Frankensteinova armáda (Frankenstein’s Army) – Roden, monstra, nacisti – recenze

Děj tohoto americko-nizozemského hororu je jasný. Skupinka sovětských vojáků natáčí v průběhu druhé světové války svou výpravu, během které objeví šíleného doktora, potomka slavného Frankensteina, který z těl nacistů a sovětů sešívá ve strašidelných sklepeních steampunková zombie-frankensteinovská monstra. A toho doktora hraje Karel Roden!

frankensteins-army

Celý film stojí výhradně na tomto bizarním námětu, na kreacích Rodena (který se objeví až na posledních dvacet minut), na designu děsivých příšer a na tísnivé atmosféře vlhkých špinavých podzemních sklepení. Kromě toho ale nenabízí nic dalšího, co by ospravedlňovalo jeho existenci. Režie i scénář jsou strašné, na druhou stranu se nic jiného od takovéhoto filmu ani čekat nedalo. Celý film je natočený ve stylu found footage (takže by měl připomínat reálný záznam skupiny vojáků pořízený na ruční kameru), působí ale neuvěřitelně nevěrohodně. Z mnoha důvodů – např. když kameramana překvapí nějaké monstrum, tak místo útěku si ho nechá přijít až těsně k objektivu a několik vteřin ho nechá útočit na kameru, hlavně aby to vypadalo efektně. Snímek funguje jako zábavná a strašidelná atrakce, fungoval by ale mnohem lépe, kdyby byl ve 3D. Dobrý film to není rozhodně, ale nemůžu nepřiznat, že jsem se u něj zvráceně nebavil.

Krvavé efekty jsou poměrně explicitní, nešetří se mozky a střevy a usekanými končetinami. Krvežízniví fajnšmekři budou rozhodně ukojeni a Frankensteinova armáda má teoreticky šanci vybudovat si značnou fanouškovskou základnu a stát se kultovním snímkem. Je totiž bezesporu výrazná a zážitek z ní ani po delší době nevyprchává. Jen je škoda, že se skvělého a příslibného námětu neujal zkušenější režisér, tohle totiž mělo mnohem větší potenciál.

P.S. Byla by z toho skvělá počítačová hra.

Režie: Richard Raaphorst
Hraji: Karel Roden, Joshua Sasse, Luke Newberry, Ivana Hrubá-Lokajová, Zdeněk Bařinka, Hon Ping Tang