Kozí příběh se sýrem – Sýr a kozy – recenze

CZ Premiéra: 25.10.2012

Vrací se Koza (kterou děti ve filmu oslovují teto!), vrací se Kuba a prsatá Máca (a nejsou to jediná obří prsa ve filmu) a vrací se i režisér Jan Tománek, který natočil před čtyřmi roky Kozí příběh – Pověsti staré Prahy, což rozhodně nebyl dobrý film snad v žádném slova smyslu, ale mohli jsme být rádi, že už i Česká republika natočila svůj první trojrozměrně animovaný celovečerní snímek. Tenhle je druhý. A v mnoha ohledech se od toho prvního výrazně liší.

Hlavní hrdinové především nejsou Koza s Kubou a Mácou, nýbrž Koza s jejich dvěma malými dětmi. Ti se i s Kozou vydávají zachránit své rodiče z pekla, kam je dle všeho odnesl čert proto, že Lucifer miluje sýr a oni byli posledními výrobci sýra v celé vesnici. Na cestě do Čertova mlýna pak potkají Dlouhého, Širokého a Bystrozrakého a zbytek je jeden velký bizarní pohádkový mišmaš. A nějak v tom figuruje král se závislostí na sýru.

Nejprve bych se zastavil u animace, která je oproti prvnímu Kozímu příběhu výrazně lepší. Výsledek sice stále ještě zdaleka nesnese srovnání s běžnými hollywoodskými animáky, ale už jsem viděl několik zahraničních animovaných filmů, jejichž animace byla zas o dost horší, takže tvůrcům patří rozhodně velká pochvala. Když např. Koza vyplazuje jazyk, tak to ještě stále nevypadá přesvědčivě, ale už se alespoň podařilo zamezit překrývání textur, nevěrohodnému fyzikálnímu chování některých objektů, mizernému stínování apod. Obrovské zlepšení a na české poměry výrazný úspěch.

Zatímco první Kozí příběh nabíral inspiraci především z pražských pověstí, dvojka čerpá hlavně z pohádek (resp. z jedné jediné pohádky, a to z té o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém). Všechny ostatní běžné pohádkové postavy, jako jsou vodník, Ježibaba, čerti, nebo Hejkal, se totiž ve filmu vyskytují maximálně minutu, někdy i jen pár vteřin (Hejkal celkem asi tři sekundy, kdy vyskočí z křoví, udělá pseudolegrační zvuk a ve zbytku filmu se už neobjeví). A stejně tak žádná z těch dalších vedlejších postav se pak už ve filmu nevyskytuje v žádné jiné scéně vyjma té, ve které se poprvé objevila. Kromě krále a jeho sluhy, jejichž příběh tvoří paralelní dějovou linii.

Je celkem sympatické, že vzhledem k délce nepřesahující 90 minut film celkem šlape, člověk se nenudí a příběh příjemně ubíhá. Bohužel to ale VŮBEC nedává žádný smysl. Symptomatická je např. tato scéna: Hrdinové narazí na prázdnou chatrč, kde na ně zaútočí obrovský pavouk. Situaci zachrání příchod Ježibaby, která ale přítomnost šesti dalších postav ve své chalupě zcela ignoruje a začne si dělat polévku z žab. Za celou dobu neudělá ani neřekne nic konstruktivního a nikdo z hrdinů se jí na nic konstruktivního nezeptá. Pak jí chalupa vybouchne, Ježibaba se konečně obrátí k hrdinům a řekne: „Jestli hledáte Čertův mlýn, tak musíte jít tudy.“

Naprostá zmatečnost a nelogičnost prostupuje celý film od začátku do konce, tvůrci kašlou na časovou kontinuitu, na dementní chování postav, na zachovávání vzdáleností. Prakticky kašlou i na vtipy, z nichž drtivá většina spočívá v tom, že někdo do něčeho vrazí, nebo někam spadne, nebo něco srandovně řekne. Téměř všechny gagy jsou určeny pouze dětem a pro rodiče či dospělé film z hlediska vtipů nic zajímavého nenabízí. Nicméně děti se na projekci bavily dobře, hlasitě výskaly, smály se každému pádu nebo všemu, co řekla Koza (dabing opět Jiří Lábus) a dokonce sborově tleskaly pokaždé, když spustila písnička.

Navzdory všem viditelným zlepšení není Kozí příběh se sýrem dobrý film (ale díky kvalitnější animaci je lepší než jednička). Na vině je (opět, podobně jako u prvního dílu nebo jako u nadpoloviční většiny českých filmů, akorát mnohem markantněji) především nesmyslný děj a nesmyslně se chovající postavy. A na závěr snad ještě irelevantní citát distributora: „Speciálně pro Kozí příběh se sýrem vyvinulo Art And Animation studio nový renderovací program FurryBall, o který už projevilo zájem Studio Disney, Halon Entertainment, který ho využívá k vizualizaci pokračování filmu Avatar 2 a také herní gigant Blizzard.“

Hodnocení: 40%

Režie: Jan Tománek
Hraji: Jiří Lábus, Matěj Hádek, Mahulena Bočanová, Karel Heřmánek, Michal Dlouhý, Miroslav Táborský, Martin Dejdar, Miroslav Vladyka, Milan Šteindler, Václav Vydra nejml., Dalimil Klapka, Ota Jirák