Život Adèle (La Vie d’Adèle) – Smyslný obraz lesbické lásky- recenze

V kinech od: 28.11.2013

CSFD IMDb WWW US Recenze CZ Recenze

Homosexuální téma se do filmové produkce a především široké distribuce dostává těžko. Jedinečnou příležitost, jak se s LGBT tématikou potkat v kondenzované podobě, představují eventy, jaké v českém prostředí zastupuje queer filmový festival Mezipatra.  Highlight letošního ročníku v Praze i Brně představoval velmi očekávaný snímek Život Adèle. Titul zvítězil v květnu na nejvýznamnějším filmovém festivalu v Cannes a to mu mezi zasvěcenými okamžitě zajistilo vysokou míru pozornosti. Prestižní ocenění umožnilo snímku nastoupit nejen na festivalový, ale atypicky také na distribuční okruh. Atraktivitu zvyšuje jednoznačně také dobře šířená „pověst“ o bohatém výskytu explicitních sexuálních lesbických scén, které nabízejí vzrušující erotické představy napříč celým spektrem potenciálního publika.

adele1

Titul snímku Život Adèle evokuje biografické zpracování. To, co film vybírá ze života hlavní hrdinky, je intenzivní období kolem přechodu mladé dívky z bezstarostného středoškoláctví do dospělosti, prvního vážného vztahu a zaměstnání. Pro Adèle je určující setkání s charizmatickou, o několik let starší umělkyní, sebevědomou a především otevřeně lesbickou Emmou. Mladá a nezkušená Adèle prochází vnitřním coming outem a vstupuje do světa, který je pro ni v mnoha ohledech nový. Nejen, že se musí srovnat se svou objevenou identitou, ale zároveň se ocitne v prostředí spojeném s její novou partnerkou. V něm působí Adèle trochu cizorodě a nikdy do něj zcela nezapadne. Odlišný původ, jiné zájmy či přátelé. To vše je součástí budoucích problémů tohoto páru.

Od prvního letmého pohledu, přes nesmělé dotyky až po intimní sblížení – mezi oběma hrdinkami je vždy cítit sexuální napětí a energie. Celý snímek je navíc nesmírně senzuální, jako bychom jej vnímali všemi smysly a tenhle dojem z něj dělá naprosto fascinující a nesmírně intenzivní zážitek. Prožíváme chutě, vůně, vizuální krásu výtvarného umění i nahotu ženského těla. Tuto působivost zvyšuje na maximum blízké rámování. Tříhodinový (!) snímek pracuje minimálně s celky. Přinejmenším polovina stopáže se soustřeďuje na detaily obličeje, které pochopitelně nejlépe vynikají na velkém plátně. Tváře obou žen nenesou stopy výrazného make-upu. Nejen, že vyniknou všechny nedokonalosti pleti, ale především zachycuje každý pohled nebo pohyb rtů, nejjemnější výrazové nuance.

Blue Is the Warmest Colour (La Vie d'Adele) film still

Obrazově atraktivní jsou samozřejmě také avizované sexuální scény. Několikaminutové sekvence jsou skutečně výrazné. Vyčnívají jako atrakce, dráždivý apel na diváka. Nabídnou vzrušení heterosexuálním mužům, pro které jsou lesbické scény vrcholem sexuálních fantazií, a rozpaky lesbickým párům, které po skončení projekce namítaly, že prakticky to u nich v posteli takhle úplně nefunguje. Explicitní erotiku tak nemůžeme schovat pod nároky na realistické ztvárnění. Mají blíže k laciné senzaci. Život Adèle je v běžné distribuci neobvyklý i důležitý film. Cena z Cannes měla svůj silný politický význam v době, kdy se diskutuje o legitimizaci homosexuálních párů. V majoritně heterosexuální filmové kultuře je klíčové, aby takové filmy vznikaly a mluvilo se o nich. Pak je ale trochu škoda, že se v souvislosti s Život Adèle mluví hlavně o lesbickém sexu.

Obrazově i emocionálně je francouzský film nesmírně fascinující. Nezvykle dlouhá stopáž rozhodně neznamená rozvleklý nebo nudný film. Příběh mladé dívky je dramatický, plný vášně a emocí. Problematický je moment přechodu mezi Adèliným studiem na střední škole a nástupem do pracovního procesu a zároveň do společného bydlení s Emmou. Tyhle dvě etapy jsou trochu násilně napojeny a chybí strukturovanější přechod mezi nimi. Některé otázky, zejména záležitost kolem vnějšího coming outu Adèle, tak zůstanou zcela stranou a nezodpovězeny.

Hodnoceni: 80%

Režie: Abdellatif Kechiche
Scénář: Abdellatif Kechiche, Ghalia Lacroix
Kamera: Sofian El Fani
Hudba: Jean-Paul Hurier
Hrají: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Jeremie Laheurte, Catherine Salée, Aurélien Recoing, Alma Jodorowsky, Sandor Funtek
Francie / Belgie / Španělsko, 2013, 179 min

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *