Kimssi Pyoryugi (Kim’s Island) Robinson Crusoe ve víru velkoměsta (Recenze)

Jihokorejská kinematografie se u nás až na výjimky jako jsou snímky režiséřů Chan-wook Parka nebo Kim Ki-duka nikdy netěšila masovému zájmu diváků a zájmu distributorů už vůbec ne, přestože nabízí mnohdy několikanásobně intenzivnější zážitek než evropská či zámořská produkce. Stejně je to i v případě nového romantického dramatu/komedie Kimssi Pyoryugi scénáristy a režiséra Hae-jun Leeho, který přestože s filmem objel několik festivalů v Kanadě a USA, nedostalo se mu takové pozornosti, jaké by si zasloužil.

Film vypráví příběh všedního obyvatele Soulu Kima, který po uši zadlužený a nepochopený nevidí důvod pokračovat ve svém bezvýznamném životě a jelikož neumí plavat, rozhodne se se vším skoncovat skokem z mostu. Řeka ho však vyplaví na ostrůvek rozprostírající se mezi oběma břehy Soulu. A jelikož se jako neplavec nemůže vrátit a další sebevražedné pokusy také nevycházejí, je nucen k přežití se seberealizovat. Začíná vnímat ostrov jako svou novou domovinu, je pánem svého nového útočiště. Z odpadků, které řeka vyplavila, si staví obydlí, začíná prožívat radost z dříve samozřejmých věcí a znovu nachází smysl života v jeho nejprostší podobě. Kim ale neprožívá své znovuzrození sám, je tu ještě někdo. Dívka, která ačkoliv žije, nebo spíše přežívá na jednom z břehů velkoměsta, cítí stejné pocity jako Kim. Kim nalézá radost v malém ostrůvku svobody oproštěn od svých dřívějších problémů a dívka nalézá radost v Kimovi…

Do hlavní role byl obsazen Jae-yeong Jeong, známý například z úspěšného filmu Welkeom tu Dongmakgol a je nutno podotknout, že svůj part zvládá na jedničku s hvězdičkou. Jae se dokázal vžít do role frustrovaného tuctového nešťastníka, jemuž jedna událost obrátí život naruby, způsobem hodného mistra a předvádí divákům vysokou školu herectví. Zdatně mu sekunduje Ryeo-won Jeong v roli dívky, která si ke Kimovi postupně vytváří vztah přes objektiv dalekohledu.

Přestože Hae-jun Lee jako režisér dosud natočil pouze sportovní film Cheonhajangsa madonna, navíc ve spolupráci s dalším režisérem s příjmením Lee, Hae-yeong Leem, počíná si jako zkušený matador a předkládá nám dojemný příběh, zabalený do útulného hávu. Vyprávění dvou dějových linek, na jedné straně překonávání sebe samého na pozadí dnešní doby, kdy čas je to, co nám nejvíce chybí a na straně druhé život omezený pouze na několika metrech čtverečních, je svěží a citlivé. Propojení těchto lidských osudů navíc vytváří originální lovestory, kdy jsou si hrdinové vzdáleni, a přesto mají k sobě tak blízko. Film dává divákovi pocítit chuť štěstí a smutku v podání obou aktérů, ať už neskrývanou čirou radost z podomácku vyrobených nudlí, překonání strachu vyjít na ulici mezi lidi nebo bezmoci při silné bouři. Scénář navíc dramatické pozadí dokresluje nevtíravým humorem.

Přesto by se na Kimssi Pyoryugi našli i chybky, které sice nejsou nijak zásadní, jde spíše o pihy na kráse, ale trochu kazí výsledný dojem. Jde především o stopáž. Být film o takovou půlhodinku kratší, neboť zbytečně vznikají hluchá místa, by určitě nebylo na škodu. Nevyvážené jsou i jednotlivé části filmu. První polovina je naprosto odzbrojující svým kouzlem poznávání ostrova a voyeuristického pozorování Kima zvědavou dívkou doplněného mnoha vtipnými momenty, v druhé polovině hraje prim především romantika a opakující se motivy, kde celkové tempo filmu zpomaluje. Závěr je sice trochu chtěný svou snahou dojmout a uzavřít příběh šťastným koncem, ale nepůsobí nijak uměle naroubovaně, naopak.

Ti, kteří znají romantické filmy pouze z americké produkce a naláká je ztřeštěně vypadající plakát propagující film, budou možná překvapeni, ne však zklamáni. Kimssi Pyoryugi je osobitý snímek, a pokud si ho divák připustí k tělu, bude nadmíru spokojen. Vaše problémy vám po shlédnutí budou připadat malicherné a Kimův ostrov budete opouštět s dobrou náladou, že není zase tak špatně, aby hůř nebylo, což je důkazem kvality tohoto skromného jihokorejského snímku.

Autor: Matouš Erban

80%

Režie: Hae-jun Lee