Saw VI – Tři roky mrtvá Skládačka se znovu vrací (recenze)

CZ premiéra: 22. 10. 2009

s6-7Komerčně nejúspěšnější hororová série posledních let dokráčela do svého šestého dílu. Ano, čtete dobře. Úspěch výborné jedničky si vynutil už pět pokračování. Většina podobných sérií zaznamenává s přibývajícími počty dílů radikální pokles kvality směrem dolů. Saw v tomto ohledu představuje zajímavou výjimkou, tvůrcům se totiž daří držet alespoň určitý standard. V pětce to ještě vyšlo, vznikl průměrný, ale stále snesitelný film. Dokázala šestka dosáhnout alespoň na tuhle metu?

Kromě udržování jistého kvalitativního stupně vyniká celá série ještě jednou věcí, a sice propojením všech filmů do jednoho celku. Jednotlivé filmy na sebe přímo navazují a neustále rozšiřují původní příběh. Jeden by až řekl, že pět filmu muselo danou látku dokonale vyždímat a uzavřít vše jen trochu neuzavřené. Fantazie scénáristů ovšem v tomto případě nezná hranic a přenáší i hory.

s6-3Detektiv Mark Hoffman (Mandylor), vykonavatel poslední vůle zesnulého Jigsawa (Bell) připravil v duchu minulých dílů opičí dráhu, sérii brutálních zkoušek, kterými musí projít testovaná osoba, chce-li zachránit život svůj a svých rodinných příslušníků. Namísto vrahů, narkomanů a dalších víceméně normálních lidí tentokrát padne do osidel někdo skutečně odpudivý, a sice pracovník pojišťovací společnosti, ve své podstatě pán nad životem a smrtí pojištěných, jimž dle svého vlastního vzorce pojistku proplatí či neproplatí. Jenže, mimo sledování své oběti musí Hoffman ještě svádět boj se svými kolegy od policie, kteří se nebezpečně blíží k odhalení, kdo za sérii brutálních činů vlastně může.

Zápletka a děj tedy na úrovni předchozích filmů, a prakticky totéž se dá říct o všem ostatním. Vzhledem k úspěchu série neměli tvůrci žádnou potřebu ukazovat něco nového, originálního a mohli si bez problému vystačit s již vyzkoušenými a osvědčenými schématy. Divák se tak opět může těšit na rafinované pasti a utrpení lidí v nich s6-5uvězněných. Nástrahy ale místy budí dojem, že pramen inspirace pomalu vysychá. Ano, každá opět působí na první pohled originálně a efektně, ale čím dál víc se u nich projevuje technická složitost, vyvolávají pochybnosti, zda by takový systém vůbec dokázal spolehlivě fungovat.

K sérii dále neodmyslitelně patří krvavé efekty s šestka pochopitelně nemůže stát stranou. V tomto ohledu se ale už nic jiného, pro diváka ještě snesitelného, udělat nedá. Krev a vnitřnosti zkrátka nechybí, ale zkušenějšího hororového harcovníka ponechávají celkem v klidu. Není náhodu celá série Saw důvodem, proč využití drastického zobrazení zranění tolik zevšednělo?

Film tedy nese všechny znaky svých předchůdců. Opět si tedy položíme otázku z prvního odstavce, zda lze bez problémů tolikrát vstoupit do stejné řeky. Inu, řekněme to na rovinu, jde. Snímek funguje stejně dobře jako kterékoliv z předchozích pokračování. Nesympatický odsouzený, s nímž divák začíná pomalu cítit, zvraty v ději ve chvíli, kdy je divák skálopevně přesvědčen jak všechno dopadne, občasný záblesk morbidního humoru, nic z toho nechybí.

s6-6V rámci možností se tedy opět jedná o úspěch. Ač v sérii už prakticky není z čeho brát, pořád ještě vznikl film, který nijak neurazí, nenudí a po celou dobu si udržuje slušné tempo vyprávění a spád. Malý problém čeká na lidi, kteří by chtěli s tímhle dílem rovnou začít. Ano, nejspíš to jde, hlavní dějová linie s opičí dráhou na předchozím dění jako vždy nezávisí, ale téměř všechno ostatní kolem už ano. Bez znalosti toho, co bylo předtím se divák nejspíš utopí v postavách a důvodech, proč dělají tu kterou věc.

Série Saw ani tentokrát nezemřela. Hodnocení tohoto dílu tak sráží především nedostatek originality, jeho zarputilá touha kráčet ve vyjetých kolejí a nabídnout divákovi věci několikrát viděné, ale zřejmě stále ještě žádané. Pouze nové pasti mi jako novinka připadají celkem málo. Snímek hodnotím prakticky stejně jako díl minulý, předminulý a tak dále. O zisk se tvůrci nejspíš bát nemusí. A z toho lze snadno usoudit, že mezi věcmi, které nás čekají a neminou, bude i Saw VII.

50%

Režie: Kevin Greutert
Hrají: