se ovšem zamysleme, co se vlastně mění? Copak by ČT, disponující rozpočtem 7 miliard Kč (z nichž asi čtvrt miliardy jde do tvorby), nezaplatila jak Ambasádu, tak Cirkus Bukowsky? Proč nedostanou šanci oba seriály? Jak bude pokračovat Souboj seriálů? A co na to Jan Tleskač?
Pokračování příště…