Ať žijí rytíři – Recenze

At_ziji_rytiry (06)CZ premiéra: 8. 10. 2009

Režisér Janák se rozhodl opustit teenagerské komedie typu Rafťáci a pustil se do dobrodružného filmu pro celou rodinu. Hned na úvod se přiznám, že předchozí režisérovy počiny mi k srdci nijak nepřirostly, a k filmu jsem přistupoval dost opatrně a podvědomě se připravoval na nezáživnou, rádoby vtipnou slátaninu. Moje obavy podpořil i naznačený děj filmu.

Příběh, zasazený do „tak trochu jiného středověku“, pojednává o dvou šlechticích žijících v těsném sousedství. Jeden, Martin z Vamberka (Prachař), je čestný a spravedlivý, druhý, pan Albrecht (Kříž) pak samozřejmě obávaný, zlý a toužící po majetku svého souseda. Pomocí falešného obvinění donutí Martina zamířit na královský hrad k něčemu na způsob občansko-právního řízení a zanechá tvrz v rukou jeho šesti dětí (tedy pěti + jedné, protože nejstarší slečna není jeho dcera). Nyní má pan Albrecht volné ruce k útoku, sebere armádu a vydává se tvrz obsadit. O tom, že by skupina Martinových potomků mohla odolat útoku desítek vycvičených zbrojnošů, se dá jen těžko pochybovat…

Děti stojící proti zdánlivě nepřekonatelnému problémů měl divák možnost vidět bezpočetkrát, takže se nabízela jediná otázka. Dokázali tvůrci natočit tuhle látku takovým způsobem, aby přitáhli pozornost diváka? Odpověď dostanete během prvních několika minut filmu – ano, dokázali.

At_ziji_rytiry (16)Snímek se sleduje prakticky sám, obsahuje dost akce (i když mu chybí nějaká opravdu dobrá bitva, bez které si film z období středověku představíme těžko) a v rámci žánru představuje opravdu podařenou záležitost. Náročný divák pak musí mít pochopitelně na paměti, že se jedná o rodinný film, čemuž odpovídá úroveň dialogů a stavbu příběhu.

K hereckým výkonům dětských hrdinů žádné větší připomínky nemám, ale možná stálo za to jejich počet snížit. Šest je přeci jenom dost a občas se nedaří všechny nějak rozumě zapojit do děje. Co se týče dospělých herců, měli tvůrci šťastnou ruku při obsazení celé řady vedlejších postav, které ve filmu spáchají většinu nejlepších a nejzábavnějších momentů.

Za pozornost určitě stojí skvostně napsaný arabský doktor, provázející Martina z Vamberka, hloupý velitel Albrechtových vojáků a především trojice loupežníků, kteří se pod tlakem okolností musí přidat na tu správnou stranu. Jejich výroky patří k tomu nejlepšímu, co ve filmu uslyšíte.

Velkým zklamáním je naopak výkon Pavla Kříže v hlavní záporné roli. Osobně proti němu nic nemám, ale co předvádí tady, je místy až děsivé. Svými grimasami a přihlouplým úsměvem se možná snaží ztvárnit lstivého šlechtice, ale většinu času vypadá spíš jako pacient ústavu pro choromyslné. Jeho dementní výraz začnete nenávidět od prvního okamžiku a celkově jím zahraná postava spolehlivě plní funkci největšího nedostatku celého filmu. Vlastně se ani nelze příliš divit, že nedokáže vést rovnocennou bitvu s partou dětí.

At_ziji_rytiry (32)Na druhé straně k velkým kladům filmu bezesporu patří hudba ve filmu se vyskytující. Nejen, že se skvěle poslouchá, ale především ústřední melodie vytváří u scén dobrou atmosféru a podtrhává jejich spád. Možná jde o první případ, kdy mám zájem o soundtrack z nějakého českého filmu.

Sluší se také zmínit, že film původně vznikla jako televizní mini-série a dost možná se tak na České televize dočkáme prodloužené verze. Tuto skutečnost jsem zjistil až po skončení filmu a můžu prohlásit, že zkrácení pro kino filmu nijak neubírá na srozumitelnosti. Od začátku si drží stabilní linii a dost dobře nechápu, že by mohly chybět nějaké důležité scény.

Celkově mě snímek velice potěšil. Jde o dobrý, zábavný rodinný film, a to nejen v měřítku domácím, ale i mezinárodním. Nedosahuje sice bůhvíjakých uměleckých kvalit, má pár nedostatků v logice příběhu a pravděpodobně upadne v nepříliš vzdálené době do zapomnění, ale proti tomu, čím nás v posledních letech týrá tuzemská produkce se jedná o jednoznačně podařenou záležitost. V rámci televizního počinu bych prakticky neměl výhrad, filmový zůstává na mírném nadprůměru, což z valné části padá na hlavu již zmíněného Pavla Kříže. I děti si totiž zaslouží důstojného protihráče.

60%

Režie: Karel Janák
Hrají: David Prachař, Pavel Kříž, Tereza Voříšková, Matěj Hádek, Ota Jirák, Martin Písařík, Hynek Čermák, Danny Mesaroš, Michael Beran a další
Česká republika, 2009, 105 minut

4 thoughts on “Ať žijí rytíři – Recenze

1. Pingback: RYTÍŘI A LAPKOVÉ II. – LARP :: LARP Costumes, LARP kit, LARP FTW

2. Marně se pokouším odposlouchat správně text písničky, která zazněla už při souboji Královského posla s vůdcem loupežníků a pak se objevuje znovu, neznám název, takže není snadné hledání na internetu, mohli byste mi nějak pomoci? Nemůžu dát dohromady první verš první sloky… Děkuji

3. pokusíme se zjistit, kdy a kde by měl vyjít (či už vyšel). Do zítra dáme vědět 😉