Neznámý – Jak se z Liama Neesona stal Jason Bourne (Recenze)

CZ premiéra: 14. 4. 2011

Další film na téma ztráty identity je tady! Tentokrát uvidíme v roli nechápajícího, zmateného muže Liama Neesona. Ten hraje vědce Martina Harrise, který se ztrátou svého pasu přijde i o život spořádaného občana. Při cestě pro doklady se stane účastníkem nehody  a skončí v nemocnici. Když se po několika dnech probere, vydá se okamžitě za vyděšenou manželkou. Ta však není vůbec vystrašená, dokonce ho ani nepoznává. A po boku má jiného muže – doktora Martina Harrise. Který z nich je tedy ten pravý?

Stejně jako v prvním díle bourneovské trilogie vsadili tvůrci na schéma „nevím, kdo jsem a proč se mě tolik lidí snaží zabít“. Martin Harris sice netrpí amnézií, ale dostane se do situace, kdy sám pochybuje, zda je opravdu tím mužem, za nějž se považuje. Jistotu, že se děje něco nekalého, získá tehdy, když se ho pokusí neznámý muž zabít. Dílem šťastných náhod přežije, dokonce najde oporu u starého agenta se zkušenostmi ze studené války. Je mu jasné, že pokud nebude bojovat, přijde o všechno. A není to zrovna jednoduché – narozdíl od Jasona Bournea zadky nenakopává, ale sám dostane hned několik nakládaček.

Neznámý je adapací novely „Out of My Head“ od Didiera van Cauwelaerta, což naznačuje jistou míru originality. Tu si film udrží ve dvou třetinách stopáže, než se příběh zvrtne do hollywoodského klišé. Potom už diváka nic nepřekvapí, poslední scény jsou nenáročnou akční podívanou s předvídatelným děním. Kéž by Liamu Neesonovi vydržela ta nevinnost, jež tolik přibližovala příběh realitě, až do konce!

Dobrý scénář a svěží dialogy se střídají s automobilovými honičkami a pěstními souboji. Mezi řečí a rvačkami se udržuje rovnováha, proto diváci rádi zapomenou na okolní svět a nechají se vtáhnout do děje. Bitky jsou rychlé a nebezpečné, dialogy logické. Všeho je ve filmu tak akorát. A nezapomeňte na sexy slečny!

Vždyť co by byl pronásledovaný hrdina bez hezké dívky? Liamu Neesonovi sekunduje Diane Kruger v roli nevinné taxikářky, která je proti své vůli vtažena do nebezpečné hry. Ale to už se pěkným holkám stává. Oba jsou sympatičtí, trochu to mezi nimi jiskří, nic nového pod sluncem.

Tato variace na ztrátu identity vytěžila z potenciálu tématu hodně, až do osudného hollywoodského klišé. Konec trochu nudí, protože je předvídatelný, na druhou stranu probudí pocit zadostiučinění. Sice z kina půjdete s myšlenkou, že jinak to dopadnout nemohlo, přesto si tento snímek zaslouží šanci. Je zajímavý, zábavný a napínavý. Ale Oscar z toho nebude.

Autor: Klára Prchlíková

Hodnocení: 70%

Režie:Jaume Collet-Serra