Jack se chystá vyplout (Jack Goes Boating) – komorní drama ze života (Recenze)

CZ premiéra: 7. 4. 2011

Jack je stárnoucí a tloustnoucí řidič limuzíny, jehož ambice nesměřují vysoko. Žije sám, nic moc neumí a společenský život omezuje na hovory se svým přítelem a kolegou Clydem. Avšak právě přes Clydovu dlouholetou ženu Lucy se Jack jednoho dne seznámí její spolupracovnicí a kamarádkou Connie. A zamiluje se do ní.

Rozhodně nečekejte velkou hollywoodskou romantiku, tohle romantické drama je totiž veskrze minimalistické a komorní. Jack ani jeho partnerka toho moc nenamluví a nejsou nijak zvláštní, úplně stačí, že jsou sympatičtí a že jim to vydrží po celou dobu. Stejně tak pár Clyde a Lucy spadají do kategorie průměrných lidí ze střední společenské vrstvy s tuctovým zaměstnáním a životem.

Jak se Jack a Connie postupně sbližují, domlouvají si různá rande, do jejichž přípravy vkládá snaživý Jack celé své odhodlání a duši, aby všechno bylo perfektní a dokonalé. Vezme si kurzy vaření, aby své milé mohl uvařit večeři, nebo se začne učit plavat, aby ji v létě mohl vzít na projížďku loďkou. Sebezdokonaluje se v mnoha směrech a dává snímku punc malého filmu o velkých gestech.

Pro Philipa Seymoura Hoffmana je Jack se chystá vyplout režijním debutem. Docela řemeslně zvládnutým, dalo by se říct. Po příběhové stránce však film pokulhává, chybí tu výraznější dějové zvraty a silnější vyústění závěru. Ke konci se sice všechny nitě smotají do velkého klubka, které doslova exploduje a mimo jiné dokáže i to, že vám bude postav trochu líto, ale ve skutečnosti vlastně o nic závažného nejde a chtělo by to jít více do hloubky. Celou dobu se totiž kromě pár míchanic ve vztazích nestane nic zásadního, na čem by se případně dalo stavět. Což je trošku škoda.

Scénář nenabízí nic zvláštního, většinou jej tvoří dialogy o vztazích a opakovaně rozebírané banality, které však aspoň zvýrazňují nijak rozvinuté společenské zázemí jeho hrdinů i to, že ani jeden z ústředního páru není zrovna hovorným jedincem. Díky tomu si začnete všímat maličkostí, úsměvů, to jak jediný výraz herců ve tváři nahradí celé proslovy. Ne vždy, ale pár takových momentů tu je.

Philip Seymour Hoffman je buď doopravdy moc dobrý herec, nebo si jednoduše vytvořil roli Jacka přímo na tělo. Amy Ryan je skvěle obsazená do role nevýrazné šedé myšky Connie, která ale po boku Hoffmana září jako nikdy. Manželské duo tvořené herci John Ortiz a Elizabeth Rodriguez tvoří pro film ideální pár, podkreslují děj a zároveň kontrastují vůči snaživému Jackovi a nesmělé Connie, kterým navíc jako správní přátelé dávají rady a pomáhají jim.

Český překlad názvu nabízí symboliku vyplutí nejen ve smyslu řízení lodě, ale i jako očekávání nějaké radikální změny. V porovnání s dosavadním Jackovým životem, prázdným a obyčejným, je založení seriózního vztahu skutečně obrovská změna, která konečně někam směřuje. Jack se chystá vyplout je nenáročné drama ze života, ve kterém se mnozí najdou. Sice to není žádný zázrak, ale nudná a přežitá podívaná také ne.

Režie:Philip Seymour Hoffman
Hraji: Philip Seymour Hoffman, Amy Ryan, John Ortiz, Elizabeth Rodriguez, Daphne Rubin-Vega, Harry L. Seddon, Salvatore Inzerillo
USA, 2010, 89 min