Láska a jiné závislosti (Love and Other Drugs) – Příjemná romantika s výbornými herci (Recenze)

CZ premiéra: 7. 4. 2011

Tak trochu netradiční romantická komedie, která se nebojí vyššího ratingu, a proto v zájmu větší uvěřitelnosti, atraktivnosti a zábavnosti obsahuje i vulgární výrazy a obnažená těla. To už tu bylo ve filmu Samec s Ashtonem Kutcherem. A jak příjemné a osvěžující to bylo, že se takový film soustředil kromě jiného i na vyznění erotických a sexuálních scén. Samec ale bohužel zůstal podprůměrnou komedií, po které už neštěkne ani pes. Něco jiného nyní slibuje podobně laděná Láska a jiné závislosti.

V průběhu filmu nejednoho překvapí, že oba představitelé hlavních rolí, tedy jak Jake Gyllenhaal, tak i Anne Hathaway, tu chvílemi pobíhají zcela nazí. Anne se svlékne dokonce několikrát, což fanoušci jistě ocení. Podobná zpestření snímek oživují a dávají mu nový rozměr, jenž jej posunuje do rovin filmů odvážných, avšak kvalitních. Vášnivá linie je stejně působivá jako ta vztahová a oběma hercům jejich románek dokonale uvěříte. Vůbec herecké výkony jsou tím prvním, co vás na novém snímku Edwarda Zwicka zaujme. Kromě Anne a Jakea tu uvidíte i hvězdy typu Hanka Azaria, Judy Greer či Olivera Platta. Všichni naštěstí zůstávají v pozadí ve vedlejších rolích a nechávají ústřednímu mileneckému páru volný prostor.

Edward Zwick moc zkušeností s komediemi zatím neměl. Natáčel hlavně dobrodružné filmy a thrillery (Poslední samuraj, Krvavý diamant, ale třeba i Stav obležení). Je pravda, že ne vždy mu jde práce od ruky a s tím humorem to až podezřele často skřípe, na druhou stranu se tu vyskytují i momenty, které jsou doslova k popukání. Film má mnoho míst, která vyznívají do prázdna a jeví se nevyužitě, nebo přinejmenším rozpačitě. Většinu takových míst ale opět zachraňují herci, díky nimž je snímek ve výsledku příjemné pokoukáníčko.

Jake Gyllenhaal si střihl roli mladého frajírka a playboye Jamieho, jehož úspěch u žen daleko převyšuje nevalný úspěch pracovní. Po nešťastném vyhazovu z obchodu s elektronikou se protlouká jako obchodní zástupce farmaceutické firmy, leze doktorům za zadkem a nabízí jim vzorky léčiv. To je snad ještě horší práce, než dělat ve fastfoodu. Díky tomu se ale seznámí s mladou pacientkou jednoho z nich, Maggie, jenž trpí příznaky Parkinsonovy choroby, což je v jejím věku vzácný jev. Anne Hathaway dodává své postavě výraz smělé bojovnice, která je zvyklá na překonávání překážek a která přesně ví, co od života chce. Nehraje si na zranitelnou chudinku, i když i k tomu časem dojde. Z náhodné známosti vyplyne vztah založený čistě na sexu, ale postupem času si začne říkat o místo i daleko výraznější cit. Oba herci jsou dokonalí a těžko jim něco vytýkat. Chemie mezi nimi je perfektní.

Jak minuty ubíhají, začne postupem času celkem zábavný a živý film zabředávat do žánrových klišé a v poslední třetině je originalita i radost tatam. Z inteligentních dialogů se stanou ubrečené rádoby romantické vzlyky a z napoprvé vtipných postav se vyklubou trapné existence. Například Jamieho obtloustlý bratr v podání Joshe Gada je zpočátku fungujícím zdrojem vtipných gagů, ale pak začne čím dál tím víc připomínat horší variaci Jonaha Hilla. Vysoko nastavenou laťku film průběžně snižuje a nakonec ji místo mrštného přeskakování začne podlézat.

Láska a jiné závislosti
boduje jako film vhodný pro zamilované páry. Komediální složka v první polovině funguje mnohem líp než ta romantická v polovině druhé, což je docela škoda. Jako satyru na farmaceutický průmysl lze film chápat asi těžko, ačkoli i takové náznaky by tu byly. Ostatně, objev jednoho poměrně významného léku výrazně ovlivňuje vývoj událostí na plátně. Za to ale plusové body asi stejně nebudou. Nakonec je Láska a jiné závislosti komedií lehce nadprůměrnou a zejména kvůli výborným hercům se vyplatí dát jí šanci. Do kina ale vyrazte jedině v tom případě, že tam budete mít koho držet za ruku.

Hodnocení: 65%

Režie: Edward Zwick
Hraji:Anne Hathaway, Jake Gyllenhaal, Judy Greer, Gabriel Macht, Hank Azaria, Oliver Platt, Jaimie Alexander, George Segal, Katheryn Winnick, Jill Clayburgh, Nikki Deloach, Natalie Gold, Kate Jennings Grant, Kimberly Scott, Josh Gad
USA, 2010, 112 min