Thor – Kladivo, bude bít! (Recenze)

CZ premiéra: 28. 4. 2011

Thor Odinson, syn všeotce Odina se má stát následníkem trůnu. Jenže právě v den korunovace se do Asgardu vloupají Ledoví obři, odvěcí nepřátelé, kteří Odina připravili o oko a až do teď mezi nimi panoval křehký mír. Přes námitky otce se Thor se svými nejbližšími vydává na Jotun, planetu Ledových obrů, kde s pomocí kladiva a blesků začne vysvětlovat, že takhle teda ne. Bohužel své síly dost přecenil a ze šlamastyky je vytáhne až Odin, který následně Thora za svou aroganci zbaví síly a vykáže do vyhnanství. Na Zem.

Pro Marvel je Thor do značné míry vstupem do neprobádaných končin vesmíru. Přestože patří do panteonu supehrdinských filmů, žádný tu vlastně není. Jen bohové. A většina děje se neodehrává na zemi. Další riskantní krok byl ve volbě režiséra. Kenneth Branagh se proslavil především svými adaptacemi Shakespeara a Franknsteina, před kamerou i jako Zlatoslav Lockhart z Harryho Pottera, s natáčením epické fantasy (!) však zatím žádné zkušenosti neměl.

Na výsledku to znát není, spíš naopak. Thor vypadá, jakoby velice schopný a inteligentní filmař dostal na hraní hodně velký rozpočet a předlohu, o které ví, že je ptákovina, ale má k ní úctu. Celou dobu jsem se nemohl zbavit dojmu, že někde za plátnem stojí Branagh, na stříbrném podnose nám podává Thora a usmívá se štěstím.

Krásně si hraje se žánry i s diváckým očekáváním. Jsou ve filmu bohové? Fajn, krizové situace budeme především řešit stylem Deus ex machina. Na začátku diváky překvapíme, že kladivo umí nejenom ničit a pak… ale to už bych prozrazoval moc. Jednou z krás Thora je právě odhalování takových hraní si se žánrem a vypravováním.

To ovšem neznamená, že by Thor byl artovou adaptací pro intelektuály. Hned úvod a obří bitky mezi Asgarďany a Ledovými obry jsou příjemně opulentní a následná Thorova invaze potěší především tím, jak moc je titulní postava krvežíznivá a jak si bitku užívá.

Sem také směřuje jediná podstatnější výtka k celému filmu. Akční scény nejsou moc dobře sestříhány ani natočeny. Není to vyložený průšvih, jen se dost špatně orientuje v tom, kdo je kde, co dělá komu a kdo právě přišel o oko. Trpí tím právě především perfektní úvod, který je navíc zadupán do země převodem do 3D, kdy je obraz ještě temnější a například ztráta Odinova oka je naprosto nepostřehnutelná.

3D verze je u Thora, jako vlastně u každého filmu, který se do 3D konvertuje dodatečně, naprosto zbytečné. Hloubka je tak malá, že si nebudete úplně jistí, zda jste si omylem nespletli kino. A co hůř, k 3D je přilepen dabing. Ten sice nebolí tak, jak se to mohlo zdát z traileru, o žádný zázrak ale také nejde. Thor se u nás promítá i v klasické 2D verzi (a v žádné jiné, na 3D v originále bohužel můžete zapomenout). Byl jsem na obou, proto recenze až dnes, a jednoznačně doporučuji titulkovanou. Především proto, že český překlad obsahuje minimálně dvě docela zásadní chyby, kvůli kterým celý film nedává smysl.

Už v úvodu jsou v češtině mýty a legendy zaměněny za historii. Ok, někdo něco přehlédl. Horší je to s Thorovým kladivem. Odin vyhostí Thora, řekne, že jeho kladivo a s ním i jeho moc může vlastnit pouze ten, kdo je ho hoden. V české verzi je řečeno, že moc získá ten, kdo si ho vezme (nebo tak nějak). Působí to sice hnidopišsky, ale v závěru se dějí věci, kvůli kterým je přesná definice Odinova zakletí dost potřebná. Někdo by zasloužil Mjolnirem do žeber.

Bylo by nefér připisovat i tohle na účet Kenneta Branagha. Zlatoslav Lockhart si natočil adaptaci comicsového filmu po svém. Trochu jí přestřelil, místo superhrdinů tu máme rovnou bohy. I Země po něj byla příliš malé sousto, tak se Thor odehrává rovnou na třech světech. Všechno vyvedeno v krásných barvách a zajímavě natočeno. Má své mouchy, v podobě občas až moc volnějšího tempa a nedostatečně využitého finále, přesto jde o jeden z nejpříjemnějších filmů tohoto roku.

Režie:Kenneth Branagh
Hrají:Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Colm Feore, Jaimie Alexander, Natalie Portman, Anthony Hopkins, Stellan Skarsgård, Adriana Barraza, Stan Lee, Ray Stevenson, Tadanobu Asano, Idris Elba, Kat Dennings, Rene Russo, Clark Gregg, Cassity Atkins, Samuel L. Jackson
USA, 2011, 130 min