Fotři jsou lotři (Little Fockers) – Již potřetí u Jebalů – recenze

Vtipná komedie skrytá pod absurdně znějícím českým názvem Fotr je lotr se dočkala obrovského diváckého ohlasu i slušného pokračování, které nabídlo kromě vypointovaného humoru i výborné nové postavy. Fotři jsou lotři jsou už třetím dílem, režie se ale tentokrát ujal Paul Weitz, autor komedie Jak na věc či prvního dílu Prciček, což o mnohém vypovídá. Podle očekávání to totiž jde s Fotry od deseti k pěti. Především tu chybí pořádný příběh, pokud za něj tedy nepočítáte samotnou přípravu oslavy narozenin dětí hlavního hrdiny Grega Jebala (Ben Stiller). Ta je tu evidentně jen záminkou pro to, aby se mohly všechny známé postavy po dlouhé době opět sejít dohromady.

Z Grega a jeho manželky Pam (Teri Polo) se stali hrdí rodiče dvou dětí, dvojčat. Jelikož děti jsou poměrně slabým tématem pro zápletku a celý film by neutáhly, přichází scénář s okamžikem, na který se dlouho čekalo – Jack Barnes (Robert De Niro), Gregův tchán a bývalý agent tajných služeb, konečně předá manželovi své dcery pomyslné žezlo hlavy rodiny a pokračovatele rodu. Pokud se tedy během jeho návštěvy na oslavě narozenin nic nepokazí. Nebo aspoň pokud se toho nepokazí moc.

Film není ničím jiným než slepencem jednotlivých scének, které jsou vtipné někdy více, jindy méně. Většinu gagů zabírají věčné rozmíšky mezi Gregem a Jackem, které nás sice výtečně bavily v předchozích dílech, ale natřikrát semleté už ze své směšnosti dost ztratily. Částečně je nahrazují gagy nové, které se dají roztřídit do několika kategorií – 1) dobré (schovávaná v bazéně s barevnými míčky, Jackův telefonát do pekařství…), 2) průměrné (parodie na Kmotra, porcování krocana…), a 3) a hranici trapnosti (klystýr, adrenalinová injekce do penisu…). Jak sami vidíte, nic moc. Úsměv navíc spadne divákovi pokaždé, když se objeví postava obchodní zástupkyně velké farmaceutické firmy v podání Jessicy Alby, která je jedním slovem příšerná. Dojem naštěstí vylepšuje Pamin bývalý přítel Kevin (Owen Wilson), jenž vydělal balík, trochu cestoval a nyní po neúspěšném vztahu experimentuje s východními naukami. Ačkoli se to nezdá, je jedním z největších hybatelů děje. A nesmíme zapomenout na Gregovy sexuálně otevřené rodiče (Barbra Streisand, Dustin Hoffman), kteří jsou rozkošní a naprosto k popukání snad v každé scéně. Vždy, když se objeví na plátně, tak divák pookřeje a plně se nechá unášet jejich charismatem.

Ben Stiller ničím nepřekvapí a jeho výkon je průměrný, stejně tak výkon De Nirův. Právě jeho postava Jacka, noční můry každého zetě, prodělala největší změnu, a to spíš k horšímu. Degradovala totiž na vyloženě komediální postavičku, které ty zkušenosti u CIA věříte už jenom z povinnosti. Respekt už nebudí ani náhodou, stejně tak slovo důstojnost v jeho slovníku asi nenajdete.

Na druhou stranu musím uznat, že Fotři nejsou zas až tak špatní, ačkoli nenabízejí nic, co by je mohlo vytáhnout z vod průměru. Kupodivu to ani není moc velká nuda, minimálně v druhé polovině filmu čas rychle ubíhá a divák se dobře baví (na rozdíl od roztahané a pomalé poloviny první). Kvality předchozích snímků sice nedosahují, ale díky sympatickým hrdinům (opomenu-li Jessicu Albu) si vás nakonec stejně získají. A pokud znáte i jejich předešlá dobrodružství, tak si je užijete ještě víc.

P. S. Rozhodně neodcházejte před závěrečnými titulky, poslední scéna je zároveň tou nejlepší a nejvtipnější z celého filmu, přestože se jedná o pouhý dovětek.

Hodnoceni: 55%

Režie: Paul Weitz