Legie (Legion) – Jak dopadlo poctivé akční béčko? (Recenze)

CZ premiéra: 18. 3. 2010

Klasický příklad filmu, kdy už pouhý trailer ukáže ty nejlepší scény, prozradí celou zápletku a přehraje veškeré výbuchy ve filmu použité. Při sledování snímku samotného si tak až příliš pozdě uvědomíte, že na vás v něm už nic lepšího nečeká. A konec v nedohlednu.

Přitom nápad to vůbec nebyl špatný. Bůh, zhnusen vlastním výtvorem, sešle na zkažené lidstvo apokalypsu, která zajistí jeho vyhubení. Aby se neopakoval s celosvětovou povodní, sešle na zem spoustu andělů, načež se nic netušící lidé začnou měnit v krvelačná monstra posedlá zlými démony. Avšak jeden z andělů, Michael, se rozhodne vzdorovat božímu rozkazu a vyhledá jedinou skupinku obyvatel, která si podle něj zaslouží spasení. V tomto hloučku zhruba osmi lidí pak netrpělivě očekává příchod spasitele, jenž ale prozatím stále spočívá v lůně jedné z hrdinek a zároveň s nimi vede válku proti Bohu, který tedy zcela proti běžným konvencím představuje zápornou postavu. Zní to lákavě, takže kde se stala chyba?

Zmíněný námět byl na papíře zřejmě velmi atraktivní, ve výsledku je ale tak zoufale nevyužitý, že je to skoro až smutné. Kdyby se Bůh skutečně rozhodl zničit lidskou rasu, určitě by to dokázal i daleko lépe a pompézněji. Tedy, útoky přicházejí jeden za druhým, ale žádný z nich není tak závažný, aby představoval skutečnou hrozbu. Ovšem strašit své oběti vrásčitými stařenkami lezoucími po stropě nebo zmrzlinářem s povadlou čelistí, to je jako kdybyste chtěli zabít medvěda vatičkou do uší. Marná snaha. Celé to navíc připomíná koncept Úsvitu mrtvých, akorát s biblickým podtextem. Místo zombíků tu jsou haldy těl posedlých démony a místo ze střechy supermarketu musí jejich útokům hrdinové vzdorovat ze střechy benzínové pumpy kdesi na kraji pouště. V odboji se počítá s majitelem benzínky, jeho synem automechanikem, s jeho těhotnou přítelkyní, s rozhádanou rodinkou a se dvěma černochy, z nichž jeden má pistoli a druhý pánev. Střeliva na stanici výrazně přibude po příjezdu Michaela, jehož vizáž drsňáka v dlouhém kabátě a s tetováním po celém těle znatelně rozvíří tamní atmosféru. Útoky nepřátel jsou ale jaksi bezzubé a většinou rychle potlačeny. Když už někdo umře, je to spíš kvůli jeho vlastní blbosti, než kvůli přičinění nějakého monstra. A na to, že se přeci jen jedná o válku s Bohem, je film pořád málo akční. Okolnosti sice napovídají tomu, že se schyluje k něčemu skutečně velkému, ale jestli čekáte velkolepé bitvy s armádou andělů, tak tady jste špatně.

Herci celkový dojem naštěstí vylepšují. Paul Bettany se do role rebelujícího anděla skutečně hodí a scéna, ve které si sám zašívá ránu na zádech, je skvělá. Ze všech herců je nejvýraznější a dokonce zastiňuje i Dennise Quaida. Na paty se mu ale lepí Kevin Durand coby archanděl Gabriel, jenž není o nic méně charismatický a přesvědčivý. Po ostatních scénář žádné extrémní herectví ani nežádá. Scénář jako takový přitom není špatný, ale stejně jako všechno ostatní se topí v nevyužitém námětu. Dialogy naštěstí rychle odsýpají a postavy díky tomu mluví přímě, nevyužívají složitých oklik nebo odboček od příběhu. Občas jsou ale tak nelogické, že je to až nechtěně vtipné („Tvé dítě je naší jedinou šancí na přežití.“ „Cože? Vždyť já jsem jenom obyčejná servírka. Nemám ani auto!“). Dalším zklamáním je kupodivu i závěr, který skončí na půli cesty a divák kvůli tomu ani pořádně nezjistí, jak to nakonec dopadlo. Situaci vylepšují už jen efekty, kterých je sice poskrovnu, ale když už, tak stojí za to (deformace démonů, obrovská hejna much…) a temná atmosféra.

Režiséra Scotta Stewarta bych dopředu ještě nezatracoval, evidentně má talent, ale na svůj režijní debut si bohužel napoprvé ukousnul příliš velké sousto. Příště by to chtělo lepší scénář a větší rozpočet, protože bez peněz do války s Bohem nelez.

Autor: Jan Varga

50%

Režie: Scott Stewart