Twilight sága: Nový měsíc (The Twilight Saga: New Moon) – Recenze

CZ premiéra: 26. 11. 2009

2Fenomenální úspěch série knížek od Stephenie Mayer vedl nevyhnutelně k filmovému zpracování. A protože adaptace prvního dílu dosáhla slušného úspěchu, musel dle stejné logiky do kin zamířit i díl druhý, u nás uvedený s dost zajímavým, hybridním anglicko-českým názvem. Režisérem filmu se tentokrát stal Chris Weitz, který mimo jiné režíroval roku 2007 snímek Golden Compass – výborný film, který ale příliš nefungoval jako adaptace literární předlohy a omračoval diváka víc vizuálním dojmem než čímkoliv jiným. Jeden si tak nemůže odpustit otázku, proč film dostal někdo, kdo má potíže s převedením knížky na plátno.

V tomto druhém díle dál sledujeme osudy Belly (Stewart), která prožívá svou velkou lásku k mladému (109 let, co to je…) upírovi Edwardovi (Pattinson). Jenže z idyly se v den jejích osmnáctých narozenin stane tragédie – Bella je nejdřív kvůli drobnému krvavému poranění napadena jedním ze členů Edwardovi rodiny a o několik dní později se dozvídá, že celý upírský klan mění místo pů1sobnosti. Zčásti proto, aby se situace s napadením nemohla opakovat, a také z toho důvodu, že v malém městě už začíná být podezřelé, že členové klanu jaksi odmítají stárnout. Odjíždí i Edward, který dá Belle najevo, že jejich vztah tímto končím. Smutné, a pro mladou dívku zdrcující. Bella se utápí v depresích a nočních můrách, přičemž postupně přimkne ke svému kamarádovi, indiánskému mladíkovi Jacobovi (Lautner). A jelikož má slečna na partnery opravdu štěstí, vyjde záhy najevo, že Jacob je vlkodlak.

Tolik asi k nastínění děje, který stejně většina zájemců o film zná z knížky. Nakolik věrně se podařilo události z knihy převést na plátno nemohu posoudit, literární předloha se mi, stejně jako cokoliv se Stmíváním nějak společného, obloukem vyhnula. Na druhou stranu to dává dobrou příležitost nahlížet jen a pouze na film jako jeden celek a nenechat se ovlivnit úvahami, že režisér něco natočil jinak než měl.

5Weitz opět dokázal, že minimálně jednu věc umí. A sice natočit vizuálně hezký film, který plně zaměstná a zaujme divákův zrak. Záběry na lesy, moře pod útesem, časté pohledy ze vzduchu vypadají dost dobře a dokáží potěšit i oko recenzentovo. Dost se povedly i takové maličkosti, jako když Bella sedí v depresi u okna, kamera se kolem ní otáčí a při každém pohledu na krajinu venku vidíme jiné počasí a sním příslušný kalendářní měsíc. Po vizuální stránce panuje z mojí strany naprostá spokojenost.

Kterou ovšem v zápětí sráží k zemi několik nepříjemných zjištění. Za prvé, obsazení naprosté většiny postav. Bella je sice kráska k pohledání, ale výběr mužských herců a jejich stylizaci mi neodbytně připomínala soutěž o homosexuálního muže roku. Kupodivu mi to ani nevadilo u upírů, tam se nalíčení a podivné oblečení celkem hodilo, ale vlkodlaci? Pro člověka odkojeného rockovými kreaturami z filmů jako Underworld je dost těžké přijmout skupinku namakaných exotů, kteří všude a zásadně chodí jen v trenkách a vystavují na obdiv svoje pečlivě vypracované bicepsy. Možná se to dívčí části publika bude líbit, ale já 3občas v hrůze zavíral oči. Jak se říká, čeho je moc, toho bývá příliš. Korunu všemu nasazuje zmíněný Jacob, jehož obřadné stahování košile připomíná výstup z úvodní části německého levného porna. Kdyby mi u nohou ležela zraněná Bella, také jí rád svojí košilí otřu krev z rány na hlavě, ale nemusím kvůli tomu vstávat, nechat na sebe najet kameru a pomalým pohybem všem ukázat, že já jsem ten nejvíc namakaný vlkodlak široko daleko.

