Imaginarium doktora Parnasse (Imaginarium of Dr. Parnassus) – Recenze

CZ premiéra: 21. 1. 2010

Režisér Gilliam byl odjakživa smolař, a tuto nezáviděníhodnou pověst potvrdil i během natáčení tohoto filmu. Ano, nazývat smrt představitele hlavního hrdiny smůlou sice zní poněkud cynicky, ale napadá vás nějaký lepší výraz? Po zesnulém Ledgerovi naštěstí převzali jeho postavu tři vynikající herci a snímek se tak podařilo úspěšně dokončit. Nyní přichází do našich kin a divák se tak může na vlastní oči přesvědčit, zda se trojici „náhradníků“ podařilo dotáhnout ho ke kýženému šťastnému konci.

Děj nás zavádí do současné Velké Británie, kudy ve voze taženém koňmi projíždí starý doktor Parnassus, ponořený do neveselé nálady a s lahví alkoholu u ruky. Ačkoliv je schopen proniknout do mysli jiných lidí a ovlivnit jí, nežije zrovna spokojený a pohodlný život. Kromě toho ho trápí následek jisté smlouvy, uzavřené se samotným ďáblem. V sázce je osud jeho milované dcery a nyní zbývá několik hodin na to, aby získal na svou stranu pět lidí, kteří raději vyrazím za ním než za svobody zmíněného ďábla. Pokud se mu to nepodaří, nejspíš svou dceru ztratí navždy.

Popis možná trochu nejasný, s čímž se ale čtenář musí v tuto chvíli smířit. Rozplétat poměrně složitý děj filmu by si vyžádalo neúměrně mnoho místa a navíc by vzalo za své i nejedno překvapení, která režisér divákům připravil.

Skutečnost, že Gilliam umí natočit dobrý film, považuji za obecně akceptovanou a známou. Na svém kontě má slušnou sbírku snímků velmi příznivě přijatých jak kritikou, tak diváky. Ovšem Gilliam nejen dokáže točit skvělé filmy, ale navíc umí perfektně zapracovat s jejich vizuální stránkou, a vytvářet tak skutečně pozoruhodnou a zvláštní, oku lahodící stylizací. Nejinak je tomu i v tomhle případě.

Příběh se totiž kromě špinavých, nepřívětivých ulic ve městě odehrává i mysli samotného doktora Parnasse. Jde o místo velice zvláštní, kde můžete snadno zažít pocit opojné radosti, lepší než vše co doposud znáte, jenže tu tak existuje riziko podlehnutím ďábelským svodům, a z toho vyplývajícího expresního přesunu směr peklo. Magický svět doktorovy mysli, do níž divák spolu s postavami ve filmu proniká přes kouzelné zrcadlo, se stává vizuálně neuvěřitelně silným zážitkem, který vám během několika málo minut ohromí.

Pokud budete brát v potaz pouze vizuální hledisko, pak na snímku jako takovém nenajdete žádnou výraznější chybu. Doktorova mysl je neuvěřitelně variabilní, plná různých obrazů, zdánlivě neslučitelných, které však dohromady vytvářejí skutečně působivý, harmonický celek. Jde to ovšem tak daleko, že výtvarná stránka se stává tím hlavním, co si po odchodu z kina odnesete a zůstává od úvodu až do závěrečných titulků dominantním prvkem celého filmu.

V jejím stínu pak stojí dosti složitý děj, vyprávěný možná až moc pomalým tempem. Scény za zrcadlem vynikají dynamikou a spádem, a po návratu do běžného světa vám některé pasáže budou nejspíš připadat zbytečně pomalé a vleklé. Nicméně i ony si plně zaslouží divákovu pozornost. Režisér v sobě nezapře svůj specifický smysl pro humor a dává v pravidelných intervalech vyniknout různým vtipným momentům, s jemným, ale zřetelným nánosem humoru černého.

Nuže, nyní se dostáváme k otázce, která asi případné diváky zajímá nejvíce. Jak se tři přední herci vyrovnali s jednou postavou, rozjetou už někým jiným? S potěšením můžu konstatovat, že každý z oněch tří si s úkolem poradil na výbornou. Každý z nich zůstává originální a sobě vlastní, ale zároveň zdařile navozují dojem, že skutečně představují jednoho a téže člověka, ukázaného vždy v jiné situaci. Když už ale mluvíme o hrdinech příběhu, pozornost si zaslouží i

další postavy, ať už doktor samotný, jeho trpasličí společník nebo sázky milující ďábel,

VIZITKY HERCŮ

VIZITKY HERCŮ

vybavený jako správný pekelník pořádnou porcí charismatu.

Gilliam tedy opět nezklamal a obohatil svou režijní filmografii o další povedený kousek, který dokáže zaujmout a zároveň okouzlit diváka. Ani občanská ztráta tempa v pasážích v normálním světě nepředstavuje nějaký zásadní a nepřekonatelný problém. Pro lidi, kteří dávají přednost vizuálu před obsahem opravdový skvost, pro všechny ostatní pak dobrá podívaná, která vám nějakou chvíli vydrží v hlavě. A už teď se těším, co pro nás režisér nachystá příště.

80%

Režie: Terry Gilliam
Hrají: Johnny Depp, Heath Ledger, Jude Law, Colin Farrell, Christopher Plummer, Tom Waits, Lily Cole, Verne Troyer, Carrie Genzel, Andrew Garfield, Quinn Lord, Simon Day, Katie Lyons