G-FORCE – Recenze

CZ premiéra: 17. 9. 2009

gforceDarwin, Blaster a Juarez pracují jako agenti FBI na speciálním, tajném oddělení. Při riskantní operaci proniknou do domu bývalého obchodníka se zbraněmi a v jeho počítači objeví plán na zničení celého světa. Nepodaří se jim však získat potřebné důkazy a jejich oddělení je oficiálně rozpuštěno. Všichni tři se však rozhodnou ve své misi pokračovat a zabránit tak zkáze lidstva. Úkol obtížnější o to, že agenti jsou…, morčata.

Filmů o zvířátkách v neobvyklých úlohách a s nevšedními schopnostmi vzniklo nespočetně. Takže, proč věnovat pozornost zrovna tomuhle a ne nějakému jinému? Jen proto, že v roli agentů přicházejí vůbec poprvé morčata, asi těžko. O něco zajímavěji už vypadá zpracování filmu. Jedná se o jedno z prvních propojení počítačové animace, klasických hraných záběrů a 3D efektů – všechno tohle přichází k divákovi v jednom balení.

Na animacích si dali tvůrci záležet a přes nutnou stylizaci vytvořili neuvěřitelně roztomilou skupinu zvířecích hrdinů. Na počítači oživená morčata si z plátna doslova říkají o pomazlení a osobně očekávám, že v USA se na nějakou dobu zvýší prodej těchto hlodavců. Malé Američany pak zřejmě čeká nemilé překvapení, že jejich nový miláček neumí ani chodit po zadních, ani mluvit…

gforce2Stejným způsobem vznikla na počítači i naprostá většina ostatních zvířat, včetně krtka, trojice mírně pitomých myší nebo od pohledu zlý zelený had. Naproti tomu ve filmu vystupující psi hrají skutečně sami sebe, jedná se o živočichy z masa a kostí. Vzhledem k jejich krátkému výstupu s nimi animátorům zjevně nechtělo mořit na počítači.

Zmíněné 3D efekty odpovídají standardu současnosti a ve většině případů do scén dobře zapadnou a především na sebe nestrhávají veškerou pozornost a nezatlačují do pozadí všechno ostatní. Film je s nimi lepší, ale dokáže bez větších problémů fungovat bez nich a výsledný zážitek se v takovém případě příliš nesníží.

Je jasné, že s těmito efekty se v největším množství setkáme ve scénách akčních, které představují těžiště celého filmu. Tvůrci si uvědomili, že příběh tří morčat v roli tajných agentů nemůže fungovat na základě konverzace a omezili jí jen na nejnutnější vysvětlovací minimum. I tak mám pocit, že během dialogů občas filmu trochu dochází dech. Než ale dojde k nejhoršímu, dostane divák nějakou pořádnou akční scénu, díky které na rozpačitost konverzačních pasáží rychle zapomene.

g-force1Ano, pokud bych m l říct jeden důvod, proč se na film dívat, jde jednoznačně o četný výskyt povedených akčních scén, u kterých se nelze od srdce nezasmát a nepobavit. Především tady funguje vysoce důležitá dynamika, díky které získává akce spád. Rozumně je zvolená i délka sekvencí, jak všichni víme, nepřetržitá akce dokáže někdy nudit stejně jako akce žádná.

Opět, vzhledem k bezesporu šílenému námětu, byla u scén nutná jistá stylizace, která jim v žádném případě neškodí. Morčata se utkávají s hlídacím dobrmanem, zabijáckým oživlým kávovarem nebo ujíždějí před vozem federálních agentů, vždy a za všech okolností s velkou dávkou nadsázky. Schopnosti hrdinů jsou dotaženy na maximum, a předvádějí takové věci, za které by se nemusel stydět ani agent bez minulosti.

K tomu se ještě musím zmínit o použité hudbě, která obecně může výrazným způsobem ovlivnit divákův dojem z každé scény. Hudební složku tady tvoří pečlivě vybrané skladby, přesně pasující k jednotlivým záběrům. Proti některý skladbám jako takovým můžete mít určitě výhrady, ale v rámci kontextu fungují bezchybně.

Animovaná morčata jsou natolik okouzlující, že kvůli nim divák snadno přehlédne jejich lidské partnery. Ve filmu nehrají špatní herci, ale ve svých rolích nemají šanci cokoliv ukázat. Zájem na sebe od začátku do konce soustředí roztomilý chlupáčci a lidem zůstalo pár nedůležitých úloh, bez kterých by se film, a to myslím vážně, docela dobře obešel. Ne, snímek opravdu není o lidech, vztahug4 lidí ke zvířatům, ale jen a pouze o morčatech. Z tohoto důvodu se nedají nějak objektivně zhodnotit herecké výkony, herci slouží jen jako kulisa a občas vysvětlí nějakou maličkost.

Určitou opatrnost je nutné zachovat při posuzování úrovně použitých hlášek a humorných situací obecně. Snímek směřuje především k dětskému publiku, takže některé výroky nelze označit jinak než jako infantilní, účelové a zcela poplatné hlavní cílové skupině. Tento proces naštěstí nešel tak daleko jako u nedávno uvedené Doby ledové 3, a u většiny zábavných momentů se s chutí zasměje i dospělý divák, lépe řečeno rodič donucený svým potomkem k návštěvě kina.

Hodí se zmínit, že film u nás běží s dabingem – z původního znění jsem slyšel jenom několik scén a i když hlavní postavy dabují opravdu známá jména (Nicolas Cage, Penélope Cruz, Steve Buscemi), přijde mi kvalita českého namluvení minimálně stejná, což v dnešní době považuji za malý zázrak.

Jak celý počin zhodnotit? Vznikla skutečně originální a povedená akční jízda, která spolehlivě funguje po všech stránkách a nemá žádné vyloženě slabé místo či prvek. A světe div se, morčata dokáži v některých scénách zahrát i na city a pokud dáte vyniknout své citlivější stránce, možná uroníte i nějakou tu slzičku. Já to maskoval výmluvou, že slzím z používání 3D brýlí…

90%

Režie: Hoyt H. Yeatman Jr.
Hrají: