Zombie: Ostrov smrti (L’isola dei morti viventi) – Prázdniny se zombies – recenze

CSFD IMDb

Můžete tomu říkat štěstí v neštěstí. Na jedné straně se vaše loď potopila u břehu zapadlého ostrova. Jenže tuto skutečnost více než kompenzuje fakt, že na onom kusu země, ztraceném v oceánu, se kromě palem nachází také zlato. Hodně zlata, poklad, o kterém nesnil ani starý mořský vlk John Silver. Věc má samozřejmě háček, vlastně pořádný hák. Ostrov, jak napovídá název filmu, totiž obývají zombies, kteří vás rozhodně nenechají jen tak odkráčet.

zombiePokud se řekne „italský zombie film,“ většině lidí se vybaví Zombi 2 z roku 1979. Ten sice zůstává nejznámějším, ale zdaleka ne jediným zástupcem této kategorie filmových hororů, který filmaři z Apeninského poloostrova vyplodili. Dokonce si s nimi nedali pokoj ani v 21. století, jak ostatně dokládá právě tento režijní počin, mimochodem předposlední, Bruna Matteiho, zkušeného to veterána italského filmového hororu.

Mattei jich během své kariéry střihl slušný počet, byť jejich přijetí jak kritikou, tak diváky, bylo postupem času stále více a více negativní. Změnu v tomto trendu nepřinesl ani recenzovaný snímek a nutno dodat, že naprosto zaslouženě. Režisér už předchozí zkušenosti se zombie žánrem měl, viz filmy Virus (1980) a Zombi 3 (1988 – ten ale Mattei pouze dokončoval). Nic mu to ale nebránilo, aby ukázal světu, jak se film o oživlých mrtvolách opravdu, ale opravdu točit nedá.

Na titulní ostrov je vhozena banda z naprosté většiny nesympatických, špatně (a to prosím i na poměry laciných hororů) zahraných postav. Jediným výraznějším členem této skvadry je slečna ztvárněná Yvette Yzon. Poměrně hezké děvče, ovšem kdekoliv jinde, než tady. Vizážista, nebo kdo jí vlastně během natáčení připravoval, z ní udělal něco, na co se nechcete dívat. Žádná hezká dáma v podobném filmu? Takřka katastrofické selhání.

zombi2Pokud tedy k někomu budete chovat sympatie, pak k oživlým mrtvolám. A to proto, aby konečně a definitivně zlikvidovali celou ústřední skupinu a film se tak dostal k závěrečným titulkům. Neexistuje tu jediná postava, které byste přáli úspěch, strachovali se o její život a přáli si, aby vydržela co nejdéle a pokud možno přežila. Nic takového, tady si svůj osud zaslouží naprosto každý, ať už má v ději jakoukoliv úlohu nebo motivaci.

A jdeme dál. Ve filmu chybí cokoliv jako atmosféra. Jestliže by se opuštěný ostrov, kde na první pohled nic kromě opuštěného bohatství, dal nějak využít, pak to bylo Matteimu zcela jedno. Děj by se stejně dobře mohl odehrávat v okolí venkovského obchodu s jídlem nebo třeba v městské mlékárně, ale nezměnilo by se nic. Jo, vlastně by se nějak musely zdůvodnit ty palmy, což ale někde, kde mohou zombies po mnoha a mnoha desítkách let mít na oděvu čerstvou krev, nepředstavuje absolutně žádný problém.

Zombies jako takoví nenabízí žádné extra povedené masky, překvapivě se také vytratila obvyklá zbraň, k níž se Italové často uchylovali, a sice důraz na nechutné scény. Ať už v podobě červů na maskách zombií nebo třeba rozervaných vnitřností, vytahovaných z těl obětí. Pokud tedy očekáváte něco ve stylu Zombi 2, můžete si o tom s klidným svědomím nechat zdát.

zombi3Ovšem to nejhorší teprve přijde. Snímek sám o sobě je hodně špatný, jenže on je zároveň naprosto, ale naprosto neuvěřitelným způsobem nudný. Nikdy se nepřehoupne do nechtěně komické polohy a po celou stopáž drtí diváka šedí a utahaností. Sledování v takovém případě prakticky hraničí se sebepoškozováním. A tak pouze jednu věc musím režisérovi uznat. Natočil takový film, na která nezapomenu. Chtěl bych, ale nedaří se mi to (a za tento trvalý a nesmazatelný odkaz, kterých bych klidně oželel, dávám veškeré hodnocení).

A to z toho důvodu, že jde o jeden z nejhorších snímků s tématikou zombies, jaký kdy byl natočen. Konkurence v tomto oboru existuje samozřejmě velká, leč Matteiho počin se s ní pere skutečně se ctí, což ale případného diváka zrovna nepotěší. Pokud tedy máte rádi filmy o oživlých mrtvolách, zkuste jakýkoliv jiný. S pravděpodobností, takřka hraničící s jistotou, se vám dostane něčeho lepšího. Bruno Mattei se nicméně nenechal tímto neúspěchem deprimovat a rok později natočil, jako svůj vůbec poslední film, ještě pokračování…

Hodnoceni: 10%

Režie: Bruno Mattei
Hrají: Yvette Yzon, Jim Gaines