Sherlock Holmes – Recenze

CZ premiéra: 14. 1. 2010

Hubený, vysoký detektiv, mistr dedukce a skvělý hráč na housle se stal hrdinou nepřeberného množství povídek i románů, a s železnou pravidelností nakukoval i do filmového světa. Nyní přichází v dalším zpracování, které bortí všechno, co o jedné z nejdůležitějších postav detektivní literatury víme.

Vítám vás na konci devatenáctého století. Velká Británie je ve své vrcholné éře skutečným pupkem světa, v Londýně se staví spousta moderních staveb a věda s technikou zažívají nebývalý rozvoj. Trochu ve stínu všeho toho lesku však najdeme temné uličky a zaplivané knajpy, kde není radno pobývat neozbrojen… Zvlášť když se začalo schylovat k velkým věcem. Nad Londýnem visí hrozba v podobě šlechtice, který zjevně vládne temnými silami, ovládá černou magii a chce se stát vládcem celého impéria. Existuje jen jediný muž, který se mu může postavit, vyvrátit dohady o nadpřirozenu a zachránit starou dobrou ostrovní říši.

Slib tvůrců, že nám nejslavnějšího detektiva světa předvedou v jiném kabátě, se začíná plnit už od počátku. Holmes tady není jen skvělým kriminalistou, ale také svérázným bohémem, výstředním mužem, jehož chování se dost často vymyká běžným normám. Pokud není jiné volby, neváhá sáhnout po revolveru, někoho uzemnit několika přesně mířenými ranami nebo zkoušet anestetika na vlastním psovi. Přitom ale nikdy nezapomíná na umění dedukce a každou maličkost dokáže využít k vyřešení daného problému.

Po zjištění výše uvedeného můžete mluvit o určitém znesvěcení předlohy, ale po několika minutách filmu nejspíš dobrovolně na předkládanou hru přistoupíte. Robert Downey Jr. předvádí v hlavní roli vynikající výkon a vytváří na plátně skutečného akčního hrdinu devatenáctého století, který si za všech okolností získává vaše sympatie, poradí si v jakkoliv ožehavé situaci a ještě jí stihne patřičně okomentovat.

Rovnocenného partnera nachází v nepostradatelném doktoru Watsonovi, jenž se opět trochu vymyká zažité představě o průměrném lékaři, který slouží jako kontrast k detektivově genialitě a nechává jí ještě více vyniknout. Ano, Watson nemá dedukční schopnosti jako jeho kolega, ale stále jde o vysoce inteligentního člověka s vlastním názorem, kterému nedělá problém vstoupit se svým slavnějším kolegou do hádky a držet se v otevřené opozici. Zvláštní vztah obou mužů, prošpikovaný ironickými poznámkami, pak slouží jako základ pro slušný počet komickým situací, které ve filmu naleznete.

K přihlédnutí ke kvalitám ústředního tandemu pak dvojnásob potěší skutečnost, že v příběhu musejí čelit úkladům neméně schopného protivníka v podobě lorda Blackwooda, charismatického znalce lidské psychologie, který dokáže se svými protivníky z druhé strany barikády vést rovnocenný souboj.

Napříč filmem, na pozadí hlavního děje, pak prochází dovedně zpracovaná linie o boji vědy a nadpřirozena, přičemž divák zůstává většinu času v nejistotě, kde leží pravda. Existuje skutečně v moderní době místo pro čáry a kouzla? I to jedna z otázek, na níž musí Holmes najít odpověď. Kolem jeho snahy se pak rozpoutává řetězec akčních scén, kde není nouze o rvačky a střílení, a které mile překvapují svou dynamikou a rychlým tempem. Ať už tedy fandíte spíš logickému řešení problému, nebo jeho zkopání do bezvědomí, nudit se tu rozhodně nebudete.

Pozornost si zaslouží i propracované prostředí, od úzkých uliček a skladů u řeky po krásné záběry na Londýn, jemuž vévodí toho času rozestavěný Tower Bridge. Dobová atmosféra dýchá z každého domu a každé místnosti v něm. Na jedné straně víra v tajné řády, proti ní rostoucí průmysl a rozvoj ve všech oborech lidského konání.

