Cizinec (The Tourist) – Johnny bez masky, film bez pointy (Recenze)

CZ premiéra: 27. 1. 2011

Je až zarážející, do jak triviálního materiálu se Florian Henckel von Donnersmarck po svém debutovém triumfu pustil. Skutečně na něčem takovém pracoval čtyři roky?

Tíživě paranoidní atmosféra Životů těch druhých je tatam a režisér přináší vyloženě oddychový příběh, který se sice snaží tvářit hrozně zamotaně, avšak úsilí je marné, protože pointa je evidentní už v páté minutě. Scénáristické obezličky nejsou v samotném ději příliš funkční a slouží především k rozptylování divákovy pozornosti. Naopak o její udržení až do konce se zasluhuje především jediná otázka: „Bude to rozuzlení opravdu tak jednoduché a do očí bijící?“ Odpověď zní bohužel „ano“.

V tuhle chvíli to skoro vypadá jako jasná recenze-poprava. Na druhou stranu je ale v pořádku v kině někdy vypnout. Už samotnou cameo účastí Timothy „007“ Daltona se snímek přiznává k rodině bezstarostných špionážních báchorek. Takže co Cizinec nabízí zajímavého, když má předvídatelnou zápletku? Třeba zde můžeme po několika letech vidět Johnnyho Deppa v poměrně civilní roli. Přes všechny ty zarostlé, zmalované piráty, podivínské výrobce sladkostí, vraždící holiče a šílené kloboučníky by člověk skoro zapomněl, jak vypadá a jak hraje bez masky. Právě jeho pojetí muže v ohrožení jakožto lehce neohrabaného hrdiny je na filmu jedním z nejsympatičtějších prvků (obzvláště pak honička v pyžamu po benátských střechách). Asi nejpřesvědčivějším „hercem“ je tu ale historické italské město, které Cizinci dodává jistou dávku šmrncu. Zkrátka se na to dobře kouká, pokud vám jde při návštěvě kina o něco takového.

Jistým lákadlem by pro někoho mohla být hudba Jamese Newtona Howarda, který povětšinou exceluje (například v Temném rytíři, kde spolupracoval s Hansem Zimmerem). Ovšem tentokrát mu prolnutí elektroniky se smyčci nevyšlo zrovna bezešvé a na několika místech tak diváka spíš vyrušuje, což by soundtrack dělat neměl. Když pak motivy zazní znova během závěrečných titulků, nejsou vyloženě hloupé; zkrátka jen mělké, jako ostatně celý Cizinec.

Autor: Jakub Pech

Hodnocení: 55%

Režie: Florian Henckel von Donnersmarck