Vendeta – Pomsta na český způsob – recenze

CZ Premiéra: 24.11.2011

Miroslav Ondruš se divákům představil svižným kraťasem Třídilové, který měl na české poměry mnoho kvalit. Dobře sestříhaná honička, atmosféra mafiánského podsvětí a chytrá pointa. Oproti tomu jeho celovečerní debut Vendeta je rozvláčný, nudný a blbý. Přitom příslib revenge thrilleru i obsazení Vetchý – Kaiser bylo více než slibné.

Příběh tvůrci záměrně zatajují, včetně toho, proč se vlastně chce postava Ondřeje Vetchého mstít trojici čtrnáctiletých kluků. Právě tuto pointu ale naservírují divákovi na stříbrném podnosu rovnou na začátku. Motivace, kterou by pak divák mohl během děje pomalu rozmotávat, je nešťastně prozrazená hned v (půlhodinovém!) úvodu a další překvapivé zvraty Ondruš nelogicky nahrazuje zatajováním některých scén, ke kterým se ale posléze už nevrací. Film tím pádem navzdory lineárnímu a pomalému tempu vyprávění v mnoha momentech nedává smysl.

Ondřej Vetchý naštěstí má co hrát a z toho také plyne jediné výraznější pozitivum celého snímku. Pomstou zaslepeného nešťastníka vystihl velmi dobře a v některých pasážích je opravdu perfektní, na druhou stranu mu nelogický scénář připisuje i scény, kdy si v rozhodujících chvílích netroufne zmáčknout spoušť. Ani zasadit ránu klackem. Parta čtrnáctiletých nehraje vůbec nic (snad kromě Lucie Šteflové), jejich lídr navíc vypadá jako drzejší verze Justina Biebera. Policisté Igora Chmely a Marka Taclíka jsou veskrze průměrní no a Oldřich Kaiser se objeví až po hodině. Jeho kreace kulhajícího lesníka stojí za to, ale podráží jí nohy naprosto dementní závěr.

Je to snad snaha o umělecké záběry nebo o nějaký nezřejmý přesah, kvůli čemu film naprosto postrádá slibovanou temnou atmosféru. Napětí si taky vzalo dovolenou. V českém prostředí atraktivní a neokoukaný námět trpí ale něčím mnohem závažnějším, a to je nedostatek odvahy ukázat něco víc. Úvodní řádění mládeže je po zdánlivě nekonečném a nudném čekání náhle utnuto dřív, než k něčemu opravdu dojde. To je, jako byste se celý večer snažili sbalit nějakou hezkou holku a jakmile by se vám to podařilo, tak byste po příchodu k ní domů okamžitě usnuli. Podobně je to obecně s násilím a krví, kterou bych v revenge filmu očekával. Tady se zmohli akorát na obligátní zkrvavené obličeje kdesi v závěru a na kopnutí do břicha. Bezzubost a absence něčeho drsnějšího nadobro pohřbívá naděje na kvalitní český thriller.

Ubohost zápletky umocňují logické nesmysly. To, že čtrnáctiletý kluk řídí auto, ještě lze přejít. Úroveň angažovanosti obou podplacených policistů v celé věci vzhledem k výši úplatku už ale budí delší zamyšlení. A je toho podstatně víc. Otázka proč se závěrečná třetina odehrává v lese a jak se tam Vetchý proboha dostal, by mohla na filmových školách posloužit jako slušné téma na bakalářku.

Vendeta je prostě prohra a zklamání. Díky povedené kameře, slušnému výkonu obou hlavních představitelů a několika světlejším momentům ji není nutné hned zavrhovat, pokud vás ale neoslovují pravidelné, minimalistické a většinou bohužel neúspěšné pokusy českých filmařů o vytvoření něčeho nového, tak k jejímu sledování není důvod.

Hodnoceni: 25%

Režie: Miroslav Ondruš
Hraji: Ondřej Vetchý, Oldřich Kaiser, Igor Chmela, Marek Taclík, Lucie Šteflová, Ondřej Havel, Václav Vostárek, Václav Neužil ml., Leoš Noha