Prci, prci, prcičky: Školní sraz (American Pie: Reunion) – Návrat ke kořenům – recenze

CZ Premiéra: 5.4. 2012

Tvůrci nepříliš povedeného pokračování ujeté komedie Zahulíme, uvidíme, Jon Hurwitz a Hayden Schlossberg, se vrhli na pokračování teenagerské série Prci, prci, prcičky o tom, jak se stará parta z původní trilogie shledá se všemi svými bývalými spolužáky na školním srazu po deseti letech. (Opravdu se objeví úplně všichni, včetně Jimova táty a Stiflerovy mámy, i když v pár případech jde jen o camea.) Zcela přitom ignorovali fakt, že existují také díly 4, 5, 6 a 7, které ale měly s původními třemi filmy pramálo společného (resp. vůbec nic), a tento nový film je proto přímým pokračováním třetího dílu. A výsledek je ten, že Školní sraz je NEJLEPŠÍ teenagerskou komedií od prvních Prciček! (Když tedy odhlédneme od vynikajících Superbad, ti byli přeci jen ještě o trošičku lepší.)

Především je osvěžující, že úroveň humoru se vrací stejně jako nám známí hrdinové do starých kolejí. Upřímně přiznávám, že jsem se už dlouho v kině tolik nezasmál nahlas (naposledy snad u Tropické bouře) a že jsem už dlouho necítil tak silnou nostalgii k něčemu, co mám rád. Tím pádem je klíčové, jestli jste viděli první Prcičky, protože ty jsou tu často citované, mnohé vtipy se tu v určitých momentech opakují (hrdinové nostalgicky vzpomínají na konkrétní situace) a ty nejlepší gagy následně těží se souvislostí a ze vztahů, které panují mezi postavami. Jinak nejrůznějšími gagy je film skutečně narvaný, drtivá většina jich funguje tak, jak má, nikdy nejsou trapné (což je v poslední době v tomto žánru opravdu vzácnost) a jejich timing i pointy jsou perfektní. Hrdinové si dělají legraci sami ze sebe, myslí to upřímně a jde jim to.

Film přitom nemá nic, co by se dalo nazývat dějem. Skládá se pouze z více či méně konzistentních scének, které pojí události asi čtyř dnů, přičemž se každou noc kalí. Během mnoha šťastných shledání dojde na dávné lásky, na dávné křivdy a tak. Přitom je důležité upozornit, že většina hrdinů má už zajetý vlastní život a vlastní kariéru a někteří dokonce vlastní rodinu, jako třeba Jim s Michelle (Jason Biggs a Alyson Hannigan). A hlavně to jsou už třicátníci/třicátnice. Už jim nejde o zasunutí (kromě Stiflera), ale o úplně jiné hodnoty. Vyrovnávají se s věkem a se starostmi ohledně vztahů a zaměstnání. Tím se dost rozšiřuje i cílová divácká skupina, protože kromě současných teenagerů si Prcičky vychutnají i ti, kteří na nich ujížděli už v roce 1999 a možná i starší obecenstvo. Nejedná se o hlupoučkou snůšku vtípků, ale o dojemné, upřímné a opravdově lidské příběhy uvěřitelných postav, které si v průběhu filmu procházejí zásadním vývojem.

Zatímco v trojce s podtitulem Svatba byl největším tahounem pošuk Stifler (Seann William Scott), tady jsou tahouni opět všichni. Nejenže hláškují jak o život, ale předvádí i kvalitní herecké výkony a evidentně se přitom dobře baví. Všechny postavy jsou navíc výborně napsané, a to včetně epizodních figurek. V žádném případě se nejedná o karikatury nebo nějaká nemyslící paka, právě naopak jde o lidi, jimž podobných byste pravděpodobně ve vlastním okolí našli hned několik. Přitom platí všechny klady i zápory, které platily už u prvního dílu, včetně faktu, že snímek se rozhodně neodehrává v reálném světě, ale v čase a prostoru, kdy kocovina mizí rychleji a kde neexistují průměrná děvčata.

Za jediné výtky lze považovat fakt, že občas se některý z hrdinů zachová jako až moc velký vůl, že některé seriózní momenty ve filmu nefungují, jak by měly, a že mnohé z postav, na které se pravděpodobně budete těšit, se objeví třeba opravdu až na konci a jenom na chviličku. To je ale k záporům všechno. Je vidět, že oba režiséři jsou fanoušci série a dali si záležet i na detailech, jako je povědomé snímání známých lokací a výběr skladeb na soundtracku. Film Prci, prci, prcičky: Školní sraz je obrovským překvapením a zárukou dobré zábavy.

Režie: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg
Hraji: Alyson Hannigan, Seann William Scott, Mena Suvari, Jason Biggs, Katrina Bowden, Tara Reid, Shannon Elizabeth, Chris Klein, Jennifer Coolidge, Thomas Ian Nicholas, Dania Ramirez, Eddie Kaye Thomas, Eugene Levy, Chris Owen, Jay Harrington, Molly Cheek, John Cho, Natasha Lyonne, Jeremy Ambler, Ali Cobrin
USA, 2012, 113 min