Captain Kronos – Vampire Hunter – Bladeův předchůdce podle studia Hammer – recenze

CSFD IMDb US Recenze

Původně mělo jít o pilotní film k zamýšlenému televiznímu seriálu. Mizérie, která studio Hammer začátkem sedmdesátých let postihla, však trvala i v tomto případě a záměr zůstal nerealizován. Snímek jako takový se pak stal jedním z posledních hororů zlaté éry Hammeru, započaté roku 1957 filmem Curse Of Frankenstein.

captain-kronos

Co do počtu titulů, vedla u studia stran hororů upírská tématika. Vznikly rovnou dvě série, Dracula a Karnstein. Captain Kronos sice obsahuje letmou zmínku o klíčové rodině druhé z nich, stojí však samostatně a leckteré prvky ze starších filmů si vykládá a upravuje po svém.

Díky tomu tu upíři chodí bez problémů za světla, symbol kříže proti nim platí pouze u hluboce věřících lidí a především nesají svým obětem krev, ale rovnou životní energii a mládí, díky čemuž se udržují v kondici. Není nicméně bez zajímavosti, že jde pouze o jeden z několika upířích druhů, což filmu dovoluje koexistovat ve stejném světě jako třeba Dracula. Inu jiný kraj, jiný (upírský) mrav.

Kronos crosses

Proti hrozbě pochybných individuí bažících po věčném životě bojuje válečný veterán a mistr šermu kapitán Kronos. Ten v doprovodu svého přítele, muže vědy, a cestou sebrané krásky přijíždí do jakéhosi zapadákova, aby zde ukončil opakované útoky upírů na místní pohledné dívky.

Dle názvu filmu ovšem nečekejte záplavu akčních scén. Snímek sice dost možná inspiroval Bladea, nicméně jde v duchu hammerovské tradice a klade důraz na patřičně ponurou a gradující atmosféru. Kronos a jeho doprovod tráví hodně času hledáním svého nepřítele a přípravou na boj s ním. Občas využijí vpravdě nekonvenční metody, jako anti-upíří miny z mrtvých ropuch, které zlořádům seberou (beztak ukradené) mládí.

kronos2

Když se řekne Hammer horor, člověka napadne několik nezbytných propriet. Věci znalý divák se tak ke svému potěšení dočká patřičně červené krve, umělého netopýra a krásných žen, reprezentovaných více než sjízdnou Caroline Munro v hlavní ženské roli. Výraznou změnou oproti starším filmům je naopak samotné podání hlavního hrdiny jako statného chlápka, který nechává přípravu na svém kumpánovi a sám se věnuje především boji na meče a své aktuální slečně.

Čím si mě ale tvůrci dokázali skutečně získat, je lehkost, s níž dokáží v průběhu děje zdařile kličkovat mezi několika žánry. Ano, v první řadě se jedná o vydařený hammerovský horor. Nicméně snímek si tu a tam odskakuje jinam, aniž by to mělo jakýkoliv dopad na celkovou atmosféru.

kronos3

Najdeme tu vpravdě humorné pasáže, jako je moment, kdy se Kronos všemi známými prostředky snaží, opakovaně ovšem marně, zlikvidovat dopadeného upíra. Naopak scény z pochybné putyky, kde si ještě pochybnější maník najme na likvidaci titulního hrdiny tři zlotřilé bandity, v sobě nesou něco ze spaghetti westernu. A v témže duchu se odehraje i konfrontace mezi Kronosem a touto trojicí.

Nezbývá tedy než litovat, že kapitán Kronos už nikdy žádnou další šanci nedostal. Studio Hammer se o pár let později na dlouhá léta odmlčelo a zůstala tak pouze u jednoho vystoupení stylového cool hrdiny v jakékoliv podobě. Nicméně pro fanoušky starých hororů, kteří hledají něco originálního, anebo pro kohokoliv, kdo by rád viděl Bladea ve verzi z dob dávno minulých, jde dodnes o velmi zajímavou volbu.

Režie: Brian Clemens
Scénář: Brian Clemens
Kamera: Ian Wilson