Návrat Re-Animátora (Beyond Re-Animator) – Zombies za mřížemi – recenze

Do třetice všeho krvavého a re-animačního. Doktor West překlenul propast čtrnácti let a znovu se vrátil, aby trochu posunul hranice vědy. Tentokrát se za své převratné pokusy dostal do vězení, kde se pilně věnuje pokračování svých experimentů. Zatím jen na krysách spoluvězňů, ale po příchodu nového vězeňského lékaře vytuší možnost vrátit se k osvědčenému materiálu.

beyond1

Jestliže na sebe první dva díly navazovaly, byť poměrně volným způsobem, stojí trojka do jisté míry stranou. Z toho důvodu se opět nemusí řešit, jak se Westovi podařilo přežít. V hlavní roli se, pochválen buď kdokoliv za to odpovědný, opětovně vrací Jeffrey Combs, jakožto největší tahoun celé série. Jistou proměnou však prošel hlavní cíl jeho práce.

Neděste se, samozřejmě jde opět o oživování mrtvol. Jenže ty se v minulých dílech chovaly dost nezodpovědně, dokonce až chuligánsky. West se proto rozhodl posunout svou tvorbu o něco dál a za pomoci nového vědeckého kolegy chce oživit takovou mrtvolu, která bude neškodná. Do toho se navíc montuje zlotřilý správce věznice a na obzoru se rýsuje typický atribut snad všech snímků ze zamřížovaného prostředí, tedy vzpoura. Inu, rozhodně je na co se těšit.

Režie se opět ujal Brian Yuzna, byť tentokrát se mu daří o něco méně, než v předchozím díle. Solidní posilou hereckého obsazení je španělská fešanda Elsa Pataky, která zdobila např. filmy Cesta do pekel nebo pětku (a na chvilku šestku) Rychle a zběsile. Dívá se na ni skutečně hezky, navíc se v určitých pasážích sympaticky obnaží.

beyond2

Samotné schéma filmu zůstává dle očekávání prakticky stejné, nekoná se ani žádný velký odklon od provedení. Divákovi se tak znovu dostává vydatné porce krvavých efektů a humoru, který je místy černý jako kominík s kuklou v tunelu o půlnoci. Resp. jak jinak označit geniální způsob využití Westova přípravku, který by rád praktikoval ředitel věznice. Díky němu je přece možné vězně trestat neustále a žádné laciné triky jako smrt jim od toho nepomohou…

Obecně se dá říct, že snímek oproti svým předchůdcům poněkud rezignoval na onu svéráznou atmosféru, která byla pro sérii typická. Své udělal i časový odstup, který trojku dělí od jejích předchůdců. Některé triky zkrátka nevypadají tak skvěle osmdesátkově a celkově se poněkud vytratil duch oné památné předposlední dekády dvacátého století. V rámci toho představuje Beyond Re-Animator nejslabší díl série, byť jde stále o solidní, vtipnou béčkovou záležitost.

Zhoršení v některých aspektech se totiž částečně podaří vynahradit během závěrečných minut, kdy propuká vězeňská vzpoura a vše spěje na skutečně velké finále. Tady už nejde o směr krve a humoru, ale o krev a humor přetavený do podoby naprosté šílenosti. Meze se nekladnou, překážky neexistují a možné je úplně všechno. Záleží jen na divákovi, jak se k téhle pasáži postaví a nakolik si jí dokáže užít.

beyond3

Ona část je totiž natolik ujetá v rámci všech tří dílů, že je poměrně obtížné k ní zaujmout jednotné stanovisko. Já osobně jsem si jí vrcholně užil a celkově přispěla k navýšení hodnocení na úroveň druhého dílu. Na druhé straně ne každému musí tahle patřičně podivná (a to opět v rámci celé série, kde o podivné momenty rozhodně nebyla nouze) záležitost sedět.

Každopádně, přes veškeré výhrady se na snímek jako takový dívá dobře. Svou roli oddechové, krví okořeněné zábavy zvládá a pokud se vám líbily předchozí dva díly, neexistuje žádný racionální důvod, proč vás od jeho zhlédnutí odrazovat. Tím spíš, že pokud máte jedničku a dvojku za sebou, s velkou určitostí se pustíte i do trojky. Každopádně platí, že trilogie o doktoru Westovi si pozornost fanoušků hororu určitě zaslouží. Že vznikne nějaký další díl se zdá v tuto chvíli nepravděpodobné. Nicméně Jeffrey Combs se hraní ve filmech stále věnuje…

Režie: Brian Yuzna
Scénář: José Manuel Gómez
Kamera: Andreu Rebés