Lincoln – Lekce z politiky – recenze

CZ Premiéra: 24.1.2013

Lincoln není klasický “od-kolébky-do-hrobu” životopisný film, k tomu měl kupodivu blíž Lincoln coby lovec upírů. Spielberg sleduje pouze několik týdnů na konci života Abrahama Lincolna, jednoho z největších mužů americké historie a zajímá ho v podstatě jediné – 13. dodatek k americké ústavě, kterým bylo zrušeno otroctví v USA.

Fakt je ten, že obzvlášť pro Českou republiku je Lincoln zvláštním způsobem povzbuzující. Ukazuje demokracii tak, jak ji vidíme i dnes. Ukazuje nám, že se demokracie pravděpodobně nikdy nezmění a že se nejspíš ani nemá kam vyvinout. I v americkém Kongresu po 3 letech krvavé války seděli fanatičtí přisluhovači správného pohledu na svět, tedy toho svého. Vedle nich byli lehce naivní, ale o to zarputilejší bojovníci, kteří si uvědomovali, že chtějí-li posunout svět k lepšímu, musí slevit ze svých zásad a držet jazyk za zuby. A pak tu byli klasičtí politici stylu “kam vítr, tam plášť.“ To se projeví především tím, že Lincoln 13. dodatek prosadí pomocí korupce, k níž kdyby došlo v současnosti v ČR, asi by byla revoluce (u nás funkcemi podplatili 3 poslance, v americkém Kongresu několik desítek). A lže a podvádí a dost možná prodlužuje válku o celé týdny.

Lincoln se díky stannému právu v USA stal v průběhu války prakticky diktátorem. To, že pro Sever představovali otroci spíše ekonomický problém, se ve filmu neřeší. To, že jejich osvobození v rámci stanného práva proběhlo spíše proto, aby se naplnily stavy špatně připravené seveřanské armády, také ne. Ani Lincolnův přístup k otrokářství nebyl podle všeho tak přímočarý, jak film tvrdí.

Faktem ale je, že film se odehrává na přelomu let 1864 a 1865, tedy v době, kdy nemělo smysl se výše zmíněnými fakty zabývat, jakkoliv jsou historicky zajímavá. A Spielberg znovu dokazuje, že jen těžko naleznete zručnějšího a zkušenějšího režiséra prakticky jakéhokoliv žánru. Na Lincolna se dívá jako na člověka, bez přílišné adorace a podlézání. Zobrazuje ho jako muže, který spíše než formálním vzděláním vyniká zkušenostmi. Běžný hovor prokládá úsměvnými historkami, které dohánějí jeho okolí k šílenství (především členy válečného štábu).

Rozebírat technické stránky u filmu Stevena Spielberga asi nemá zásadní význam. Stačí proto vyzdvihnout Daniela Day-Lewise, kterému byste okamžitě uvěřili, že nese tíhu několikaleté války a dějinotvorného momentu. Ale jakmile vejdeme do síně Kongresu, všechno si pro sebe ukradne Tommy Lee Jones jako stárnoucí obhájce rovnosti černých a bílých s břitkým jazykem a talentem na skvěle promyšlené urážky.

Lincoln nevstoupí do učebnic kinematografie, ale je to stoprocentně odvedená práce na dějepisné látce. Ovšem s tím souvisí i jeho největší kříž – občas je nudný. Ale až se bude ve školách učit o demokracii a zrušení otroctví, těžko najdete vhodnější pomůcku. Kéž by takhle někdo dokázal natočit film o Masarykovi!

Hodnocení: 70%

Režie: Steven Spielberg
Hraji: Daniel Day-Lewis, Sally Field, Joseph Gordon-Levitt, Tommy Lee Jones, John Hawkes, Hal Holbrook, James Spader, Tim Blake Nelson, Bruce McGill, Joseph Cross, David Strathairn, Walton Goggins, David Costabile, Gloria Reuben, Dakin Matthews, Jeremy Strong, Boris McGiver, Lee Pace, Jackie Earle Haley, David Oyelowo, Jared Harris
USA, 2012, 150 min