Válečný kůň (War horse) – S koněm napříč válkou – recenze

CZ Premiéra: 23.2.2012

Nový film Stevena Spielberga je natočen podle divadelní hry, která je zas adaptací dětské knížky, jež je vyprávěna z pohledu koně. I zde je hlavním hrdinou kůň jménem Joey, spíš než o něm ale film vypráví o osudech různých lidí, kterým Joey svým působením více či méně ovlivnil život.

Základem je příběh mladého chlapce Alberta, jehož otec koupí Joeyho na svou farmu místo toho, aby sehnal pořádného valacha na zapřáhnutí do pluhu. Albert znal Joeyho už jako hříbě, ochočí ho a vytvoří si s ním vzájemný přátelský vztah. Pak je první světová válka a Joey putuje k britské armádě. A pak putuje od majitele k majiteli…

Říct, že Válečný kůň je takový malý filmeček, ke kterému si Spielberg odskakoval od Tintina, je asi stejné jako tvrzení, že Inception je taková srandička, kterou si Nolan střihl mezi dvěma Batmany. Je to plnokrevný velkofilm s pořádným rozpočtem, spoustou statistů, desítkami koní, digitálními triky, dobovými kulisami, skvělými herci, perfektním vizuálem a epickými bitevními scénami. Ze všech Spielbergových filmů se nejvíce podobá Válce světů – jedná se o perfektně funkční film, který má své skvělé momenty, pár slabších momentů a lehce naivní konec, přesto coby celek šlape jako hodinky.

Jedinou větší výtkou je přestřelená dvouapůlhodinová délka, přičemž některé scény působí zbytečně natahovaně a zdlouhavě, čemuž loudavé tempo vyprávění rozhodně nepomáhá. Mnohé scény by se daly bez obtíží vystřihnout nebo alespoň zkrátit, jako např. nepříliš zajímavá pasáž se dvěma bratry, kteří dezertují z německé armády. Ke konci už je tak divákovo nadšení trošičku ředěno únavou. Velké štěstí ale spočívá v tom, že Spielberg je skutečně výborný režisér a dokázal si pohlídat každou vteřinu filmu, takže i když se na plátně neděje zrovna nic zajímavého nebo nic, co by nějak výrazněji posouvalo děj kupředu, výsledek je stále z technického a estetického hlediska na velmi profesionální úrovni. Propracovanému vizuálu či technickému zpracování nelze nic vytknout.

Film je skoro po celou dobu silně dojemný (což se stupňuje). Značně potěšující je ale fakt, že přestože mnohé scény jsou natočeny značně manipulativně (doprovázené západy slunce či tklivými smyčci), nikdy se nejedná o laciné týrání srdečního svalu či prachsprosté tlačení slz skrze záběry na pateticky umírající hrdiny či na smutné oči zraněných koní. (Ve filmu je všehovšudy jeden delší samoúčelný záběr na bojiště plné mrtvých vojáků a jeden záběr na pole poseté mrtvými koňmi.) Efektu dojetí je docíleno pouze tím, jak precizně jsou některé konkrétní pasáže natočené a jak vyznívá motivace a chování určitých postav v daných souvislostech. Jako příklad volím pro mě asi nejlepší scénu filmu, kdy se Joey uprostřed území nikoho zamotá do ostnatých drátů a jeden z britských vojáků se s bílou vlajkou v ruce statečně odhodlá vydat mu na pomoc, přičemž evidentně riskuje svůj život. Když ke koni dorazí, zalituje, že nemá nůžky na drát. Pak se ohlédne a za ním stojí německý voják s kleštěmi. Superdoják!

K výsledku si ještě připočtěte skvělé herecké výkony většiny herců (neznámých až málo známých), kteří byli obsazeni podle národností svých postav, a soundtrack jako vždy vynikajícího Johna Williamse (který nedávno oslavil osmdesátiny). Válečný kůň je přinejmenším ukázkou skvěle odvedeného profesionálního řemesla, kterou lze k vidění na velkém plátně doporučit. Zvlášť pokud vy nebo váš doprovod máte rádi koně. Já koně moc nemusím, a přesto dávám 80 procent.

Režie: Steven Spielberg
Hraji: Jeremy Irvine, David Thewlis, Emily Watson, Tom Hiddleston, David Kross, Benedict Cumberbatch, Peter Mullan, Niels Arestrup, Patrick Kennedy, Nicolas Bro, Rainer Bock, Robert Emms, David Dencik, Toby Kebbell, Eddie Marsan, Geoff Bell, Liam Cunningham, Gary Lydon, Hinnerk Schönemann, Sebastian Hülk, Gerard McSorley,
USA, 2011, 146 min