Je pravda, že v ději najdete pár věcí dodaných pro větší efekt. Pokud se hrdinové dostanou do opuštěného domu, kde hledají důkazy, učiní tak čirou náhodou přesně v době, kdy tam dorazí i trojice rváčů, kteří mají jakékoliv stopy zahladit. Jistě, je to opravdu zvláštní náhoda, ale na druhou stranu poslouží jako nájezd pro výbornou rvačku, která začne ve zmíněné místnosti a skončí u rozestavěné lodi a pár ulic vedle. A právě proto dokážete podobné „náhody“ patřičně ocenit.

Holmes tedy skutečně přichází v podobě, jak ho neznáme. Zároveň jde o podobu, která má velkou šanci oslovit a pobavit širokou skupinu diváku. Máme tu skvělé herce, spoustu akce, povedenou vizuální stránku a především možnost si krásně odpočinout od okolního světa. Stačí jen sedět a nechat se filmem unášet. Nejde o nijak náročné a bůhvíjak hodnotné dílo, ale svůj účel, bavit diváka, zvládá na výbornou.

80%

Režie: Guy Ritchie
Hrají: Robert Downey Jr., Jude Law, Mark Strong, Rachel McAdams, Kelly Reilly, William Hope, Eddie Marsan, James Fox, Hans Matheson, Bronagh Gallagher
Velká Británie / Austrálie / USA, 2009, 128 min

3 thoughts on “Sherlock Holmes – Recenze

1. Podle me si tenhle snimek 80% nezaslouzi. Cely film dela z lidi akorat voly. Postava tohoto americkeho Sherlocka je totiz uplne jina nez puvodni. Holmes ve filmu vystupuje jako arogantni, nevychovany boxer zijici bohemskym zivotem, coz bije pri srovnani s puvodnim Sherlockem do oci. Navic jsem kazdou chvili cekal kdy si Reober Downey Jr. oblece oblek Iron Mana. Ackoliv jsem knihu nikdy necetl, slysel jsem nektere povidky a videl filmy a ve vsech pripadech je Sherlock Holmes mazany gentleman, ktery dba slusnych mravu. V teto nove verzi se vsak neboji rici dame do obliceje spoustu neslusnosti, ke kterym vyuzije svou „inteligenci“. Dalsi kraviny jako zena v kalhotech na konci 19. stoleti bych celkem odpustil, ale magicky trik s clovekem co vzplane po vystrelu ze sve zbrane jsem uhodl hned a na konci me neckalo zane prekvapive rozuzleni. Ja bych dal 50% a je to pro me jen trosku mensi zklamani nez 2012. Zase dalsi stupidni film jen vyuzivajici slavneho jmena, plny vybuchu a americkejch kecu, avsak v britske anglictine.

2. No, ten film byl především o tom, ukázat Holmese jak ho neznáme. Kdyby vypadal stejně jako v těch filmech před tím, které vypadaly všechny tak zhruba stejně, ztrácelo by to smysl. Navíc, tvůrci se ohánějí tím, že do určité míry vycházejí z předlohy. Moc povídek jsem nečetl, ale co vím, tak knižní Holmes měl v bytě nehorázný bordel (například tabák měl schovaný v plynové lampě) a ujížděl na kokainu,takže jako upraveného gentlemana bych si ho rozhodně nepředstavil. Kromě toho, arogantní opravdu byl, dokonce ho podezřívám, že s Watsonem se přátelil jen proto, aby měl obdivovatele. K tomu boxu, knižní Holmes sám praktikoval bojové umění baritsu, díky kterému zabil svého hlavního soka Moriartyho.
    Samozřejmě, že od předlohy se film odchyluje dost výrazně, ale filmoví autoři se adaptované látce vždycky snaží vtisknout svůj pohled na věc, svojí vlastní uměleckou vizi.
    K tomuto problému se nejlépe vyjádřil Raymond Chandler. Když se ho ptali, jak se dívá na to, co Hollywood udělal s jeho knihami, odpověděl: „Hollywood s mými knihami neudělal nic. Mé knihy jsou pořád v regále.“ Je úplně jedno, jak filmoví tvůrci naloží s předlohou, protože tu to nijak nepoškodí.

3. @multi.flexi
    Hodilo by se to na nějakého nového akčního jamese bonda,ale aby to bylo opravdu o sherlocku holmesovi tak to je absurdní.