Muži, co zírají na kozy (The men who stare at goats) – Recenze

CZ premiéra: 1. 4. 2010

Hned první scéna napoví, jakým směrem se bude tento snímek ubírat. Důstojník americké armády sedí za stolem a upřeně hledí do očí diváků v sále. S vážnou tváří dramaticky pronese: „Jdu do vedlejší kanceláře,“ načež se prudce rozeběhne proti stěně a nabourá do ní čelem. Docela zajímavý začátek, ze kterého vyplývá, že komedie režiséra Granta Heslova bude přinejmenším divná, ne-li rovnou prostoduchá. Opak je pravdou. A pravdy je ve filmu použito víc, než bychom byli ochotni uvěřit, jak hlásá úvodní titulek.

Film nemá v žádném případě nic společného s ženským poprsím. Doslovný český překlad názvu sice ponouká k neslušným dvojsmyslům, ale pokud v tomto filmu někdo skutečně zírá na kozy, myslí se tím ta chlupatá rohatá zvířata. A nejčastěji na ně zírá George Clooney. Ten s Grantem Heslovem hrál v posledních letech ve filmech Dobrou noc a hodně štěstí a na Tvrdých palicích, tak není divu, že ho Grant obsadil do hlavní role svého prvního věhlasnějšího režijního počinu. Navíc k němu přidal Ewana McGregora. Hvězdné obsazení, kterému kralují dokonce i Kevin Spacey a Jeff Bridges v rolích vedlejších, by mohlo už předem zaručovat kvalitní podívanou, ale ještě je tu příběh.

Bob (Ewan McGregor) se rozhodne jít do války na východě, aby tak snadněji zapomněl na své zlomené srdce. Potká vojáka Lyna Cassadyho (Clooney), který by mu mohl pomoci dostat se do Iráku. Lyn se tomu ale brání a brzy z něj vypadne, že je na zvláštní vojenské misi, na kterou ho poslali, protože je supervoják. Supervojáci, nebo také rytíři Jedi (vyslovuje se to stejně jako ve Star Wars), jsou speciálně cvičení američtí vojáci se zvýšenými psychickými schopnostmi. Pod vedením průkopnického generála Billa (Bridges) se učili žít v souladu s přírodou, ovládat speciální nenásilné bojové techniky (např. zneškodnění protivníka silou pohledu – což trénovali právě na kozách), procházení zdmi a třeba i umění stát se neviditelným. A Lyn byl ze všech nejlepší.

Tento originální nápad se supervojáky není ani zdaleka taková blbost, jak to zní. Dokonce i u nás existuje spousta sekt a skupin, které dělají podobné věci. Využívají energii z vesmíru, ráno provádějí obřad vítání slunce, snaží se zhmotnit si svá přání… Tak jako Lyn. Procházení zdmi a neviditelnost do toho už samozřejmě nepatří, to je jen nástavba, aby to vypadalo zajímavěji. Většina těchto technik je však ve filmu i přes svůj vysoký potenciál poměrně nevyužitá a utápí se v plytkém ději, který nikam nevede. Film balancuje na hranici snahy ohromit diváka zázračnými kousky (Lyn rozhání mraky na nebi) a pobavit ho, přičemž převažuje hlavně ta druhá varianta, což má bohužel za následek, že Lynovi schopnosti nebude nikdo brát moc vážně. Aneb jak přetvořit superhrdinu v komickou figurku. Částečně tuto ztrátu vynahrazuje spousta neotřepaných gagů.

Děj není nijak výrazný a postrádá jednotící linku, která by z filmu udělala něco jiného, než jen sled scének poskládaných za sebou. Některé kompaktnější scény jsou zbytečně nedotažené, a to včetně závěru, za jehož vyvrcholení se dá pokládat veškeré dění na vojenské základně vedené Lynovým bývalým kolegou Larrym (Spacey) a zdrogování jeho jednotky (výtečná scéna). Vzhledem k ambicím námětu nic moc.

Herci předvádějí svůj běžný standard a rozhodně je na nich vidět, že si natáčení pořádně užili. Clooneyho výraz obličeje je často tak soustředěný, že byste mu klidně uvěřili, že je schopen vám zastavit tep pomocí mysli. Kevin Spacey je jednou z mála záporných postav ve filmu a evidentně mu to sedí, jen by potřeboval větší prostor. Naopak Jeff Bridges dostal místa spoustu a dokázal ho využít naplno, na rozdíl od Ewana, který vypadá, jako by v něm dřímal vysoký potenciál, jež ale není schopen naplno předvést. V porovnání s výkony ostatních herců sice Ewan o zas tak velký kus nezaostává, přesto se nezbavíte dojmu, že jeho hrdina je jen tak vláčen z místa na místo jako otloukánek podle toho, jak předepisuje scénář, nikoli z vlastní iniciativy.

Zvláštní typ humoru, kterého je ve filmu spousta, bude nejspíš pro mnohé nepochopitelný a absurdní, pokud jste se ale už setkali s pojmy vesmírná energie a vítání slunce, bude pro vás mít film Muži, co zírají na kozy daleko větší hodnotu, než jakou by měla obyčejná průměrná bláznivá komedie.

Autor: Jan Varga

60%

Režie: Grant Heslov