Terminator Salvation – recenze

Z premiéra: 4. 6. 2009

terminator-salvation-christian-baleHned na úvod malá otázka. Lze vůbec úspěšně navázat ně původní sérii o Terminátorech, především na její první dva díly? Obávám se, že v současnosti ne. Doba i vkus většinového publika se změnily. Jedinou možností, jak smrtonosné roboty z budoucnosti vzkřísit, bylo vytvoření nové série, která sice bere původní filmy v potaz, ale zároveň jde svou vlastní cestou. Přesně o tento přístup se tvůrci filmu „Terminator Salvation“ pokusili a na následujících řádcích uvidíme, zda slavili úspěch.

Nuže, vítejte v roce 2018. Soudný den proběhl, a větší část planety se změnila v poušť, na níž zuří válka mezi lidmi a stroji. Technologie cestování v čase zatím neexistuje a bitevní pole brázdí starší verze strojů, které známe z původních filmů. Do tohoto světa se probere muž jménem Marcus (Worthington), odsouzený v roce 2003 k trestu smrti. Před popravou věnoval svoje tělo na vědecké účely a nyní, z neznámého důvodu, se ocitl uprostřed války o přežití lidstva. Za, samozřejmě, dramatických okolností se setká s mladíkem jménem Kyle Reese (Yelchin), který představuje číslo jedna na černé listině strojů. Právě on se má v budoucnosti stát otcem člověka, jenž jako jediný může lidstvo zachránit. Tímto zachráncem není nikdo jiný než John Connor (Bale), v současnosti působící jako velitel jedné z odbojových skupin a vedoucé neustále spory s hlavním vedením povstalců. Díky sérii různých událostí se Kyle stane zajatcem strojů. John musí spojit své síly s pozůstatkem minulosti Marcusem a zachránit svého otce z dobře chráněné základny.

terminator-salvation_71Tolik ke stručnému obsahu. Nyní se sluší říct, že ortodoxní fandové původních filmů budou asi zklamání. Tvůrci totiž dokázali svůj film od předchozích jasně odlišit. Máme tady sice stejné postavy, ale úplně jiný styl, atmosféru a svým způsobem i jiný žánr. Původní temnou přítomnost nahradila pochmurná budoucnost. V tomto bodě odvedl štáb velký kus práce. Film má sice své chyby, ale atmosféru mu odepřít nemůžete. Veškerá technika, výstroj i výzbroj vypadá staře a poškozeně, jako by Soudný den přežila jen omylem. A to jak na straně povstalců, tak mezi stroji. Hroziví roboti řady T-600 nesou stopy po mnoha zásazích, stejně jako letadla odporu (mimochodem, ve filmu se sice mluví o tom, jak je situace povstalců kritická, ale jelikož si jejich letadla za bílého dne vesele létají na obloze průzkumné mise, nebude situace až tak horká…). Všechny tyhle drobnosti slouží jako skvělé doplnění pro kulisu nekonečné pouště, jen tu a tam narušované troskami domů a vraky aut. Své udělala i kamera a použití méně kvalitního filmového materiálu. V tomhle bodě tvůrce chválím a nemám jim co vytknout.

Podívejme se trochu na herecké výkony. Bale je bezesporu výborný herec, jak už několikrát dokázal a zde rozhodně nejde pod svojí úroveň. Jeho hrdina odboje, který ví o budoucnosti víc než kdokoliv jiný a který dnes a denně čelí velkým ztrátám působí v bojových situacích a při důležitých rozhodnutích věrně. Ale chybí mu jeden prvek – lidskost. Spíš než člověku se podobá strojům, které likviduje. Celým filmem projde bez jediného úsměvu a divák si sice oblíbí jeho akční kousky a chladnokrevnost v nebezpečných situacích, ale jen těžko k němu najde cestu jako k člověku z masa a kostí. Paradoxně mnohem sympatičtěji působí záhadný Marcus, o němž v průběhu filmu zjistíme, že je napůl člověkem a napůl strojem. Worthington se ukazuje v tom nejlepším světle a po právu si zaslouží nejvyšší hodnocení ze všech aktérů děje. Ostatní herci, jejichž postavy dostávají občas zbytečně málo prostoru, pak drží vysoký standard a ukazují, že své honoráře neberou pro nic za nic.

terminator20salvationCo dělá akční film akčním filmem? Ano, akční scény (dvě věty a třikrát slovo akční…, to je věc, že ano?). Pokud se těšíte na našlapané bitvy, kde po sobě střílejí stovky robotů a vrtulníků, tak musím vaše nadšení přibrzdit. Povstalci žádnou velkou armádu nemají a operují v malých jednotkách guerillovým stylem. Tudíž někde vyskáčí z vrtulníku, splní misi a vrátí se na základnu. I tak film nabízí dobrou podívanou a honička na dálnici nebo vzdušný souboj v kaňonu potěší nejedno divácké srdce. Druhým dechem ale musím, ač nerad, dodat, že kvalita některých scén je kolísavá a bylo by co vylepšit. Bojím se, že v tomto ohledu není Terminator Salvation rovnocenným soupeřem pro přicházející druhé Transformers. Zatím mluvím o scénách, kde se vyskytuje bojová technika, ale divák samozřejmě nepřijde ani o souboj zblízka. Proti sobě se postaví Marcus a nejnovější typ Terminátora (měřeno rokem 2018), známý z předchozích filmů jako model T-800. Pamatujete si ještě, jak vypadal? Jestliže ano, čeká na vás drobné, ale příjemné překvapení. Všechny akční scény, i ty méně povedené, dodávají filmu spád a dynamiku a největší nepřítel filmového diváka, nuda, tu rozhodně nehrozí.

Jak už jsem předeslal, tvůrci šli vlastní cestou. To však neznamená, že nezanechali žádný odkaz na minulost. Jedná se například o několik použitých skladeb, takže na správných místech hraje důvěrně známá hudba ze druhého dílů. A pro všímavé diváky se najde ještě pár dalších drobností. Stačí si všimnout, co řekne Bale ve chvíli, kdy odchází ze své základny zachránit svého otce. Doufám, že podobné věci alespoň trochu obměkčí srdce radikálních fanoušků prvních dvou filmů.

A máme tu závěrečné hodnocení. Jedná se o kvalitní akční film, ve skvěle zvládnutém prostředí a s nadprůměrnými hereckými výkony. Jako začátek nové série to určitě beru a jsem zvědavý, zda nás v budoucnosti čeká pokračování. Snímek sám o sobě nemá žádné výrazné chyby, ale na úplnou špičku mu občas něco chybí. Pro běžného diváka dobrý zážitek, pro vyznavače Terminátora možnost zkusit něco nového.

85%

Režie: McG
Hrají: Christian Bale, Anton Yelchin, Moon Bloodgood, Sam Worthington, Common, Bryce Dallas Howard, Helena Bonham Carter, Roland Kickinger, Jane Alexander, Michael Ironside, Stan Winston, Terry Crews, Jadagrace , Ivan G’Vera, Emerson Brooks
USA / Německo / Velká Británie, 2009, 115 min

4 thoughts on “Terminator Salvation – recenze

1. Recenze pěkná, nechci rejpat, ale autor asi v zápalu psaní zaměnil slovo budoucnost za minulost. „Původní temnou přítomnost nahradila pochmurná minulost.“ 😉 Ach ty časový paradoxy… xD