Naboř a ujeď (Hit and Run) – Šílenci na cestě – recenze

CZ Premiéra: 27.9.2012

Především v průběhu celého filmu Naboř a ujeď herce a komika Daxe Sheparda (Absurdistán, Rande měsíce), který film natočil, produkoval, napsal scénář a hraje v něm hlavní roli, není jediná scéna, kde by někdo do něčeho nebo do někoho nabořil (třeba v autě) a následně ujel. Snímek není moc akční a není ani klasickou road movie, jak se někteří snaží naznačovat. Ve skutečnosti se jedná o zvláštní mix, který má nejblíže ke komedii.

Charlie (Dax) jede se svou přítelkyní Annie (Kristen Bell) na dlouhou cestu autem do Los Angeles, aby se tam mohla zúčastnit pohovoru ohledně lukrativního zaměstnání. Problém je v tom, že Charlie je v programu na ochranu svědků, takže mu jsou v patách kamarád šerif, který na něj má dohlížet, a Anniin bývalý přítel, který v domnění, že Charlie je nebezpečný trestanec, na něj zavolá partu gangsterů, proti kterým Charlie svědčil, a kteří se mu za to chtějí pomstít.

Většina postav se chová jako idioti s různými psychickými problémy. Vezměte si třeba toho bývalého přítele hlavní hrdinky. Trpí divnou představou o jejím současném příteli, tak udělá jedinou logickou věc – zavolá na něj bandu ozbrojených šílenců a dvojici pak sám stalkuje téměř až do L.A., přičemž Charlieho v náhodný moment praští golfovou holí do obličeje. Jen tak, pro jistotu. Annie zas má doktorát z jistého oboru psychologie, což dává najevo tím, že analyzuje svého přítele i všechny ostatní a jejich problémy, až je tím často otravná. Gangster Alex (Bradley Cooper) zase s pistolí ohrožuje náhodné lidi ze samoobsluhy a nutí je jíst psí granule. Šerif (Tom Arnold) trpí záchvaty agrese a pistole mu sama od sebe střílí. Charlie je z nich kupodivu nejnormálnější.

Poměrně zajímavý je scénář, který je asi z poloviny tvořen naprosto banálními a tupými dialogy jak z té nejobyčejnější hollywoodské komedie/akčního filmu, a druhou polovinou jsou celkem inteligentní pokusy o humor, bohužel však pokaždé v jiném stylu, což působí nevyváženě a nesourodě. Chvíli Tarantino, chvíli Když Harry potkal Sally, chvíli Annie Hall, pak zas nějaká bláznivina úplně mimo kontext… Humor je dost nekonzistentní, a to jak z hlediska charakteru, tak kvality.

Na druhou stranu je snímek dostatečně zábavný, aby nenudil, není nijak okatě předvídatelný, přisprostlé dialogy občas zavanou originalitou a hlavní hrdina je cool. Film vypadá celkem dobře (přestože byl evidentně velmi laciný) a Dax ho natočil (spolu s Davidem Palmerem) celkem zručně, evidentně sobě pro radost. Jako jednohubka, od které nebudete očekávat zázraky, rozhodně neurazí.

Režie: David Palmer, Dax Shepard
Hraji: Bradley Cooper, Kristen Bell, Kristin Chenoweth, Beau Bridges, Michael Rosenbaum, Dax Shepard, David Koechner, Tom Arnold, Joy Bryant, Ryan Hansen, Jason Bateman
USA, 2012, 100 min