Gnomeo a Julie – Láska mezi trpaslíky (Recenze)

CZ premiéra: 17. 2. 2011

„Tento příběh jste viděli už mockrát. A teď ho uvidíte zas.“ Zhruba těmito slovy začíná příběh Gnomea a Julie. Ta příjemná upřímnost provází celý film. Je to ten samý příběh Romea a Julie, jen s digitálními trpaslíky místo herců. A v mnohem optimističtějším pojetí. Ale mnohem víc než jiné „volné adaptace“ typu West Side Story se snímek víc hlásí k původní hře. Od čistě divadelního úvodu po čistě divadelní závěr s jednotlivým ukláněním všech zúčastněných postav, včetně té, která ve filmu zemře.

Realita filmu je podobná slavnějšímu Toy Story – hlavní postavy jsou umělé figurky, přesněji sádroví trpaslíci, umělá laň, kamenná rybička a další zahradní havěť, které ožívají v okamžiku, kdy se jejich majitelé vzdálí. A hned jak ožijí, vedou sousedské války. To se týká dvou sousedících zahrad, přičemž jednu obývají trpaslíci s červenými čapkami a druhou trpaslíci s modrými čapkami (podobnost s Červeným trpaslíkem čistě náhodná. Doufám). Jejich majitelé, osamělí, nerudní (asi) důchodci, se upřímně nesnášejí a tento vztah postihuje i jejich zahrady. Sousedská válka probíhá formou drobných naschválů, urážek, ale také závodů na sekačkách na trávu. Při jednom takovém závodě dostane Gnomeo, syn vůdkyně Modrých a na své zahradě uznávaná autorita, pěkně na frak. Nehodlá si to nechat líbit a tak se rozhodne provést záškodnickou akci. Při ní potká Julii, dceru šéfa Červených a…no, dál to asi znáte.

Na rozdíl od Toy Story postrádají Gnomeo a Julie propracovanost a větší nápaditost. Počínání trpaslíků, když se náhle objeví lidská osoba, není zrovna nenápadné a nedočkáme se ani vysvětlení, jak že se to ti keramičtí trpaslíci vlastně rozmnožují (upřímně, ani to vědět nechci). Toy Story byl v podstatě průvodce tímto světem, Gnomeo a Julie se zaměřuje více na romantický příběh na pozadí žabomyších válek.  Příběh je to jednoduchý, nekomplikovaný a celkem dobře se na to dívá. Jednoduchý je ostatně výraz, vystihující celý film.  Jelikož je především určen pro dětské publikum, nečekejte ve filmu nic, co by pětileté dítě nepobralo. Samozřejmě se to týká i humoru, infantilními vtípky a postavami se nešetřilo, čili počítejte s účastí otravných „jar-jarbinksovských“ postav (konkrétně jedné otravné žáby).

Postavy jsou rovněž rozvrženy velice jednoduše, existuje zde zamilovaný pár, zlý trpaslík s hlasem Jasona Stathama (jehož chraplák v českém znění nahradil Petr Rychlý) a spousta komických figurek. Ovšem žádná nedosah uje osobitosti Kocoura ze Shreka nebo Tyrannosaura z Toy Story. Za zmínku stojí doprovodná hudba Eltona Johna, která dodává snímku ten správně sladký nádech, jen mě trochu mrzí, že se na soundtracku nepodílel Ozzy Osbourne, jenž zde namluvil keramického koloucha.

Hodnocení: 60%

Režie: Kelly Asbury
Hrají: James McAvoy, Emily Blunt, Ashley Jensen, Michael Caine, Matt Lucas, Jim Cummings, Maggie Smith, Jason Statham, Ozzy Osbourne, Stephen Merchant, Patrick Stewart, Julie Walters, Hulk Hogan, Kelly Asbury, Richard Wilson, Dolly Parton
Velká Británie / USA, 2011, 84 min