POZOR! ČLÁNEK OBSAHUJE SPOILERY!
Letošní rok se odehrává ve stínu zakončování oblíbených, ale především výjimečných televizních sérií. Zatímco „24“ a „Lost“ patří k uznávaným a slavným vrcholům televizní produkce, „Supernatural“ této mety nikdy nedosáhl. A rozhodně to není tím, že by byl nekvalitní. Možná je až příliš kvalitní.
Těžko říct, co je příčinou toho, že „Supernatural“ získal za léta vysílání takřka kultovní status a patří k těm několika výjimečným dílům, o kterých téměř nikdo neví. Podobně jako v USA i u nás byl seriál vysílán s pramalým úspěchem. Ale nějakým záhadným způsobem se vždy zvedne z prachu. Přežije, aby o ratingy bojoval ještě další rok. V tom ohledu vlastně kopíruje příběh seriálu.
A nikdy bych to do něj neřekl. Nepatří k těm velkým, náročným produkcím. Jeho rozpočet se nepočítá v milionech dolarů a neohromuje velkolepými vizuálními efekty. Naopak je vlastně komorní, efekty používá jen k dokreslení atmosféry. Tam, kde by jiní tvůrci házeli tisícovky do CGI, si tvůrci „Supernaturalu“ vystačí se stínem. Na démony stačí černé nebo žluté oči, anděla zase poznáme podle toho, že jeho stín má křídla. Ale nic velkého. Jen záblesky a kouř. Zásada „méně je někdy více“ se zde ukazuje jako pravdivá. Možná to souvisí s tím, že na vzniku „Supernaturalu“ se podílel i Kim Manners, dnes již legendární televizní režisér, který stojí mimo jiné za většinou hororových epizod „Akt X“.
Když před pěti lety začal, přinesl poměrně okoukanou strukturu. Dva bratři křižují USA, bojují proti duchům a démonům a hledají svého ztraceného otce. Přitom se chtějí pomstít démonovi, který zabil jejich matku. Přímočarý, nekomplikovaný příběh, výborně napsané a zahrané charaktery. Nic světoborného, ale kvalita byla znát z každého záběru. Dějová linie, spojující epizody a série dohromady, jako by patřila do začátku devadesátých let. V době seriálů jako „Lost“ se to zdálo trochu mimo.
Ale Eric Kripke, tvůrce a hlavní producent, si přitom jen oťukával publikum a ve třetí sérii přichází změna. Ukazuje se totiž, že pozadí je daleko komplikovanější a ústřední charaktery daleko temnější, než jsme si mysleli. Někomu sice přímočaré pronásledování démonů chybí, ale dříve nebo později by se seriál začal opakovat. Tomu se tvůrci elegantně vyhnuli a atmosféra se dala krájet.
Sam Winchester (Jared Padalecki, role v remaku „Pátek 13.“ z roku 2009), který rodinu opustil a šel studovat, v sobě ukrývá tolik vzteku a hořkosti, že je přímo ideálním terčem pro démony.
Jejich otec (hraje ho Jeffrey Dean Morgan, jehož sláva od role Komedianta ve „Watchmenech“ stoupá) je tvrďák každým coulem. Proti démonům ho žene touha po pomstě, ale přitom se neustále snaží starat se o své dva syny a vytvářet jim alespoň nějaké rodinné zázemí. Pravda, bez valného úspěchu, ale určitě jsou na tom lépe, než kdyby je dostala do spárů americká sociálka.
Dean Winchester (Jensen Ackles, role v Krvavém Valentýnu 3D), Samův starší bratr, je typ poslušného synka, který otce nade vše uctívá. Ale i jeho vztah k otci a bratrovi prochází vývojem. Jak se blíží apokalypsa a Lucifer chodí po světě, oba dva se mohou spolehnout na pár přátel, ale především jen sami na sebe.
Mezi jejich spolubojovníky patří otcův kamarád a „otcovská figura“ Bobby, majitel vrakoviště a další lovec démonů. Do paměti se vám ale zaryje především anděl Castiel (možná také proto, že s bratry vydrží až do konce), který zradí nebesa a pomáhá jim. Výkon jeho představitele, Mishy Collinse, by si jistě zasloužil nějaké ocenění! Jeho Castiel, neschopný pohybovat se v lidském světě, je okouzlující a drsný zároveň.
Atributy seriálu se v průběhu času měnily. Zatímco zpočátku byli oba bratři více méně ve stínu svého otce a používali jeho deník s popisy nejrůznějších monster a démonů, později dokázal fungovat i sám o sobě. Stejně tak rocková hudba, zpočátku snad všudypřítomná, postupem času ustoupila do pozadí. Mohou za to zřejmě peníze. Cena autorských práv ke slavným klasickým skladbám je jednoduše příliš vysoká a výši rozpočtu si tvůrci „Supernaturalu“ musí pečlivě hlídat. Jediné, co zbylo, je Chevrolet Impala z roku 1967 s kufrem plným zbraní.
Jen těžko mě napadá, co by na tomto seriálu bylo navíc nebo překáželo. Jistě, objevily se dějové linie a příběhy, které si mohli tvůrci odpustit. Ale i ty začínají dávat smysl díky zakončení ústředního apokalyptického příběhu. Protože jakkoliv jsem si myslel, že Samova snaha odpoutat se od rodiny a zabíjení démonů je tak častá, až je otravná, musel jsem svůj názor přehodnotit. Protože vztah Sama a Deana je ve skutečnosti analogií vztahu Lucifera a archanděla Michaela. Eric Kripke stvořil seriál, který akcentuje důležitost rodiny. Rodina je nade vše. I když svět hoří a vy se nemáte na koho obrátit, pořád vám zbývá rodina. V tom je podle mě i důležitý vzkaz celého seriálu. Protože andělé, bytosti téměř všemocné a nesmrtelné, postrádají ty nejobyčejnější lidské vlastnosti. Jediný zločin Lucifera byl ten, že také opustil svou rodinu. Jako Sam. Ale zatímco Dean dokázal Samovi odpustit a vzít ho zpátky, archanděl Michael toho nebyl schopen a raději se s ním chtěl střetnout v poslední bitvě apokalypsy.
Nemá cenu rozebírat do detailu děj a všemožné interpretace děje. Skončím raději s tím, že Kripke stvořil něco krásného. Děj seriálu uzavřel s grácií a jakýmsi vykoupením pro všechny postavy. Někdo se obětoval, jiný našel mír a dalšímu vrátili život. A my, diváci, si můžeme klást nejrůznější otázky: Byl ten člověk Bůh? Nebo Ježíš? Nebo někdo úplně jiný? To jsou otázky, na které bych rád znal odpověď, ale přesto ji znát nechci. Protože právě ta šimrající nejistota patří k atributům nevšedního zážitku.
Nechci také opomenout vynikající parodické epizody. Lidé za „Supernaturalem“ si ze sebe umí dělat legrací a o vtipy a hlášky nebyla nouze ani při normálních epizodách, ale objevily se čisté parodie na nejrůznější atributy moderní doby. V příběhu o spisovateli, který příběhy Sama a Deana vydává knižně a má řadu fanoušků (zúčastníme se tak i setkání, kde jsou všichni převlečení za Sama a Deana) si dělají legraci právě z fanoušků a moderní populární kultury jako takové. V jiné epizodě, natočené černobíle ve stylu klasických hororů Universalu, pronásledují Draculu a podobná stvoření. A nakonec Ghostfacers, skupina bláznů, která bojuje proti duchům, natáčí si to na video (to dává na youtube.com) a píše o tom blogy. Naprosto jasná parodie na reality show „Ghost Hunters“, kterou v několika mutacích vysílá SyFy Channell. Naštěstí ale těchto epizod nebylo tolik, aby obtěžovaly a zdržovaly. Fungovaly jen jako příjemné oživení temného příběhu.
Žádný konec není perfektní. Každému něco chybí, ale ta potíž je především v divácích. Každému chybí něco jiného. „Supernatural“ dostal perfektně sedící závěr. K seriálu o nadpřirozenu nějaké to tajemství patří a oproti jiným seriálům jsem neměl pocit, že by něco přebývalo, nebo něco neuzavřeli (… mám pocit, že v těchto kategoriích zvítězí za několik dní „Ztraceni“, ale o tom v jiném článku).
O to víc zamrzí, že „Supernatural“ dostane šestou sérii. Tento článek, byť tak může vypadat, není rozloučením se seriálem, ale s jeho vynikajícím příběhem a především scénáristou a producentem Kripkem, který se vzdal produkování dalších epizod. Jak velká rána to pro seriál bude, se ukáže příští rok.
Standa Antoň
Režie: Kim Manners, Eric Kripke
Hrají: Jared Padalecki, Jensen Ackles, Jim Beaver, Jeffrey Dean Morgan, Misha Collins, Katie Cassidy
USA, 2005