Výtka další, dialogy. Pokud máte ve filmu romantickou linii, určenou navíc pro mladší generaci, nečekáte vytříbená souvětí a složitou stavbu rozhovorů, ale tady překračuje stupidita dialogů únosnou mez. Téměř pokaždé, když někdo ve filmu otevře ústa, máte dobrý důvod se začít smát, ač to tvůrci zřejmě neplánovali. Místy to působí roztomile naivně, občas ale vyloženě trapně. V tomto ohledu si měli tvůrci víc zapracovat a nechat postavy mluvit alespoň trochu přirozeně a věrohodně.

4Dostávám se k ožehavému bodu, jak film ohodnotit. Není problém ho zahodit do koše jako naprostou ztrátu času, ale takový dojem z něj nemám. Ne, přes výhrady uvedené výše se mi líbil. Jako celek funguje dobře a přesně míří ke své cílové skupině. Jeho romantická linie se sleduje příjemně, a k navíc ji doprovázejí skutečně povedené záběry. Z mojí strany až překvapivá spokojenost, a snímek si určitě zaslouží mírně nadprůměrné hodnocení.

A na úplný závěr jeden drobný postřeh. Film u nás běží s přístupností od patnácti let. Možná se jedná o nějaký geniální tah ze strany distributora, ale mně to spíš připadá, že se jistí lidé připravují o peníze z kapes osob, které ještě nevlastní občanský průkaz. Zvlášť, když ve filmu nenajdete jediný důvod pro podobné omezení. Tedy pokud vám jako pohoršující nepřijde pár polibků, od pasů nahoru nahý Indián, nebo Bella, která si sundává svůj svetřík (pod kterým má stejně tričko).

60%

Režie: Chris Weitz
Hrají: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Kellan Lutz, Ashley Greene, Peter Facinelli, Billy Burke, Jamie Campbell Bower, Edi Gathegi, Elizabeth Reaser, Michael Sheen
USA, 2009, 130 minut

25 thoughts on “Twilight sága: Nový měsíc (The Twilight Saga: New Moon) – Recenze

1. Pingback: Tweets that mention FanMovie.cz » Twilight sága: Nový měsíc (The Twilight Saga: New Moon) – Recenze -- Topsy.com

2. 0
    0

Když jsem viděla začátek filmu, docela mě to zarazilo. Ten, kdo knihu New Moon nečetl, nepochopí film. Já jsem fanouškem Twilight sagy, měla bych říkat pozitivní věci. Jenže to k tomuto výjevu nelze. Lidi, všude – Amerika, Aglie, tady v Česku… – urážejí herečku Kristen Stewart za její výkon. Vezměme to správně. Kristen je tam asi nejlepší herečka v celém castu. Jediná to tam drží. Když jí uražejí, tak to zašlo až moc daleko. Ať si urážejí někoho, jako Roberta nebo Taylora, oni hrát neumí. Jenže Kristen hrát umí a je herečka s velkým H. Návážení do Kristen by uměl každý. Měli by se navážet do nic nedělajícího Christophera Heyerdahla a Jamieho Campbell Bowera. To, že jsou to herci, jež by se opomínal neměli, Weitz nejspíš zapoměl. Vždyť vypadali blbě. Sedět a říct jednu větu, to umí každý. Také nesmíme opomenou Pattinsona. Rosenberg, která dělala scénář je asi padlá na hlavu. Z Edwarda je debil. Sebeobrana – nejspíš nezná. Také nesmíme opomenout Charlie Bewleyho. Dle mého názoru měl Alice škrtit a ne jí po krčku polechtat. Z některých výrazů v tváři Daniela Cudmora jsem měla nepředstavitelné mordy… Pak se navezu do Taylora. Měl by být striptér a ne herec. Kolem tyče a s pouty v ruce by byl užitečnější. Navezu se taktéž do scén. Scéna u Volturiů – proboha… Scéna, na kterou se těším jako blbec už od knihy, je na houby. Málem jsem se umlátila smíchy. Jediné, co tam kdo dokázal, byl Michael Sheen – výtlemy. Já měla výtlemy z něj. Proboha, kde je ten Weitz, který představil scénu, kdy se Jacob promění do vlkodlaka? Kdo by si sakra myslel, že když ukázali trailer s Volturovými, že je to celá scéna? Více jsem čekala od Dakoty Fanning a Camerona Brighta. Další bod – akce na bodu mrazu. jediná pořádná akce byla, když běžely tři scény – Victoria, Bells na útesech a Harry Clearwater. Do vlkodlaků nedali naprosto nic. Docela mě ještě zarazla Alice na začátku ve škole. Přeskočila zabrádlí. No, kdyby tohle dali alespoň k těm vlkům. Jasně, když je blbý scénář, je blbý i film. Weitz je pro mě skvělý režisér, ale tady? Je to pohádka pro malé děti, nechápu na tom označení horor…. Myslím, že to je z mé strany k tomuto filmu vše.

3. 0
    0

@DemetriMegara
    Piiiic .. ja sem taky fanoušek twilight sagy .. a mam na to podbný názor jako ty ! New moon uplně zkazili. Já knížky četla takže všechno o tom vim . Nejvíc sem se těšila do kina až to konečně uvidim zfilmovaný a byla sem tam zklamaná ! Jak píšeš ty tak sem se také musela u některých scen nehorázně smát ! Bylo to trapný a ubohý . Ty vlici ? to bylo hrůza spíš vypadali jak prasata ..=D Jedninou malinkou akci bylo když přijela alice to možná ale v italii ?A ta scéna u Volturiů božžee to bylo něco tak trapnýý a dětinský sem si to vážně nepředstavovala ! Ale jelikož to patří do Twilight sagy tak to mam ráda bylo to hrozný ale ne tak hrozný abych si to nekoupila na dífku a nekoukala se na to ale určitě u toho nebudu brečet ani to nak extra prožívat protože tam neni ani co prožívat .Třeba je to je unahlený nazor , viděla jsem to jen jednou . třeba až se na to budu koukat po 150tý tak si to zamiluju ale ted ? sem opravdu zklamana . a jsem velice zvědava na Zatmění ….. To je muj názor ..

4. 0
    0

ten film je naprosto boží!!! šlo nás tam asi 10! a všichni sme byli hotový knížky sem četla několikrát a stmívání jako film mě sklamal!! ale new moon se mi líbil!! mnoohem víc než knížka!! robert a taylor sou nadaný herci!! a kristen taky_prostě se jim to povedlo mám jinej názor než ty,ale každej má nákej_ale co znám lidi tak se jím to děsně líblo a nikoho to nesklaalo! __♥♥♥♥♥

5. 0
    0

Film byl hroznej… sem fanousek ale to co udelaly s filmem je priserny…knizku mam prectenou minimalne 5krat jelikoz je krasna jednoduse napsana s prekrasnou linii deje… film mi prijde jen jako by vystrihly sceny… nema zadnou navaznost treba jak jsou v italii, krik a najednou už se Bella vzbudi doma… pochopila bych kdyby chybely nejake sceny s knizky jako tomu bylo u stmivani.. v new moon je sice temer vsechno ale tim jak je toho moc ty sceny straceji kouzlo vmestnaly co nejvice informaci do strasne maleho casu… na to ze pul knizky je o tom jak se Bella prateli s Jacobem mi prijde ze tomu mely ve filmu dat vice nez asi tak 3minuty filmu… taylor i robert sou sice krasni herci ale to je asi tak vsechno vuubec se neprojevil jejich hereckej talent nemyslim si ze by to byly spatni herci ale v tomhle dile to tak rozhodne vpadalo…doufam ze dalsi dil bude lepsi…:(

6. 0
    0

Také jsem fanynka Twilight ságy. A taky jsem četla všechny čtyři knížky. A musím říct, že opravdu, kdo nečetli New Moon knížku, tak nemohl pořádně vedět a pochopit proč tam ty scnény jsou. Zaklamal mě film, protože tam toho dost vynechali a mě to přišlo, že to i dost zkrátili celkově. Samozřejmě herci jsou super, s těma jsem spokojená, ale ty některý detaily tam prostě v tom filmu měli být. Škoda, asi jim už na to nezbyli peníze nebo co.. Tak že se opět těším za rok na Eclipse – Zatmění. A doufám, že tam už ty bitky s těma vlkoušema a upírama budou lépe ukázaný a celkově více rozvedený děj.

7. 0
    0

lidi miluju sagu ale toto se mi ubec neilibilo protoze mno proste ne

8. 0
    0

mně se film líbil, nehledala jsem za tím nějak velké veledílo… co se týče hereckého umění hlavních představitelů tak k tomu toto: to že vlkodlaci běhali nahatí a měli svalnatá těla, tak to přesně vyplývá z knížky, takhle přesně to tam je.. zrovna tak, že se Jacob ukazuje, musí tam být přece znát to, jak se mění – rovněž z knihy… tak jací pak jste příznivci ságy, když nechápete ty základnosti??
    a co se týče pattinsona v roli E., tak ano, hrál strnule, chladně, odměřeně – ale jestli jste opravdu četli knihu, tak přesně takový Edward je!!!! to tam snad měl skákat, hihňat se a předvádět jako tajtrdlík jen proto, aby dokázal, že je dobrý herec? já myslím, že to zahrál velice dobře, přesně tak, jak ho popsala autorka knih…
    Takže shrnuto podtrženo: měnit postavy, dialogy, základní pilíře knihy byl pak znamenalo, že se jedná o jiné postavy a jiný příběh, nemyslíte??

9. 0
    0

To Katerina: Sice jsem film neviděl, ale myslím, že mohu odpovědět i za autora rececnze.
    Viděl jsem dost dilmů s vlkodlaky, ale ani v jednom se nemuseli před proměnou do půl těla svléknout. U takového Jacka Nicholsona ve filmu Vlk by to patrně byly nejstrašidelnější záběry z celého filmu.
    A pochybuji, že dobrý herec se pozná podle toho, že na plátně „…skáče, hihňá se a předvádí se jako tajtrdlík…“

10. 0
    0

ale to potom kritika musí směřovat na autorku knihy, nikoliv na film….

11. 0
    0

Ale my tu hodnotíme film, ne knihu. Tady jsi na portále o FILMU, ne o KNIHÁCH, víš?

12. 0
    0

@

Míša
    Film nás zklamal asi všechny, ale když pak čtu radostné recnze lidí, uvědomuji si, že tohle stačí tolika lidem ke štěstí.

(not 4 U) Asi neviděli pohybovat se vlka. Hýbali se jako nosorožci. Rosenberg by si zasloužila facku z obou stran a kriminál. Musíme však říct, že Weitz, natočil skvělý film (čtěte dál). Ne, pardon, on natočil to, co stálo ve scénáři. Rosenberg by ani kanálama chodit neměla. Ano, je to možná tím, že my fanoušci Twi sagy jsme čekali knihu, nebo alespoň dějové linky. Opravdu jsme čekali na tento New Moon? Myslím, že New Moon ho jen označili. Bylo to spíš k pláči než smíchu. Soundtrack byl dobrý, ale score dávali na tak příšerná místa, že to ani není možné. Je to spíš parodie. Jediné, co se dalo dělat, bylo spát, řezat se smíchy, brečet, zvracet, nebo obracet oči v sloup. Já dělala většinou první a poslední. Opravdu si myslíte a jste s pokojeni s tím, na co někteří čekali od Twilight movie? Za sebe říkám rozhodně ne!

13. 0
    1

Nuže, co k té záplavě (na poměry fanmovie) napsat jako autor. Za prvé, nemá cenu si stěžovat na to, že film neobsahuje některé pasáže z knihy. Jde o adaptaci, nikoliv o otrocký přepis, kde bude každá scéna a každý dialog – ani ty nejlepší filmové adaptace (teď mě napadá „Daleká cesta za domovem“ podle Adamse, či „Den proˇšakala“ dle Forsytha) neobsahují všechno, už jen třeba z toho důvodu, aby měl film určitou pro diváka snesitelnou stopáž. Za druhé, jak jsem se už přiznal, nečetl jsem ani jeden díl (mám teď všechny doma, plánuju je postupně číst) knihy a neviděl původní film – proto jsem ostatně chtěl tuhle recenzi psát, abych se na film díval bez jakýchkoliv předsudků a podobně. V recenzi tedy hodnotím film jako takový, a ne jako adaptaci románu – je možné, že po přečtení „Nového měsíce“ se na věc budu dívat jinak. A film se mi jako takový líbil a celkem slušně překonal moje očekávání (byl lepší, než jsem si původně myslel). Věc třetí, o těch vlkodlacích – nevím, proč by se museli hýbat přesně jako vlci (vlka v pohybu jsem viděl). Pokud se v knížce opravdu měnili přímo ve vlky, tak ve filmu zřejmě vypadají tak jak vypadají pro zvýšení efektu. Vlkodlaci ve filmech (a filmů s vlkodlaky jsem viděl poměrně dost) se většinou chovají úplně jinak než běžný vlk (výjimkou je třeba „Krev nebo čokoláda“) – ve filmu zobrazení vlkodlaci mi zkrátka připadali dobří, i když to opravdu nebyla nejelegantnější stvoření po sluncem.

14. 0
    0

to Kmotr: souhlasím, vím, že zde hodnotíme film… ale konkrétně v tvé reakci na můj příspěvek se zaměřuješ na to, že jsou vlkodlaci do půl těla nazí… a to je to o čem jsem mluvila, takhle přesně je to v knižní předloze, tak jim tvůrci filmu přece nebudou dávat oblek, aby to nebylo trapné…. jak jsem řekla, mně se film líbil, ačkoliv už dávno nejsem náctiletá.. a jak autor recenze v závěru krásně napsal je film určen pro cílovou skupinu a té se líbí.. nechme tedy těm patnáctkám jejich idoly Edwardy a svalnaté, polonahé Jacoby… jo jednu výtku k filmu mám… to jak Aro vidí ve vizi Alice proměněnou Bellu pobíhat po lese – to si mohli odpustit, to jo….

15. 0
    0

Jenže film vyžaduje jiné vyprávěcí postupy než kniha. Od toho se také odvíjí ladění celých scén. To, co se ti líbí v knížce, může na plátně vypadat jako hrozná ptákovina a naopak. Ale říkám, neviděl jsem, takže nehodnotím.

16. 0
    0

Promiň ale nemůžu s tebou souhlasit….všichni herci hrajou prvotřídně a nikdo jako my co nikdy nic nehrály nemůžeme kecat jak a kdo hraje nebo umí hrát.Nový měsíc jsem vyděla v kině a byl to opravdu povedený film.Mnohem lepší než první díl,který natočila ta „skvělá“ režisérka….ona to totiž všechno totálně podělala….ty zásadní scény tam nedala a to co tam být nemělo to tam natočila…ale každej máme na to svůj názor.

17. 0
    1

já někde četla docela zajímavou recenzi nejen na film, ale především na hraní jednotlivých herců… a nejlépe z toho vyšel právě Pattinson… jestli jste nejprve četli knížku, jako určitě většina fanoušků této ságy, víte, co jste očekávali od dokonalého Edwarda a myslím, že mu dalo dost práce a vzal na sebe těžkou úlohu se s tím poprat a nezklamat Edwardovi fananky… a právě proto, že ho vzaly, tak to zahrál dobře, pokud by se mánie okolo něj nestrhla, zahrál by to na prdlačku.. samozřejmě, pokud nejste příznivci ságy, tak nemá cenu abyste se na to koukali, nelíbil by se vám v tom třeba ani zmiňovaný Nicholson…

18. 0
    0

nebudu vam nadavat a nic podobnyho ale nechapu co tu vubec delate zabednenci pitomy co tu vubec delate kdyz ten film nemate radi ja miluju knizky i oba filmy a chapu ze nikdo ma hod jinej styl a asi sem silenec ale kdyz se vam ten film neliby tak nechapu proc se o nej zajmate proste jednoduse vypadnete a budte tak laskavy a nekoukejte na neco vo cem vite kulovy

19. 0
    0

Film i knížka jsou naprostá kravina a slátanina bez nejmenšího smyslu, druhoplánového příběhu a ostatních věcí, které dělají knihu knihou.
    Postavy a jejich kopec zaběhlých klišé bez nejmenší originality.
    červená knihovna

20. 0
    0

Ano, jistě se dá říct, že film je naprostá kravina a slátanina bez věcí, které dělají knihu knihou (neb tak jsem první větu pochopil), ovšem celá tahle záležitost se, alespoň dle zisků, výborně trefila do vkusu určité skupiny lidí. Pokud někdo považuje „Twilight“ za blbost, nemusí se na to přece dívat.

21. 0
    0

Jsem obrovský příznivce Twilight ságy a film mě opravdu zklamal! Ovšem musím říct, že New Moon byl lepší než Twilight. Avšak některé scény byly opravdu spíše pohádka před spaním nikoli horor! V knize byli vklkodlaci popisováni, citace:“obrovská černá postava, tichá jako stín…ohromný tvor – vysoký jako kůň, ale mohutnější a mnohem svalnatější. Měl dlouhý čenich a jeho vyceněná tlama odhalovala řadu dýkám podobných zubů…Medvěd.Tvarem těla i způsobem pohybu rozhodně připomínalo psovitou šelmu…že by vlk mohl být tak velký“ A teď mi prosím řekněte, viděl někdo takového tvora v tomto filmu? Já tedy ne!! A myslím, že s dnešní technikou nebylo zase tak moc těžké jej vytvořit. A druhá věc, která mě dojala, byla scéna ve Volterře. Nudná, neúplná. Dvě přirovnání, která se mi vždy vybaví při této scéně… Celkově jsem se utvrdila v přesvědčení, že knihy jsou „the best“!

22. 0
    0

@DemetriMegara
    Holka, ty by sis mela najit jinou zabavu. Ze Pattinson neumi hrat je blbost. Nesud jen podle Sagy. Zhledni i jeho ostatni filmy, pokud mozno v originale, bez uboheho ceskeho dabbingu a pak muzes neco mluvit. Herci se ridi reziserem. A reziser toci podle toho jak to citi. Podle me bylo NM lepsi nez TW. No ale tak snad EC prekvapi.
    Filmy na knizky rozhodne nemaji.

23. 0
    0

prosimtě kristen heká jak krááva… :DD

24. 0
    0

mno jak to říct knihy jsem nečetla a k filmu jsem měla postoj prostě další slaďák pro teenky toto byl můj názor dokud mě kámoška neukecala abych na to s ní šla do kina jak to mám říct…. zažila jsem niterní otřes myslela jsem že po filmu harry potter už to s debilitou filmu dál posunout nejde ale heleme se ono to jde pan režiser který stojí i za překvapivě docela příjemným filmem the golden compass my ukázal jak udělat nejhorší film v dějinách kinematografie od té doby si nemohu pomoct ale jsem vyloženě alergická na všechno co se týče twilight sagy miluju horory a mystery filmy jako třeba silent hill jehož jsem skalní fanda ale nazvat tuhle věc horor je vyloženě trapné a víceméně pro mě i usměvné když mě celý film rozesmívala debilita herců na druhou stranu se někomu prostě líbí a basta nechci nikomu brát jeho názor ale tohle je vážně moc i pro otrlé povahy protože víc komerční film jsem prostě neviděla a proto mi příjde hodnocení filmu mírně nadsazené ….

25. 0
    0

Twiligh je nejlepší film ale je to jen můj názor knížky jsem nečetla mám je objednané ale v podstatě knihy mě zajímají víc moc ráda čtu ale ti vlci kdiž jsem to viděla poprvé musela jsem se začít smát a ten Edward jak zdechlina to jsem snad chitla záchvat smíchu ale 2 je docela dobrá ale ti Volturyjovi fakt směšné a v Rozbřesku že červeno kabátníci přicházejí proste super