Ctihodný občan (Law Abiding Citizen) – Recenze

CZ premiéra: 19. 11. 2009

3Snad každý z nás má někdy v životě pocit, že se stává obětí systému. Že se nedodržují pravidla, která považujeme za běžná. V takových chvílích má člověk chuť si to s celým světem vyřídit, tak jako to udělal hlavní hrdina Volný pád. Jenže co když se nepostavíme do přímé opozice, ale pouze zkusíme ukázat, že systém nefunguje? Naučit státní úředníky, aby nepoužívali pouze chybná pravidla a divné zákony, ale jednali logicky a účinně? Clyde Shelton (Butler) usoudil, že přesně takovou lekci potřebují lidé, kteří poslali vraha jeho dcery a manželky místo pod smrtící injekci na svobodu. Připravil složitý plán, ničivou smršť událostí, které drtí všechny do případu zainteresované, a sám zůstává spolehlivě pod ochrannou svých práv počestného amerického občana. Proti němu stojí úspěšný právník Nick Race (Foxx), který během vyšetřování zjišťuje prostou věc – podle nefungujících pravidel se možná dá hrát, ale nikoliv zvítězit.

Režisér Gray (Loupež po italsku, Vyjednavač) přichází s filmem, který na první pohled vypadá na zaběhnuté schéma o nefungujících zákonech a nutnosti vzít spravedlnost do vlastních rukou. Téma lákavé a úspěšné, jenže v tomto případě zcela nepoužité. Hlavní hrdina filmu totiž moc dobře ví, že i kdyby postřílel třeba všechny kriminálníky a advokáty světa, jeho rodinu mu to nikdy nevrátí. Místo toho se tudíž snaží dokázat, proč s2ystém nefunguje a proč mohou několikanásobní vrazi vést pohodlný život v klidné vězeňské cele a po pár letech se těšit z opětovně nabyté svobody.

Nemá cenu to popírat – Shelton je vrah, který neváhá sáhnout po velice brutálních metodách. Jenže, zároveň jde o nesmírně inteligentního člověka, jehož akce postihují ty, kterým to divák přeje. Tak se člověk, který vyhazuje právníky i s jejich auty do povětří, stává od začátku divákovým oblíbencem, tím, komu držíme celou dobu palce.

Naproti tomu jeho hlavní protivník, černošský advokát, sice zosobňuje stát a jeho zákony, díky čemuž stojí na té správné straně barikády, ale u publika si moc bodů nezíská. To v něm uvidí pouze arogantního chlapa v drahém obleku, který si o sobě moc myslí a zjevně se považuje za skutečného mistra svého řemesla. Není obráncem práv občanů, ale pouze nesympatickou loutkou, která tancuje na drátkách chybných pravidel a zákonů. Když se na film díváte, v duchu se smějete všem fackám, které od svého soka dostává. Zjistit u tohoto snímku kdo je doopravdy kladným hrdinou se tak stává úkolem malinko nadlidským.

1Co se vlastního zpracování týče, překonal Gray naprostou většinu své dosavadní tvorby. Vytvořil skvěle fungující thriller s vynikající atmosférou, kde není nouze o vypjaté dramatické momenty. Pozornější divák sice najde v příběhu několik logických zádrhelů, ale v naprosté většině nad takovými maličkostmi jen mávne rukou, scénáristovi (kterým je mimochodem Kurt Wimmer, režisér filmu Ultraviolet) to odpustí a dál se kochá příběhem muže, vedle jehož schopností bledne záře amerických státních složek. Shelton je možná až příliš dobrý, ale na druhou stranu – svou operaci si připravil důkladně a dlouho dopředu a jak divák během filmu zjistí, měl pro podobnou činnost více než dobrou kvalifikaci.

Ocenění si zaslouží i příměs zvláštního typu černého humoru, který ale ocení pouze osoby s více než základní dávkou cynismu v krvi. Některé momenty, byť svým způsobem děsivé, vyvolají na tváři otrlejšího pozorovatele škodolibý úsměv, který hned tak nezmizí.

5Přiznám se, že až do zhruba 90té minuty mi film připadal více než nadprůměrný, dalo by se říct až vynikající. Jenže potom musela přijít známá odporovací spojka a spolu s ní věc, kterou si tvůrci sami pod sebou podkopli štafle. Jedná se o moment, kdy dochází ke zlomu a Shelton přichází, mimochodem poprvé v celém filmu, o iniciativu. Nejde o to, že si to jako divákův oblíbenec nezaslouží, ale o způsob, jakým k tomu dojde. Snímek nás neustále zásobuje důkazy o tom, že na hlavního hrdinu si jen tak někdo nepřijde a ve svém plánu počítá prakticky se vším, stejně jako přesně mapuje chování svých oponentů. Tak proč ho nechali odstřelit (obrazně!) provedením školácké chyby? Chtěl mi tak někdo sdělit, že sebelepší stratég a taktik udělá v životě nějakou tu hloupost? Promiňte, ale tohle prostě nesežeru. Jediná vada na kráse tohoto jinak skvělého filmu srazila celý počin z nejvyšších příček hodnocení.

Jistě, pořád zůstává silně nadprůměrnou podívanou, která diváka drží přikovaného k židli, ale zároveň získáte při závěrečných titulcích dojem, že vás někdo podvedl. Něco se zkrátka pokazilo a není tak, jak má a mělo být.

75%

Režie: F. Gary Gray
Hrají: Gerard Butler, Jamie Foxx, Viola Davis, Leslie Bibb, Michael Gambon, Regina Hall, Bruce McGill, Colm Meaney, Josh Stewart, Richard Portnow, Christian Stolte, Dan Bittner