Metro (Creep) – Krvavá honička v podzemce – recenze

Kdo někdy musel využít služeb metra, má jistě v živé paměti, o jak nebezpečnou a stresující záležitost šlo. V podzemní dopravě totiž číhají všelijaká nebezpečí. Kromě uřvaných capartů a nevrlých důchodců můžete v labyrintu tunelů narazit třeba na revizora. Nebo také, alespoň co se britského metra týče, na záhadného zabijáka, číhajícího v temnotách…

Creep

Po pěkném a pro žánr nezbytném úvodu se dvěma údržbáři se divák seznamuje s hlavní hrdinkou Kate (Franka Potente – mj. Lola, co běžela o život). Ta se, nikoliv bez vlastního přičinění, ocitne zavřená v prostorách metra po ukončení provozu. Záhy také zjistí, že kromě bezdomovců a potkanů tu žije ještě něco jiného, se značně nekalými úmysly. Boj o život tak může vesele začít.

Jméno režiséra Smithe najdeme  pod solidními věcmi jako zábavná vyvražďovačka Izolace nebo drsný středověký příběh Černá smrt. Cesta k lepšímu ale občas vede před trnité začátky, což je bohužel i případ Metra – Smithova debutu na poli celovečerního filmu. Sám si k němu napsal také scénář, jeho potenciál ale nedošel plného využití.

Problém spočívá především v první polovině snímku. Na jedné straně tu máme hezkou a sympatickou hrdinku, která ve žlutých, vnějším vlivům postupně podléhajících šatech působí dobrým dojmem. Nicméně se naprosto nepodařilo do děje jakkoliv zapojit atmosféru, kterou okolní prostředí oplývá.

creep2

Prázdné prostory metra jsou do značné míry depresivní. Hemžící se hlodavci a umělé osvětlení mu rozhodně na příjemnosti nepřidají a určitě se s tím dalo pracovat. V konečném součtu je ale jedno, zda se příběh odehrává v podzemce nebo třeba u vás ve špajzu – prostředí zde slouží výhradně jako neutrální pozadí a má jediné využití – poskytnout tmavé místo, odkud může tu a tam vyrazit monstrum.

Metro v této fázi nefunguje ani jako atmosférický, ale bohužel ani čistě zábavný horor. Postav tu dle očekávání moc nepotkáte, takže záhadný killer nemá zrovna moc co na práci. Jak minuty postupně ubíhají, divák se pomalu, leč jistě začíná nudit a ztrácí naději, že dojde k nějakému zlepšení. Překvapivě – dojde.

Režisér nakonec uvede monstrum v celé jeho kráse (tedy ošklivosti) a dá mu více prostoru. Jakmile si postrach tunelů začne hrát na doktora a podobně, stává se z filmu slušné odpočinkové béčko. V určité době se totiž snímek konečně rozhodne vynechat nefunkční hru na tajemno a místo toho zamíří kalnou vodou anglického podzemí směrem ke slasheru.

creep3

Tady se mu daří mnohem lépe, celek je mnohem zábavnější a dynamičtější. Vcelku ale zamrzí, že dojde pouze na lehké naznačení minulosti podzemního zabijáka. Různých drobných detailů (starý operační stůl, fotka s doktorem) to najdeme hodně, nic z toho však antagonistovu historii neobjasní. Pro případný prequel by se tu materiálu našlo skutečně potěšitelné množství.

Škoda jen, že rozjezd přijde až tak pozdě. Kdyby se Smith nepouštěl do neúspěšné snahy natočit atmosférický horor a rovnou se vrhnul do slasheru, mohl výsledek dopadnout podstatně lépe. Další věcí, která není plně využitá, je povaha jednotlivých vražd. Když už tu jednou máme psychopatické stvoření bez skrupulí, mohlo si vystačit s něčím víc, než všedním podříznutím nebo odtažením do tmy, kde se všechno odehraje bez divákovy pozornosti.

Metro tak nakonec zůstává kvůli své nepovedené první polovině pod průměrem. Ani příjemná hrdinka, ani gradující a zábavný konec nedokáží překonat nezáživnost a absenci čehokoliv zajímavého po značnou dobu stopáže. V rámci téže kategorii se najde značné množství výrazně lepších a především zábavnějších věcí.

Hodnocení: 40%

Režie: Christopher Smith
Hraji: Franka Potente, Sean Harris, Vas Blackwood, Jeremy Sheffield, Ken Campbell, Joe Anderson
Velká Británie / Německo, 2004, 85 min

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *