Země bez zákona (Lawless) – Prohibice mezi drsnými burany

CZ Premiéra: 20.9.2012

Alfou a omegou gangsterského podnikání v době prohibice byl jednoznačně alkohol, lidově též nazývaný chlast. Většina snímků, pojednávajících o organizovaném zločinu v tomto období diváka zavede do ulic měst. Režisér Hillcoat se ale vydal jinou cestou a zamířil, do slova a do písmene, přímo ke zdroji.

Jinými slovy – vítejte na americkém Zapadákově začátku třicátých let, kde místní burani pálí alkohol ve svých kůlnách a starají se tak o uhašení rostoucí americké žízně. Nenarazíte zde na ohromující zisky ani luxusní auta, ovšem na druhé straně místním strážcům zákona stačí jako úplatek pár lahví kořalky.

V takovém prostředí podniká rodinný gang bratří Bondurantů (Hardy, LaBeouf a Clarke) a daří se jim poměrně dobře až do doby, kdy začne v okolí působit úplatný policista (Pearce), zásadně odmítající platby v naturáliích. To ovšem bratři striktně odmítají, což nevyhnutelně vede k potřebě oprášit brokovnice a připravit se na to, že obchod už nebude tak snadný jako dříve…

Na základě knihy sepsané vnukem jednoho z bratrů rozvíjí John Hillcoat zcela prostý, ale zároveň poutavý příběh, zasazený do kulis pro gangsterku nepříliš typických. Venkovské prostředí, kde se jezdí v rozpadlých vracích a kde se na samopal Thompson dívá jako na zlaté tele, představuje příjemnou změnu oproti tradičním schématům a příběhům z prohibičního Chicaga.

Jedním z velkých triumfů filmu je herecké obsazení, a to jak v hlavních, tak vedlejších rolí. Trojice ústředních hrdinů je typově zvolena výborně a Tom Hardy naprosto suverénně potvrzuje svůj status jedné z největších hereckých hvězd současnosti. Režisérův favorit Guy Pearce je pak jako hlavní antagonista patřičně slizký a arogantní, v menší roli „skutečného“ gangstera městského typu potěší Gary Oldman, mužské části publika pak tep zrychlí krásná Jessica Chastain.

Příběh, představený na plátně, je sice zcela jednoduchý, avšak zároveň nesmírně poutavý a kromě ústředního konfliktu mezi bratry a jejich protivníkem z řad strážců zákona nabízí i další, civilnější linie. Sledovat LaBeaufa, který se snaží získat srdce dcery místního pastora, je naprosto úžasným a vlastně dost veselým zážitkem.

Nicméně, zdaleka ne všechno bylo v oněch časech veselé. John Hillcoat už ve svých minulých filmech (Proposition, Cesta) ukázal, že se nebojí přitlačit na pilu. Tentokrát se sice po zhlédnutí nebudete utápět v dlouhodobé depresi, každopádně se ale připravte na porci naturalisticky podaného násilí, kde údery pěstí či boxeru o maso znějí až nepříjemně skutečně. Inu, nějaké uhlazené střílení samopalem v restauracích se v křupanově nepraktikovalo.

Výsledný dojem z filmu je jednoznačně pozitivní. Dynamický děj, který budete se zatajeným dechem sledovat do poslední minuty, pečlivě zvládnuté akční scény (tedy spíš scénky, populace v okrese zřejmě nebyla taková, aby po sobě stříleli sto a více členné gangy) a výborné herecké výkony představují některé z velmi silných zbraní, kterými Země bez zákona disponuje.

Rozhodně se jedná o jednu z nejlepších gangsterek posledních let a celkově o kvalitní a silně nadprůměrný snímek, navíc okořenění již zmíněnou originalitou prostředí a navozující více než zdařile atmosféru ospalého, zapadlého koutu světa, kde se však o místo na slunci a trhu s alkoholem bojuje stejně neúprosně, jako v ulicích velkoměst.

Režie: John Hillcoat
Hraji: Tom Hardy, Shia LaBeouf, Jessica Chastain, Jason Clarke, Gary Oldman, Mia Wasikowska, Guy Pearce, Dane DeHaan, Lew Temple, Tom Proctor, Noah Taylor, Alex Van, Bill Camp
USA, 2012, 115 min